Emeline Braatlund Larsen March 21, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Hva hvis jeg fortalte deg at det du skal lese nå kommer til å endre ditt syn på hvor lett det faktisk er å opprette en egen nettbutikk… Hadde du trodd på meg? Hva hvis jeg forteller deg om min egen opplevelse da min eksamensgruppe fikk i oppgave å lansere egen nettbutikk på én måned.. Tror du på meg da, hvis jeg sier at det ikke er så vanskelig?

Svaret er enkelt. Du trenger ikke være dataekspert for å opprette og lansere egen nettbutikk. Du trenger faktisk bare en datamaskin og noen ideer. Her er vårt resultat: www.digitips.no

Så.. hva får det til å være så enkelt? I dette innlegget vil jeg vise deg 7 trinn som tar deg med gjennom hele prosessen. I dette innlegget vil jeg også være personlig og dele egne erfaringer som utgjør litt av refleksjonsnotatet i forbindelse med eksamensinnleveringen.

  1. Startprosessen
  2. Velge en plattform
  3. Skaffe eget domene
  4. Designe nettbutikken
  5. Implementere betalingsløsninger
  6. Markedsføring
  7. Prosessen videre

1)
Startprosessen

Startprosessen handler om å sette seg ned med penn og papir, og skrive ned alle ideer du har. Et tips hvis du står fast er å prøve å identifisere et problem, for så å komme med løsninger til problemet. Etter du har landet på en idé, er det viktig å sette seg tydelige mål.

I uke 9 satt vi opp målene våre for prosessen. Vi brukte styringssettet OKR. O for Objective og KR for Key Results. OKR er styringssettet som benyttes for å sette høye mål, sikre kontinuerlig fremdrift og holde fokus på de viktigste aktivitetene til enhver tid (Inevo, 2018). Det er svært viktig å ukentlig rapportere når man bruker dette styringssettet. Dette for å alltid være oppdatert på hvordan vi ligger an for å nå målene vi har satt oss for kvartalet. Det er også lurt å hele tiden repetere OKRene vi har satt oss. Dette har foreleseren vår, Karl Philip Lund, gjort med oss i timen hver gang. Det gjør at vi blir minnet på hvilke mål vi skal oppnå.

OKR
handler om å svare på to grunnleggende spørsmål:

  • Objective: Hva ønsker du å oppnå? (Retningen)
  • Key Results: Hvordan har du tenkt å komme dit? (Hvordan nå målet)

Våre OKRs første kvartal:

Objectives: Å skape, utvikle og drive en attraktiv nettbutikk.

KR1: Skaffe 50 e-poster innen første kvartal. 5/10
KR2: Få minst 500 følgere på instagram innen første kvartal. 5/10
KR3: Web-designet skal gi et godt førsteinntrykk og oppleves brukervennlig for kunden (five second test). 5/10

I starten av prosessen var planen å selge produkter. Da vi forstod at Karl Philip ønsket at vi skulle lansere på ekte, var det vanskelig å få leverandørene til å samarbeide, da vi hadde planer om å selge eksklusive merker. Derfor byttet vi strategi og valgte å selge konsulenttjenester på nett.

2)
Velge en e-varehandelsplattform

Det er mye å velge mellom når man skal velge plattform for nettbutikken. Her kan man både finne billige og dyre plattformer. Min eksamensgruppe valgte Shopify da de fleste gjesteforeleserne våre anbefalte denne plattformen. Shopify er enkel og svært brukervennlig. Og har du en WordPress-blogg kan du kanskje se at det er en del likheter!

Hentet her.

I uke 10
ble tiden derfor brukt til å utforme nettbutikken på Shopify og designe siden.
Vi var også i kontakt med ulike mennesker i denne bransjen, som hjalp oss med å
skriftlig uttrykke oss riktig på siden. Vi spurte hva som var vanligst å gjøre
av betalingsmetoder når man selger konsulenttjenester, samt hvordan teksten på
nettsiden burde skrives. I uke 10 lagde vi også lanseringsstrategien vår i
PowerPoint.

3)
Skaffe eget domene

Ønsker du å opprette en profesjonell nettbutikk, kan man kjøpe eget domene på eksempelvis www.webhuset.no. Det tar et par dager før dette kan kobles til Shopify. Vi var lenge usikre på om vi ville kjøpe domene i vår eksamensoppgave, men da vi fant ut at det bare kostet 7 kr var vi ikke i tvil. Ved å kjøpe eget domene slipper du å ha ditt eget navn etterfulgt av myshopify.com. Jeg er glad vi kjøpte domene. Det ser mye bedre ut uten «myshopify» i url´en. Les Karoline Thon sitt innlegg for mer informasjon.

