steffengya June 11, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Mange, inkludert meg selv holdt pusten når vi hørte vi skulle starte en nettbutikk. Min første tanke er jo «hvor i alle dager starter man?», men etter å ha vært i forelesning på den digitale plattformen Zoom med Karl Philip Lund så var det jo faktisk ikke så vanskelig som man skulle tro. Jeg skal derfor i dette innlegget ta deg gjennom steg for steg hvordan du kan starte din egen nettbutikk! 

For å ta dere gjennom disse fem stegene etterfulgt av noen tips har jeg laget en liten guide med overskrifter som jeg skal ta dere gjennom. Jeg har valgt å bruke www.illuminateoslo.no som et eksempel. Dette er en nettbutikk jeg har laget i samarbeid med David Høiseth og Bendik Steen Johnsen som en del av den avsluttende eksamenen dette semesteret ved Høyskolen Kristiania. 

https://www.illuminateoslo.no

Steg 1: Du må ha en idé!

Det aller første du må gjøre før du skal starte opp en nettbutikk eller hva som helst annet er å ha en idé om hva du ønsker å selge eller tilby. Grunnet vår lidenskap for klær og mote så var valget enkelt, vi skulle selvfølgelig selge basis plagg med god kvalitet som passet til de fleste anledninger med fokus på bærekraft og miljø. Når ideen din er på plass er det like viktig å ha planlagt nøye hva du skal selge, hvem skal du selge til og hva er dine mål. For å få en vellykket lansering må alt dette være på plass. Vi fikk anbefalt å bruke OKR. Du kan lese om OKR her: https://www.steffengya.no/2020/04/28/okr/ Du bruker OKR for å opprettholde struktur og fokus gjennom hele perioden. Et godt tips her er å sette deg et hårete mål fra dag en, da du vil fokusere mer på dette og prestere mye bedre enn dersom du setter deg et lavt mål. 

Når ideen er spikret og planlegging fastsatt så beveger vi oss videre. 

Steg 2: Velg den plattformen som passer deg best!

Det finnes et hav av plattformer du kan bruke for å opprette en nettbutikk. Ved et enkelt søk på Google så kommer det side opp og side ned med ulike tilbydere som mener at de har den beste løsningen. Vi fikk anbefalt av forelesere å bruke Shopify som er en e-handelsplattform for nettbutikker og salgssteder. 

Fire enkle steg og en «trommevirvel» senere så har du din egen nettbutikk! 

  1. Gå inn på www.shopify.com
  2. Trykk på «Start free trial»
  3. Skriv inn e-post, passordet og det navnet du ønsker nettbutikken din skal hete
  4. Fyll inn skjemaet med diverse informasjon 
https://www.wixwebdesigns.com/reviews/shopify/

Steg 3: Kjøp ditt eget domene

Etter at du har opprettet en nettbutikk i Shopify får du tildelt et domene, men jeg vil anbefale deg å kjøpe domene fra et annet sted da nettbutikken din vil fremstå mye mer profesjonell. Når du har et domene fra Shopify så blir Shopify automatisk med i adressen og vil se slik ut: http://illuminateoslo.myshopify.com noe som ikke ser fullt så bra ut. Et tips her er å først sjekke at domene er ledig! 

Vi valgte å kjøpe et domene gjennom https://www.proisp.no da vi allerede hadde kjøpt hvert vårt domene der fra før når vi skulle starte bloggen som en del av valgemne dette semesteret. Nettadressen ble da endret til: http://www.illuminateoslo.no og fremstår mye mer profesjonelt. For å få til dette må du koble til domene til Shopify. 

Dette gjør du ved tre enkle steg.

  1. Gå inn på Shopify
  2. Trykk på nettbutikk – domener
  3. Skriv inn domenet 
  4. Ta kontakt med support på proisp.no og de fikser resten (Utrolig bra kundeservice!)

Det kan ta opp til 24 timer etter du har kjøpt domene før det er aktivt og alt er normalt. 

https://www.proisp.no

Steg 4: Velg betalingsløsning

Når du har kommet så langt som dette er det på tide å velge hvordan du vil håndtere både betalingsløsning og logistikk. Etter noen Google-søk bestemte vi oss for å bruke Printful som vår leverandør. Printful gjør det enkelt å lage skreddersydde plagg med egen logo og design på et bredt utvalg av klær. Det som også gjorde at valget havnet på Printful er at de også står for printing, lager og shipping av ordrene.

