ehaugsen april 26, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

En spennende og læringsrik tid i vente

Vi er i gang med tredje modul av valgfaget digital markedsføring sammen med Karl Philip Lund. Han tar oss gjennom temaet e-varehandel. Sammen med Per Jørgen Gundersen og Vegard Gjengedal skal vi opprette en nettbutikk som en del av eksamensoppgaven.

I første forelesning hadde vi besøk av 2 tidligere studenter fra Brisen som fortalte oss om deres erfaringer og hvordan de løste eksamensoppgaven om deres nettbutikk. I dette blogginnlegget skal jeg fortelle litt om hvordan vi løste første uke av eksamensoppgaven.

Spesielt designet for vår nettbutikk
fra https://www.vitality-designs.com/

Det var naturlig at vi, Per Jørgen, Vegard og meg, dannet et team utfra hvordan vi har jobbet tidligere med eksamen sammen. Vårt første møte var mye brainstorming, altså hva vi skal selge og hvorfor. Relativt kjapt ble vi enige, og bestemte oss for å gå all in og lekte videre med gode ideer vi kunne tilføre nettbutikken vår.    

OKR – Objective Key Results

Det første vi fokuserte på var styringssettet for målstyring gjennom OKR. Objective Key Results. I første forelesning fikk vi et bilde av alle de store selskapene og organisasjonene som tar i bruk OKR, med suksess og stor verdi.

Objective er det vi ønsker å oppnå, og Key Results er det vi har tenkt å utløse av handling for å oppnå Objective. Vi satt opp et mål, og deretter fire Key Results for å oppnå det. Enklere forklart delmål for å nå vårt mål. Gjennom denne type Styringsett ble vi også ganske bevisst på at det kreves et godt stykke arbeid og dedikasjon til oppgaven, Samt at motivasjonen og trua på at egen merkevare ble høyere.

Eksempel på OKR oversikt (format)

Teamnavn: nettbutikk URL

Teammedlemmer: navn 1, navn 2, navn 3
Objective:

  • KR1: Key result 1
  • KR2: Key result 2
  • KR3: Key result 3
  • KR4: Key result 4

Produktet

Navn på nettbutikk ble raskt bestemt av et kreativt team, og herfra følte vi at vi var ordentlig i gang med prosjektet. Hvordan skal man skaffe produktet og hvordan skal det produseres kan sikkert for mange være en utfordring. Vi startet derimot med en stor fordel gjennom vårt nettverk av kontakter som allerede har høy utdanning og ekspertise rundt vår ide. For å oppnå målet vi har satt oss, og som vi er forberedt på å endre alt ettersom, tenkte vi at vi må investere litt for å presentere noe med høy kvalitet. Derfor var det viktig for oss å sette oss ned med vår produsent for å forhandle om en totalpakke som begge parter var fornøyd med.

Spesielt designet for vår nettbutikk
fra https://www.vitality-designs.com/

Design

Vi har kommet til kanskje det mest spennende punktet i prosessen med å opprette en nettbutikk. Neste steg er å velge på en måte identitet for utseende og design. Gutta fra Brisen, i første forelesning snakket litt om logoen deres og samples for å vise frem deres design. Fint for oss som studenter å kunne se et eksempel på hvordan de tenkte da de skulle bestemme seg. Man tenker kanskje at man skal finne opp kruttet på nytt med en avansert logo og design. Tilfelle er at man trenger ofte bare noe relativt enkelt og stilrent for at det skal se moderne ut eller fasjonabelt.

Sosiale medier

Vi skal opprette profiler på Instagram og Facebook. Gutta fra Bris gir oss et godt råd som går på å koble opp produktene eller bildene fra Instagram opp mot nettbutikken. Slik at man trenger bare å trykke på bildet av et produkt på Instagram profilen for å få opp en direkte lenke til dette produktet på nettbutikken. Det er også mange muligheter med Facebook, som vi tenker at vi må utnytte. Sosiale medier kan være en gullgruve, dersom man bruker det på en god måte. derfor trenger vi å sette oss mer inn i hvordan vi kan utnytte oss av dette.

Bruken av sertifiserte kurs

Som en del av eksamensoppgaven skal man gjennomføre ulike
sertifiseringer, og underveis i oppgaven skal vi vise kunnskapen vi har lært
oss i de forskjellige kursene. Brisen gutta viste til tall og trafikk på
nettsiden sin og analyserte dette via for eksempel Google Analytics. Nyttig å
se slik at man kan sammenligne og se hvilke type strategier som funket for dem
og evt hvilke som vil funke for oss.

Personlig merkevarebygging

Som gjesteforeleser hadde vi en som het Julie, som tidligere har gjennomførte samme program ved Høyskolen Kristiania, og som holdt en spennende forelesning om personlig merkevarebygging.

Er man god på Personlig merkevarebygging kan man skaffe seg nyttig
konkurransefortrinn, og man kan styre hvilke inntrykk man ønsker å gi til andre.
Personlig merkevarebygging handler om å markedsføre seg selv og fremme sin kjernekompetanse.
Som regel ønsker man å vise seg fra sin beste side. Hvem er jeg, hvordan jeg
fremstår, og hvordan jeg presenterer meg selv har mye å si. Personlig Merkevarebygging
gjør deg mer attraktiv på arbeidsmarkedet.

Viktigheten av LinkedIn

LinkedIn er en veldig viktig kommunikasjonsplattform med mange forskjellige muligheter. Man kan komme i kontakt med mange interessante mennesker i forskjellige bransjer. Det er viktig med en komplett profil og vise hvem du er og hva som skiller deg fra andre. Din LinkedIn profil blir som en digital CV. Din profil skal være på en måte være skryt av deg selv. Du må vise ting du er god på, legge ut lisenser og sertifiseringer, og vise hva du er interessert i. For mange er det utenfor sin komfortsone, men det må man bare finne en måte å håndtere på.

Kilde: https://www.youtube.com/watch?v=ra6DUT7ew54&feature=youtu.be&t=376