izialine June 16, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I siste del av semesteret har vi hatt Digital Markedsføring med Anders Mamen. Her er eksamensoppgaven å lage en egen nettbutikk med produkter som skal selges, samt å analysere nettbutikken gjennom verktøy som Google Ads. Oppgaven virket umulig når vi først fikk den servert, men etterhvert som vi jobbet oss gjennom den ble den mer og mer overkommelig, og faktisk litt morsom. Videre skal jeg forklare hvordan vi har gått frem i prosessen om å lage en den berømte nettbutikken.

Del 1 : Planlegging

Første del av oppgaven var å finne frem til hva vi skulle selge; skulle vi lage noe nytt, printe eget design på ulike ting, produsere eget materiale eller samarbeide med noen som trengte markedsføring for egne produkter? Vi gikk frem og tilbake, og sto til slutt mellom det å lage noe nytt eller det å ta over markedsføringen for en eksisterende bedrift. Vi fikk her muligheten for å arbeide med et enkeltmannsforetak ved navn «A Cup of French», med oppgave om å hjelpe til med en lansering som bedriften skulle ha.

Hvem er A Cup of French?

A Cup of French er en bedrift styrt av Christine, som styrer nettsiden, bloggen, og flere sosiale medier kontoer som hun publiserer på daglig. Hennes bedrift går i hovedsak ut på å lære bort Fransk, der Christine selv er en fransk. I tillegg til å tilby privattimer på sitt kontor og over Skype, utvikler hun også infografier til fransklæring som hun publiserer på sosiale medier. Spesielt på Instagram har hun opparbeidet seg mange følgere, per dags dato har kontoen nådd 163 000 følgere. Dette ga oss en platform vi tenkte var morsom med tanke på at vi kunne se resultater fort, samtidig som at det er et stort ansvar å prøve seg frem med et så stort publikum.

Strategi: OKR og målsetting

Etter å ha valg hva konseptet skulle gå ut på måtte vi utvikle OKR for oppgaven. OKR har jeg skrevet ett helt innlegg om her, men kort sagt er det et styringssett og står for objectives, key results. Dette er en måte å sette ett overordnet mål med flere nøkkelresultater som må nås for å igjen nå det store målet. Hver uke oppdaterte vi vår OKR for å indikere hvor godt vi var på vei når det kom til hvert nøkkelresultat. Våre OKR for A Cup of French så slik ut:

Objective: Opprette en nettbutikk som treffer målgruppen, samt å få solgt produktene som tilbys. I tillegg til dette ønsker vi at nettsiden ser stilren ut og er brukervennlig for å representere kvaliteten på produktene som selges. 

KR1: Utvikle nettbutikk med logo på produktet som selges.
KR2: Mål om å få 9 000 nye følgere på Instagram innen 19 juni.
KR3: Mål om å få 3000 besøkende på nettsiden innen de første to ukene av lansering.
KR4: Mål om å få 500 abonnenter på nyhetsbrev innen 15 juni.
KR5: Mål om å få solgt 50 produkter på nettbutikken innen 15 juni.

I tillegg til OKR benyttet vi oss av planleggingsmodellen SOSTAC, som står for Situation, Objectives, Strategy, Tactics, Action, Control, og inneholder blant annet en SWOT-analyse som hjelper bedrifter å planlegge sin markedsføringsstrategi. Hver bokstav i SOSTAC illustrerer ulike steg i en prosess, og må nøye svares på før man setter i gang. Ved å benytte seg av SWOT-analysen kartlegger man sine sterke og svake sider, i tillegg til muligheter og trusler. Det å sette opp en slik oversikt ga oss mye innsikt i bedriften, og hva vi måtte jobbe med. Under har jeg tegnet en SWOT analyse som tydeliggjør nettopp dette.

Utvikle nettbutikken

Når alt av konsept og målsetting var på plass, kunne vi begynne med å lage nettbutikken. For oppgavens skyld måtte vi lage en selvstendig nettbutikk, med betalingsmulighet i tillegg til at vi måtte koble opp dette med MailChimp. Når vi skulle sette opp nettbutikken valgte vi et tema som var minimalistisk og stilrent, deretter fikk vi produktbilder av A Cup of French som vi la inn på siden. Vi kunne ikke bruke logoen til A Cup of French og vi måtte da komme opp med en ny som sto i stil med resten av nettsiden. Det tok ikke lang tid før ideen om en kopp med et fransk flagg hengende ut, kom frem, der vi spilte på bedriftens navn som inspirasjon. Jeg valgte å tegne en kopp for hånd på en iPad, skrev «A Cup of French» ved siden av og importere denne til nettsiden, enkelt og greit!

Bilde fra vår hjemmeside med logo og banner.

Vi valgte å implementere Stripe som betalingsløsning og MailChimp som verktøy for å sende ut nyhetsbrev der dette er noe jeg selv har kjennskap til fra før. Begge verktøyene er enkle å benytte seg av og oversiktelige i bruken, med tanke på lignende verktøy. I dag er vi veldig fornøyd med begge.

Ettersom vi ikke skulle selge produkter gjennom nettsiden vi har opprettet, må vi nå hoppe over til den eksisterende nettsiden til A Cup of French. Ettersom bedriften aldri før hadde laget en webshop med mulighet for kunder å kjøpe produkter, var det viktig at vi klarte å markedsføre dette til målgruppen. Vi tok til nyhetsbrev, Instagram og Facebook for å få budskapet frem. Videre skal jeg vise med eksempler hvordan vi gjorde dette på hver kanal.

Markedsføring:

Mailchimp : Newsletters

Vi mener at det å ha mange abonnenter på et nyhetsbrev er en gullgruve. Det at brukere har giddet å abonnere seg på noe og gitt sin informasjon til en side viser interesse fra deres part. Dette gjør også om anonyme brukere til leads, noe som er ett av de siste stegene i kjøpsprosessen før selve kjøpet. Interessen her er større enn på Instagram, der terskelen for å følge noen er lav, gjennom ett lite klikk på en «følg» knapp. Derfor hadde vi stort fokus på å øke antallet abonnenter.

Ved å begynne noen dager før lansering, promoterte vi på Instagram med at de som meldte seg på nyhetsbrevet skulle få 20% avslag på sitt kjøp hos oss. Videre utviklet vi velkomst-mailer til hver enkelt nye abonnent, i tillegg til flere nyhetsbrev for å holde interessen oppe. Under er et eksempel på en mail vi sendte ut.

Instagram

Instagram brukte vi som hoved verktøy i markedsføringen vår. Spesielt på Instagram stories, der vi hadde en nedtelling med nytt materiale hver dag for å minne følgerne på at det skulle være en lansering. Vi valgte å engasjere kundene ved å ha spørsmål om hva de trodde lanseringen var, i tillegg til å svare på spørsmål rundt hva produktene var i etterkant av lansering. God kundeservice 😉

Bildeserien over viser en rekke stories vi la ut i løpet av en dag. I første bilde viser vi at Christine jobber, neste bilde skriver vi «Jeg gleder meg til å vise dere hva jeg arbeider med!», deretter stilte vi et spørsmål til følgerne om de kunne gjette hva dette var i bilde 3. Til slutt postet vi ett screenshot av svarene vi fikk inn, hvor vi skrev at det ikke var noen som hadde gjettet riktig enda.

Dette var hvordan vi gikk fra ide til nettbutikk, med tilhørende verktøy vi benyttet oss av for å nå våre mål. I neste innlegg skal jeg forklare mer hvilke betalingsmuligheter vi satte opp, samt hvordan våre OKR gikk for seg.