Victor From March 21, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Hvis du noen har tenkt tanken på å starte en nettbutikk, så ser jeg ikke noe grunn for at du ikke skal gjøre det. Ved bruk av Shopify vil det meste være gjort og her skal jeg gi deg noen råd og mine erfaringer på forskjellige aps og verktøy du kan legge inn i nettbutikken din.

Starten

Når du skal starte opp en nettbutikk er det meste du trenger i dag er en idé, laptop og internettilgang. Du vil få tilgang til Shopify sin 14-dagers gratis versjon som du kan leke med de forskjellige temaer og funksjonene som er der. De driver også med dropshipping som har en del fordeler. Noen av Fordelene ved å bruke dropshipping er at du reduserer risken, du slipper å investere i et stort varehus med tusenvis av produkter. Dermed slipper du og risken ved å sitte igjen med alle disse produktene om du skulle gå konkurs. Og når du ikke trenger å forkjøpe produktene du skal selge, kan du by på et større sortiment av produkter til kunden. Det beste med hele dropshipping er ideen og hvordan du kan håndtere det, alt du trenger er en laptop og internettilgang. Videre vil jeg at du skal ta med Ideen din videre til neste steg som er OKR

OKR- Objectives and key results.

OKR eller Objectives and key result er et enkel og simpelt format å forholde seg til. Der Objectives beskriver hva du vil oppnå (dette kan være med enten produktet ditt eller nettbutikken din), så har du key results som er hvordan du vil nå dette. Det kan for eksempel se sånn her ut:

Objective: Å få en vellykket nettside som fungerer optimalt på alle digitale enheter.

KR1 (key result 1): 200 besøkende på nettsiden innen 13.03 (7/10)

KR2: Få interessen til fem brands som vil samarbeide med å få sine merker på vår nettbutikk i nærmere fremtid innen 13.03 (3/10)

KR3: Skaffe 20 E-mails fra nettsiden innen 13.03. (5/10)

Du kan se fra KR1 at det er satt en dato som skal være tiden dette key resultet skal være ferdig og en slags score som forteller om du tror at du lykkes eller ikke (der 1/10 er veldig lite sannsynlig for at du klarer det og 10/10 er at du vil klare det 100%)

Jeg ville anbefale dere som leser å se videoen av han som har dratt dette her frem i lyset igjen John Doerr.

https://www.youtube.com/watch?v=L4N1q4RNi9I

Email-samling

Når du har fått domene ditt fra shopify og OKR er lagt opp, kan du starte med å få folk til å legge merke til deg. En fiffig løsning på å samle eposter kan være å hente inn en app fra Shopify, de har mange å velge mellom, men den jeg har brukt heter Privy. Privy er en app som hjelper deg med å lage det du trenger som nyhetsbrev, kuponger og rabattkoder. Her kan du hente inn mye informasjon om de som besøker nettsiden din, og bruke den til å markedsføre videre.

Facebook Blueprint og betalingsmetoder.

Har du kommet deg helt fram til markedsføringen er det morsomme tjenester du kan benytte deg av for å få budskapet ditt frem til riktig kundegruppe. Du kan benytte deg av Facebook Ads manager, jeg anbefaler deg at hvis du skal bruke denne tjenesten at du tar et kurs fra Facebook blueprint kalt «Blueprint for norway universities». Dette gir deg masse nyttig informasjon om hvordan Facebook ads manager fungerer, samtidig som det utfordrer deg på stoffet du har lest gjennom kurset. Kurset består av 20 forskjellige trinn som tar ca 15 minutter per kurs. Dette kan variere fra kurs til kurs.

Kunden vil føle seg trygg gjennom hele veien til kjøpet er ferdig, så betalingsmåter kunden er kjent med er en viktig faktor. Her vil du prøve å finne noe som egner seg både for deg og kunden, Min anbefaling vil være å bruke Stripe. Dette hjelper deg med det meste og du får de vanlige betalingsmetodene som VISA, MASTERCARD og AMERICAN EXPRESS.

Det siste rådet jeg vil gi dere er noe jeg vil at dere skal sjekke ut, føle litt på det selv og hva du ønsker for din nettbutikk. Det handler da om traction channels og med det så er det 19 forskjellige kanaler du kan velge ut. Du vil finne forklaringen i en veldig bra skrevet blogpost av Nathaniel Eliason på nettsiden Zapier. De kanalene jeg følte jeg fikk mest nytte av var Socail and display ads, email marketing og community building.

Hvis jeg skulle trukket ut ett punkt som jeg syntes ville være det viktigste så ville jeg valgt å gå for kurset som omhandler facebook ads manager. Å ha god forståelse på dette kan kanskje gjøre at du får doblet salget ditt eller du kan få mange flere visninger ved å markedsføre det til riktig kundegruppe. Det er å viktig med å være synlig, aktiv på nett og sosiale medier, svare på emails og ta henvendelser seriøst.

KILDER;

https://www.youtube.com/watch?v=L4N1q4RNi9I

https://zapier.com/blog/acquire-customers/

https://www.shopify.com/guides/dropshipping/understanding-dropshipping 

The post Nettbutikk – Mine tips til deg! appeared first on Velkommen.

Leave a comment.

Your email address will not be published. Required fields are marked*