ingridaasm January 11, 2018
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Som jeg skrev om i foregående innlegg, handler bruken av teknologi i samfunnet primært om endring i menneskers atferd, ikke det tekniske. Som følge av dette øker behovet for endringsledelse i bedrifter i alle bransjer, og dermed også behovet for kompetanse innenfor dette hos lederne.

Digitaliseringen påvirker organiasjoners forretningsmodeller.  Vi er stadig vitner til disruptive innovasjoner som i stor grad vil påvirke vår hverdag både på arbeidsplassen og hjemme i sofaen. Det betyr at endringene vi er i ferd med å gå gjennom vil være kolossale og vil tvinge oss til å legge om arbeidsprosesser og å tenke nytt! Ellers vil man med tiden ikke henge med konkurrentene. Derfor er det essensielt å ta tak nå, og ikke i morgen. Norske ledere må bruke digitaliseringen og teknologien som følger med som et konkurransefortrinn, fremfor å se på dette som et uløselig problem.

Bare tenk på hvilken forskjell algoritmer utgjør i vår internetthverdag! En tenker kanskje ikke stort over det når Facebook ved profilregistrering krever at en oppgir fødselsdato. “Da kan folk gratulere meg på veggen min” tenker du kanskje da? Vel, i tillegg gir du fra deg dyrebar informasjon som Facebook hele tiden tjener penger på. Alderen din sier nemlig mer om deg enn du kanskje tror, for eksempel hvilket segment du tilhører. Eksempelvis; hvor relevant vil en reklame for pensjonisttur være for en 20-åring som meg? Eller motsatt, er det ikke bortkastede penger for annonsøren når bestemor får opp reklame tilknyttet høyskolestudier?

Facebook selger alderen vår til annonsører, noe som fører til at treffsikkerheten for markedsføringen blir mer effektiv. Om ikke Facebook hadde sittet på dyrebar informasjon som denne på oss, ville ikke tjenesten vært gratis. Velger du å skjerme profilen din mot all reklame og å oppgi personlig informasjon, vel – da må du betale! Mange forstår ikke dette og blir irriterte over reklamen som følger de, men slik fungerer digital markedsføring.

Samtidig er det ikke bare informasjonen vi manuelt oppgir som Facebook lagrer. Vi legger hver dag fra oss digitale spor, som gjennom oppdateringer av apper. Vi liker, kommenterer, deler. Denne informasjonen er uhyre gunstig for de som ønsker å selge oss tjenester og produkter. Det sies, ifølge www. fivethirtyeight.com at algoritmer kan si mer om hvem vi er og hva vi liker enn våre aller nærmeste. Dette sier mye om hvor mektig dette verktøyet er, men det går fortsatt gjennom barnesykdommer; det er ikke nok til å være 100% relevant. Hver eneste gang jeg bestiller klær eller andre produkter på nett, opplever jeg i ettertid å nærmest bli spammet ned av aktøren jeg har handlet hos om at jeg bør ta en titt til på det skjørtet jeg kikket på – men som jeg strengt tatt nettopp kjøpte(!)

Det er viktig at aktørene på markedet følger med på forbrukertrender. Forbrukeren forandrer seg i takt med samfunnet; i rekordfart! I dag kjennetegnes konsumenter ved at vi hele tiden har for liten tid. Vi forventer at produktet skal være lett tilgjengelig for oss, at leveringstiden ligger på et par dager, og ikke minst at kundeservice er tilgjengelig natt som dag. Bedriften har lykkes dersom de får forbrukeren til å oppleve at tiden de bruker på bedriften er tid av verdi.

De fleste av oss forbrukere setter ergo pris på tilgjengelighet, og det gir oss en tilført verdi. Facebook er i dag verdens største nettsamfunn, og messenger (chat-tjenesten deres) vokser massivt. Hvorfor skal vi da måtte oppsøke Peppes Pizzas hjemmesider eller telefon for å bestille fredagsmiddagen? For å nå kundene, er aktørene nødt til å være aktive og legge til rette for kommunikasjon i kanalene målgruppen deres bruker daglig.

Som følge av veksten til Facebook Messenger, utnytter selskapet annonseringsmuligheter. Straks vil chatten vi bruker hver eneste dag, som til nå har vært fri for reklame, bestå av annonser.

Og liker du ikke dette? Vel, da er det bare å bla opp!

 

Kilder

  • http://www.corporatementalhealth.ca/blog/facebook-at-work
  • https://fivethirtyeight.com/datalab/this-algorithm-kniws-you-better-than-your-facebook-friends-do/
  • Andreassen, Olsen, Calabretta; Journal of Service Theory and Practice; trend spotting and service innovation (2012)
  • Forelesning om medieutvikling med Cecilie Staude