Fredrik Fjellhaugen March 26, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Økologisk mat og bærekraftig mote,
aktører som praktiserer grønn markedsføring – vi ser de overalt. Til og med
miljøsvinet Hennes & Mauritz fronter kleskolleksjoner som «Conscious» som
bærekraftig og miljøvennlig, men sannheten er at kolleksjonen, og klær
generelt, er ekstremt miljøbelastende.

Kan vi faktisk stole på at alle de
(angivelige) grønne produktene vi kjøper faktisk er miljøvennlige? Og virker
miljømerking av produkter som unikt salgspunkt? Det vil du kunne lese om i
dette innlegget.

Hva er markedskommunikasjon?

Markedskommunikasjon betyr å sende et budskap gjennom ulike kanaler fra tilbydere i et marked til kunder, potensielle kunder og hjelpe de i kjøpsprosessen deres. Man kan se på det som en form for massekommunikasjon og opplæring til kundene om hva produktet deres handler om.

http://studylecturenotes.com/effective-marketing-communication-strategy/

Hovedfokuset til
markedskommunikasjonen er å utvikle og presentere tydelige og vedvarende
budskap gjennom flere kanaler som rekker frem til målgruppen den er satt ut til
å treffe og det er det er måten bedrifter kommuniserer med kunder.

Markedskommunikasjon+bærekraft=grønn markedskommunikasjon.

Begrepet grønn markedsføring er ikke mer komplekst enn at det er markedskommunikasjon med et bærekraftig budskap. Det er markedsføring av miljøvennlige produkter og tjenester som er svært sentralt i dagens og fremtidens marked hvor fokus på bærekraft og miljø er de aller fleste sitt fokus.

https://www.vestilanatura.com/green-marketing/

Grønn markedsføring kan utøves via flere forskjellige metoder som å lage et produkt som er Eco vennlig, forpakningen til et produkt er bærekraftig, farger (grønn, blå), kommunikasjon som forteller om de bærekraftige fordelene produktet kan gi f.eks. kortreist mat eller produksjon som er driftet av Eco vennlige kraftkilder.  Dette er en type markedskommunikasjon som kan være dyrere å føre i starten, men etter hvert som livsløpet til produktet utvikler seg vil det øke profitten ved den økende etterspørsel for produkter i denne «klassen».

Grønnvasking av produkter.

Det er vanskelig å se for seg at grønn markedskommunikasjon kan gi ulike konsekvenser for forbrukere og markedet en befinner seg i. Jeg tipper dere alle har hørt om hvitvasking av penger i den kriminelle delen av verden gjennom filmer og nyheter. Nå har det kommet et nytt begrep på banen, grønn vasking.

https://www.alive.com/lifestyle/drowning-in-greenwash/

Noen selskaper prøver å utnytte den grønne veksten vi har sett i markedet ved å utgi seg selv for å være mer miljøvennlig og bruke grønn markedskommunikasjon for å manipulere denne målgruppen, gjerne ved å fremstille tall som f.eks. CO2 utslipp som er misledende eller helt feil, grønn farge på forpakning som for mange tolkes som miljøvennlig og andre virkemidler som kan overbevise kunden om å velge deres produkt. Denne uetiske formen for markedskommunikasjon villeder kunden som egentlig ville handlet det motsatte produktet.

https://capacify.wordpress.com/2014/08/06/greenwash/

For å forhindre dette problemet har mange bedrifter som i utgangspunkt leverer et produkt eller tjeneste med et bærekraftig formål inngått et partnerskap med en sertifiseringsinstitusjon eller miljøorganisasjon. Dette vil gi dem en type annerkjennelse for at produktet virkelig er bærekraftig og kunden kan stole fullt og helt på dem når deres kjøpsprosess er i gang. Dette kalles Eco-co-branding hvor Svanemerket er det mest gjenkjennelige sertifiseringen i Norge.

https://www.svanemerket.no/aktuelt/nyheter/svanemerket-25-ar/

Svanemerket er det offisielle nordiske
miljømerket og det skal garantere kunden at et produkt er blant de minst
miljøbelastende innen deres produktgruppe og andre viktige bærekraft faktorer.

Grønn-dulting

Forbrukere er late og baserer seg som oftest på rutinemessige handlemønstre og er ofte likegyldige til hvilket produkt som ender opp i handlekurven. Det er mange kunder som trenger et lite dytt i riktig retning for hvilket produkt de egentlig burde kjøpe i henhold til deres verdier. Grønn-dulting er å påvirke folks adferd gjennom å forsterke de positive aspektene ved bærekraftige alternativer uten å tvinge forbruker til å endre deres økonomiske insentiver. Påvirkningen må dermed være lettvint med ikke alt for mye informasjon og mulig for forbruker å unngå hvis det er ønskelig, men det er til en grad en oppfordring til kunden å handle ut ifra et bærekraftig ståsted. Denne måten for påvirkning funker i stor grad på grunn av kundene sin gjennomsnittlige involvering.

https://tseconomist.com/2018/01/23/nudging-toward-a-cleaner-world/

Patagonia

Patagonia er ett friluft- og «sports» merke som er av høy kvalitet, trendy og bærekraftig på alle plan. Produksjonen som ligger bak produktetene er av ypperste klasse når en tenker på utslipp, valg av resirkulert stoff og tekstiler. De er store advokater for dyre velferd og har null toleranse for skinn eller pels i deres produkter. Arbeidsvillkårende fra Patagonia og mange andre store bedrifter i klesbransjen er som natt dag. Patagonia sørger for å betale alle ansatte en leveverdig lønn, åpenhet og arbeidertakersmyndighet. Dette står godt overens med Patagonia sitt oppdragserklæring som går ut på å skape en bedre fremtid og inspirere.

Build the best product, cause no unnecessary harm, use business to inspire and implement solutions to the environmental crisis.

Patagonia faller naturligvis inn gruppen grønne brands og bruker grønn markedskommunikasjon for å fremme sitt produkt. Merket er av en fjellkjede og Patagonia med blokkskrift og blå farger som stimulerer og for å oss til assosiere med bærekraft.

Kilder

https://www.ledernytt.no/slik-lykkes-du-med-baerekraft-og-oekobranding.6168227-112537.html

https://www.forbrukerradet.no/merkeoversikten/etikk/miljomerket-svanen

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0921800916301860

Grønn markedsføringsledelse : om bærekraftig entreprenørskap, strategi og markedsføring