Jonathan Adland February 4, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Kilde: http://egamersnews.com/fortnite-marshmello-event-2000-wins-fortnite-gameplay-ps4-pro/

Nylig ble verdens største konsert arrangert inne på Fortnite. I løpet av 10 minutter, hadde 10 millioner spillere verden rundt deltatt på konserten. Med dagens teknologi, kan dette gjennomføres på en mer simpel måte enn en tradisjonell konsert. Hos tradisjonelle konserter er blant annet kostnadene høye og sikkerhet på konsertområdet. Likevel er det ikke helt det samme som å delta på en ordentlig konsert, men konserten med Marshmello & Fortnite, har vist hvilket potensial slike konserter har i den nærmeste fremtiden. Antall mennesker som kan delta på slike konserter, er ubegrenset. Spillere med handikap eller redusert fysiske/psykisk evne til å delta på tradisjonelle konserter, har muligheten gjennom spill å delta på konserter.

Kilde: https://twitter.com/marshmellomusic/status/1091806371849203712

I et markedsføringsperspektiv ser vi potensialet for at en artist og et spill kan gi store synergieffekter. Når vi ser at hele 10 millioner spillere verden rundt har deltatt, ser vi hvilken reach dette har for folk/spillere verden rundt. Særlig i et felleskap hvor det er rundt 200 millioner spillere verden rundt, og i tillegg er spillet i en modningsfase hvor Epic Games må utføre aktiviteter for å opprettholde engasjementet hos sine millioner av spillere verden rundt. På bakgrunn av på konserten, har artisten Marshmello laget en egen Extended Fortnite Set i Apple Music, noe som de nå har reklamert for på store reklameplakater. Dette har bidratt til konsertens store oppmerksomhet.

Kilde: https://twitter.com/marshmellomusic/status/1092095669580361728

Ikke bare er det bra for Fortnite-spillet, men også utrolig bra for rykte til artisten Marshmello. Videoen er lagt ut på hans egen Youtube-kanal, og over 10 millioner seere har sett videoen. Dette viser at artisten er villig til å delta på nyere og mer kreative aktiviteter som eksempelvis Epic Games har gjennomført. At dette har gått viralt i sosiale medier, har bidratt til en diskusjon om dette er noe som har potensialet i fremtiden.

Kilde: https://www.youtube.com/watch?v=NBsCzN-jfvA

Vil flere selskaper se potensialet i dette?
Etter den store konserten, vil nok mange selskaper se hvilket potensialet slike virtuelle eventer har og hvordan dette kan bidra til økt merkekjennskap til produkter, kjente personligheter og selskaper. Andre store spill som blant annet League of Legends, Grand Theft Auto og PlayerUnknown’s Battlegrounds, er noen eksempler på spill med mange brukere. Disse kan blant annet benytte seg av eventer i likhet med Fortnite & Marshmello. Slike aktiviteter bidrar ikke bare med å opprettholde engasjementet til spillerne, men bidrar til å styrke et stort communty mellom spillerne verden rundt.  Sosiale plattformer som Twitter, Youtube, Facebook etc. bidrar til at kjente spillere kan vise eventen på sine sider/kanaler, noe som bidrar til viral spredning. ¨

Kilde: https://twitter.com/AppleMusic/status/1091818542788313090

Om dette faktisk er fremtidens konserter, eller om det bare er en trend som selskaper benytter seg av i en tidsperiode fremover, er vanskelig å si. For spillere verden rundt er dette gøy om artister holder konserter virtuelt inne i spill. Videre kan dette implementeres i VR-briller, i AR-teknologien i mobilen eller gjennom holografisk teknologi. Dette er helt klart en start for hvilket potensial slike konserter har, og hvordan du kan nå flere millioner brukere på en mer kostnadseffektiv måte. Kilde: http://egamersnews.com/fortnite-marshmello-event-2000-wins-fortnite-gameplay-ps4-pro/

The post Marshmello X Fortnite – Virtuelle konserters potensial appeared first on Jonathan Adland.