ninamagnussen April 26, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Da Karl Philip Lund startet å forelese om e-varehandel tidligere denne uken, holdt Marius Schafferer og Ola Olsen i Brisen Apparel AS et foredrag om det å starte nettbutikk på 30 dager – helt uten erfaring. På samme måte som at de i 2019 etablerte Brisen, skal jeg sammen med Stine Sauro Hellsten og Frida Aronsson starte en nettbutikk uten noe som helst forkunnskap. Hvordan det skal gå, kommer dere til å få se mer av på bloggen fremover. Men i dette innlegget vil jeg dele videre noe av den erfaringen Marius og Ola tok med seg i sin prosess, så om noen av dere har tanker om å gjøre det samme, kan det være fint å følge med videre.

Skjermbilde fra Brisen.

Hva skal du selge?

Før du i det hele tatt etablerer nettbutikken, kan det være lurt å finne ut av hva du ønsker å selge. Er det en vare eller tjeneste, og skal du komme opp med noe eget, eller gjøre noe for andre?

I guttenes tilfelle var dette ganske enkelt. De ønsket å selge merch, med humoristisk og jovialt preg, og «brisen» dukket fort opp i hodene deres. De begynte å skisse mulige logoer, og betalte en liten sum for å få den laget. Ideen var i løpet av veldig kort tid blitt et konsept, og guttene hadde blitt gründere. Brisen skulle være enkle klesplagg med logo på.


Valg av plattform og produsent

Når du vet hva du skal selge, trenger du en plattform. Marius og Ola anbefalte Shopify, både fordi det er enkelt og brukervennlig for nybegynnere, og fordi det er billig (fra 300kr/mnd etter 90 dager gratis prøveperiode). 

Ettersom at guttene ønsket å selge klær, måtte de finne noen som kunne produsere. Printful ble raskt løsningen som passet deres behov. Dette er en plattform som kobles opp mot nettbutikken din, og som både tar imot og lager bestillingen, og til slutt frakter den. Du som driver nettbutikken trenger derfor verken å ha varer på lager, eller tenke på å håndtere bestillinger fra kunder. Printful gjør nemlig alt sammen. 

Skjermbilde fra Printful.com

Etablere mål

I etableringsfasen av nettbutikken, er det viktig å sette noen mål du kontinuerlig kan jobbe mot. Marius og Ola benyttet seg av styringssettet OKR (Objective Key results), som benyttes til å sette høye mål, sikre fremdrift og holde fokus på de viktigste aktivitetene til enhver tid (Inevo 2018). I sin målsetting mot å drive en fullt fungerende nettbutikk, satte de derfor konkrete delmål som blant annet handlet om å bygge opp følgerbase på sosiale medier. 


Vareprøver og Photoshoot

Det neste steget på veien mot å sette opp nettbutikken, var å bestille vareprøver og ha ta bilder av produktene. Marius og Ola erfarte at det ikke er så mye som skal til for å ta bilder som fungerer, og at du derfor ikke behøver et fancy kamera. 

Skjermbilde fra Brisens Instagram

Sosiale medier

For å bygge merkekjennskap, også i forkant av lanseringen av nettbutikken, valgte guttene å bygge profiler på både Facebook og Instagram så tidlig som mulig. Målet med dette var å øke engasjementet hos målgruppen, og gjøre de oppmerksomme på merket. 

Skjermbilde fra Brisens Instagram
Skjermbilde fra Brisens Facebook

Nyhetsbrev

I tillegg til å være aktive på sosiale medier, ønsket de å lage velkomstbrev, nyhetsbrev, samt forlatt handlekurv-mailer. Med e-postmarkedsføring hadde de i tillegg muligheten til å oppdatere kunder på nyheter, eller om det skulle være noen problemer med nettbutikken. Mailchimp er et fint verktøy, som enkelt lar deg designe og sende nyhetsbrev, og lage automatiske e-poster. 


Bonjoro

En anbefaling fra Marius og Ola er Bonjoro, en integrasjon med Shopify og Mailchimp som lar deg lage personlig markedsføring. Her kan du lage personlige videoer til kunder eller andre som gjør noe kult for deg. Guttene hadde god erfaring med dette, og opplevde at det skapte Word of Mouth. 


Lansering av nettbutikken

Det kan være nyttig å lage en lanseringsstrategi, men i guttenes tilfelle hadde de ingen, annet enn å gi 10% rabatt første uken, dersom folk meldte seg på nyhetsbrevet. Til tross for at dette var «eneste» strategi, førte det til mange delinger, samt mye trafikk på siden. Lanseringen ble en suksess, og allerede første dagen hadde de omsatt for over 5000kr. 


Veien videre

Ettersom nettbutikken ble en suksess, startet Marius og Ola AS. I takt med at Brisen vokser, er de nå i dialog med en fabrikk i Portugal om videre produksjon.

Når de deler sine erfaringer med sin forretningsmodell, er de største fordelene at det er enkelt, at det krever lite kunnskap, liten grad av investeringer, og at man derfor kun trenger å fokusere på markedsføring. Ulempene er dog at man sitter igjen med lavere profitt, får lite kontroll over produksjon og forsendelser, og toll. 

Noen av tipsene de avslutningsvis delte med oss, var å teste ut verktøyene tidlig, da man lett kan støte på utfordringer, og å Google. Masse. «99% av dine spørsmål kan besvares ved å google litt». Sistnevnte har jeg tanker om at det blir en god del av fremover, men jeg gleder meg til fortsettelsen. 


Kilder

PrintfulInevoShopify
InstagramFacebookMailchimp
BonjoroMarius SchaffererOla Olsen