Som tidligere nevnt ønsket vi å ha fokus på både bærekraft og miljø. Vår leverandør Printful bruker «print-on-demand», noe som betyr at hvert plagg lages på bestilling ved bruk av fornybar energi og begrenset vannforbruk. Per dags dato så gjelder ikke dette alle plaggene, men det er et steg i riktig retning. Printful har også gjort seg fortjent til merket «Eco-friendly». De benytter seg også av forretningsmodellen dropshipping som betyr at varene blir sendt direkte fra deres lager og rett til våre kunder. Ved bruk av en slik forretningsmodell så slipper vi å sitte på et stort lager med bekymring om at vi ikke får solgt produktene. 

Grunnet den spesielle tiden vi befinner oss i med Covid-19 (koronaviruset) har vi støtt på noen utfordringer ved bruk av Printful. Leveringstiden er endel lenger enn den vanligvis vil være og på grunn av lite informasjon fra Printful sin side så ble hele lanseringen vår satt på vent da vi ønsket å ha egne bilder med våre plagg på og ville også selv se og prøve de ulike plaggene slik vi kunne stå inne for de før vi åpnet for salg til andre. Her kunne man valgt og benyttet en lokal leverandør i stedet for, men da ville også prisen på de ulike plaggene vært mye høyere. 

https://www.printful.com/contacts

Steg 5: Hvordan nå ut til kundene?

Dette steget handler selvfølgelig om markedsføring, markedsføring og markedsføring. Hvordan ønsker du at kundene skal høre om deg, hvor skal de finne deg og hvilke verktøy skal du bruke for å synliggjøre nettbutikken din. Når du skal lansere nettbutikken din så trenger den ikke å være helt 100%, men det jeg vil anbefale deg å gjøre er å starte tidlig med markedsføringen. Vår målgruppe er unge voksne mellom 20-35 og for å nå de på best mulig måte var vi nødt til å markedsføre oss på de plattformene de bruker. Vi snakker om sosiale medier. Vi startet tidlig både en Facebook og Instagram profil der vi begynte med å følge venner og kjente for å så spre ordet videre. Vi brukte aktivt både Facebook og Instagram sin story funksjon for å engasjere våre følgere. 

https://skoleaviser.no/sten-taerud/article/sosiale-medier-1543240859

Vi valgte også å markedsføre oss via e-post der man kan melde seg på nyhetsbrevet vårt. For at vi skulle få abonnementer på vårt nyhetsbrev så fristet vi med 20% rabatt på første kjøp. For å få til dette brukte vi Mailchimp som er en app du lett kan laste ned gjennom Shopify som også er gratis å bruke. Et godt tips her er å starte tidlig med å samle inn e-post adresser og spesielt da fra venner og kjente.

TIPS!!

Nå er nettbutikken oppe og går, den er lansert og kundene begynner etter hvert å strømme til. 

  • Prøv deg frem i Shopify. Det er enkelt å endre design og ulike temaer. Det finnes mange gratis temaer som du kan bruke. 
  • Under temainnstillinger kan du endre farger og skrift blant annet
  • Gjennom Printful kan du lett organisere og legge inn produktene i Shopify
  • Dersom du ønsker å ha produktgrupper bruker du samlinger. Her oppretter du de ulike gruppene alt etter som du ønsker 
  • Det siste og viktigste tipset er: Pass på at nettbutikken er mobilvennlig!!!
    • Dette er for at mesteparten av trafikken vil komme via mobil og ingenting er mer irriterende enn at den ikke fungerer optimalt når man er inne via mobilen.

Dette var det jeg hadde å komme med! Jeg håper du fikk et litt annet syn på hvordan det er å starte nettbutikk nå og at det gründeren i magen ble vekket til live og du nå starter din egen butikk!

Masse lykke til! 

PS: På www.illuminateoslo.no finner du basis plagg i god kvalitet som er laget med hensyn til bærekraft og miljø. Will you help us ILLUMINATE? #stayilluminated

https://www.illuminateoslo.no/collections/t-shirts-1