4)
Designe nettbutikken

Vi var tre stykker på teamet og derfor delte vi inn i ulike oppgaver. Den ene på teamet mitt er veldig kreativ og god teknisk, så hun fikk hovedansvaret for å designe nettsiden. Vi kom alle med innspill og forslag på endringer hvis det skulle være nødvendig. Shopify er en enkel plattform å designe i, så her er det bare å sette seg ned og utforske mulighetene. Vi ønsket det stilrent og brukte ikke lang tid på å designe det som vi ønsket. Les Karoline Thon sitt innlegg hvor å få en god innføring i utforming av design.

Skjermbilde fra vår nettbutikk: www.digitips.no

5)
Implementere betalingsløsninger

Skal folk kunne handle hos deg, trenger du å implementere betalingsløsninger. Det gjør du ved å trykke inn på Settings også Payment Providers. Det beste alternativet er å legge til Stripe som gjør at du kan betale med kort. Men i vårt case selger vi jo konsulenttjenester. Derfor har vi bare kontaktinformasjon og mail som gjør at de kan kontakte oss for eventuelt samarbeid. Betalingsmåten vi bruker er faktura etter oppdraget er fullført. Vi bruker Conta Faktura som er et gratis fakturasystem.

Skjermbilde fra contafaktura.no

6)
Markedsføring av nettbutikk

E-postmarkedsføring

Her handler det om å samle inn mange eposter for å skaffe en stor kundebase. MailChimp er et verktøy for å både samle inn e-postadresser, lage nyhetsbrev og sende ut til hver og en. Du kan samle inn epostadresser gjennom pop-ups i nettbutikken, eller før butikken er ferdig ved hjelp av en “kommer snart” landingsside. Her burde du lokke med en belønning for at flere skal melde seg opp. Dette er det vi ville gjort hvis vi skulle satset på denne nettbutikken.

Tips til e-postmarkedsføringen fra Oliver Gjølberg:

  • «Double open» – mailer som sendes på nytt etter en viss periode dersom mottaker ikke åpnet mailen første gangen
  • Velkomstmail –med et “gode”
  • Kampanjemailer – generelle kampanjer
  • Personlige tilbud – knyttet til tidligere kjøp

Instagram

Handler om å opprette instagram-konto og gjøre seg synlige. Det handler om å skaffe seg følgere og legge ut interessant innhold som kan skape engasjement. Her kan det også være lurt å bruke influencere for å skape oppmerksomhet. Verktøy som jeg bruker: Planoly, Lightroom App, Unfold, Squaready og Final Cut Pro. Denne strategien og disse verktøyene ville vi tatt i bruk hvis vi skulle lansert.

Facebook

Det
første man burde gjøre er å opprette en Facebook bedriftsprofil. Videre vil jeg
anbefale å ta kurset “Facebook Blueprint”. Jeg brukte en stund på å ta dette
kurset, men det var en investering. Her lærer du nemlig alt om annonsering på
blant annet Instagram og Facebook.

7) Prosessen videre

Uke 11 og uke 12 ble brukt til å finpusse på nettsiden, og skrive eksamensteksten ferdig. Vi spurte også venner og familie om det er noe vi burde endre på inne på nettsiden. Som jeg lærte av Sverre Steensen, gründer i Enklere Liv, i forelesning 12 er det lurt å lansere før du er 100% fornøyd med nettbutikken. Det gjør at man får innspill fra andre om hva som burde bli gjort bedre eller annerledes. Dessverre var det noe uenighet om vi skulle lansere nettbutikken og gjøre den offentlig. Vi selger personlige tjenester og ikke alle i gruppen ønsket å være offentlig, derfor gjorde vi ingen markedsføringsaktiviteter. Dermed ble KR1 om å samle inn eposter vanskelig å oppnå.

fivesecondtest.com

Vi brukte «Five Second Test» for å se hvor raskt siden laster ned, og om kunden lett kan finne ut hvor den har kommet. Brukeropplevelsen er helt avgjørende for å lykkes. Det er også viktig å implementere Google Analytics (og appen), Optimize og Tag Manager og ikke minst: Facebook Pixel til nettsiden deres. Det hjelper dere til å holde dere oppdatert på dataene dere samler inn.

Lykke til!

Kilder:

Sofia Schultz om Pyramideprinsippet

Karoline Thon om nettbutikk-oppsett

Inevo om OKR