heel003 March 8, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Vi vet at noen markedsføringstiltak er mer lønnsomme enn andre. Vi har tatt utgangspunkt i Norled og sett på tiltak som er gjort for å markedsføre bedriften de siste årene. Dette har vi gjort ved å se utenfra på rederiets sosiale plattform hvor kundene selv bestemmer hva de har lyst til å se.

I en slik prosess er det viktig å spør seg selv: hva tilbys, hvem er målgruppen og hva ønskes bedriften å oppnå? Norled en er en ferje og hurtigbåtrederi som tilbyr transport over sjøen i flere havner langs norskekysten. Det er spesielt øyboere, turister og daglig reisende som er målgruppen. For rederiet er det viktig å nå ut med verdifull informasjon og engasjere sine brukere.

Norled sin
markedsføring – fokus på innhold.

Innholdmarkedsføring er en viktig del for Norled sin markedsføringsstrategi, mener vi. Innhold er med på å bygge bedriften sine kjerneverdier, og Norled har en hjemmeside med både trafikkinfo og nyheter. Nettsiden fungerer på mange måter som deres digitale visittkort, og er i tillegg et viktig middel i salgsprosessen.

Les også meningene til Synne og Malin på deres blogger om samme tematikk.

Gi relevant og nyttig
innhold – skap historiene!

Innholdsmarkedsføring blir definert av SNL som «muligheten
til å skape og å distribuere relevant og verdifullt innhold i egne kanaler for
å tiltrekke seg, engasjere og beholde en tydelig definert målgruppe.»

På deres sosiale medier skaper de en god brukeropplevelse og
gir informasjon med fine bilder. Det er en lur utforming av markedsføring.
Brukeropplevelser og markedsføring er to viktige og nødvendige tiltak. Norled lager
innhold som var nytt i tiden, engasjerende og lett og like og dele.

Facebook-post på Norled sin Facebookside.

Innholdet opptrer i ulike former; og treffer godt ved forskjellige formål:

Ved å tilby verdifullt og relevant innhold til besøkende og brukere får bedriften en rekke fordeler. Her bruker de aktuell informasjon på sosiale medier (les: Facebook) I artikkelen kommer det frem at Norled driver over 80 hurtigbåter og ferger i hele Norge og nå ønsker å lage batteridrevne fartøy. I tidligere bloggpost har vi skrevet om at virksomheten har satset stor på nye teknologier og fartøy for nye innovative tiltak for bærekraftig transport.  I løpet av 2020 blir alle de tre Nesodden-fergene Kongen, Dronningen og Prinsen elektriske. Hurtigbåtene er neste post i miljøprogrammet deres. Slikt skaper engasjement. Dette er også lett gladnyhet for Ruter å deler på sine sosiale medier:

Ved å kunne promotere sine (miljøvennlige) produkter og tjenester kan det dra nytte for potensielle – og eksisterende kunder. Der er enkelt å like og dele. Slik kan Norled bygge langsiktige relasjoner i markedsøyemed.

Les om Avidlyagency sine 10 tips til god innholdmarkedsføring og strategier for 2020.

Splitteminebrannseil! Her er våre 3 effektive tips til sjøfartsbransjen:

  1. Skap tillit og informasjon på nettsiden
  2. Del brukeropplevelser på sosiale medier – hva kan forventes?
  3. Bruk sosiale medier