marissapereira March 21, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I forbindelse med eksamen i e-varehandel har vi fått i oppgave å opprette en nettbutikk. Dette blogginnlegget er en kortversjon av refleksjonsnotatet skrevet i forbindelse med eksamen. I dette innlegget vil du få en smakebit på hvordan vi opprettet nettbutikken vår, markedsføringen, hvilke utfordringer vi møtte på og hva jeg lærte av hele prosessen.

Ide, planlegging og iverksetting

Vi hadde en ide hvor vi ønsket å distribuere et produkt vi visste mange både har bruk for og bruker, samtidig som vi ønsket å distribuere et produkt som ikke ville være for «avansert». Vi kom frem til at vi ønsket å distribuere deksler. Vi gjorde litt research på Google trends hvor vi fant ut at det var over dobbelt så mange iPhone brukere som det var Android brukere. Derfor valgte vi å selge kun iPhone deksler. Valget av plattform til nettbutikken falt på Shopify, dette på bakgrunn av at foreleserne mente dette var den beste plattformen å bruke. Vi opprettet en konto på Shopify og kom raskt igang med utforming av designet på nettbutikken. Videre valgte vi å håndtere logistikken med dropshipping, hvor vi hentet våre produkter på Aliexpress.

I forbindelse med betaling av produktene våres valgte vi å bruke Stripe, her kan kundene bruke vanlig Visa kort eller Mastercard. Under iverksetting av nettbutikken fant vi raskt ut at nettbutikken var på engelsk, da vi ønsket å ha nettbutikken på norsk måtte vi fysisk oversette hele nettsiden selv. Dette på bakgrunn av at norsk ikke var et offisielt språk inne på Shopify. Dette var en tidskrevende prosess, men alt løste seg til slutt. I tillegg ønsket vi å ha en chat-funksjon, da falt valget på Facebook Messenger, noe som funket veldig bra. Vi hadde også en pop-up funksjon som dukket opp på midten av siden hver gang nye trykket seg inn på nettsiden vår, her kan man registrere seg i kundeklubben vår.

Slik ser det ut inne på nettbutikken vår. Med chat-funksjonen nederst i hjørnet.

OKR

I deloppgave 2 skulle vi komme med forslag til målsetning og nøkkelresultater. Her følte vi det var viktig å tenke på at vi var et lite og nyoppstartet prosjekt og ønsket derfor å tenke realistisk når det kom til målsetning og nøkkelresultater. Våres målsetning var å oppnå en vellykket lansering. Videre var våre tre nøkkelresultater å ha 100 besøkende i nettbutikken i løpet av kvartalet, 15 stk meldt inn i kundeklubben i løpet av 20/03-19 og gjennomføre et salg innen 20/03-19. De første ukene hadde ingen andre enn oss selv tilgang til nettbutikken våres, på bakgrunn av dette hadde vi ingen besøkende utenom oss selv. Vi fant derfor ut at vi ønsket å lage en Google analytics konto, slik at når vi gjorde nettbutikken synlig for alle, kunne vi følge med på antall besøkende, dermed kunne vi enkelt se når vi ville nå våre nøkkelresultater. Alt i alt klarte vi å lykkes med å nå vår målsetning og nøkkelresultater.

Markedsføring

Vi valgte å fokusere på å være kostnadsledere, som er en del av Michael Porters generiske strategier. Her handler det om å ha fokus på lavest mulig produksjon og distribusjonskostnader, dermed kan man holde lavere priser enn konkurrentene og i tillegg øke markedsandelen.  For å kunne holde kundene våres oppdaterte til enhver tid ønsket vi også å fokusere på e-post markedsføring. Vi opprettet et nyhetsbrev på Mailchimp, dette blir sendt ut til alle de som er registrert sin e-post i vårt system. Vi ønsket også å markedsføre på andre plattformer, og da falt valget på Facebook og Instagram.

Forsiden til vår Facebook side.
Vårt første nyhetsbrev, sendt ut til alle våre kunder.

Utfordringer

Vi møtte på noen utfordringer, blant annet det jeg nevnte ovenfor angående språket. Da vi selv måtte fysisk oversette fra engelsk til norsk, var dette en tidskrevende prosess, men løste seg heldigvis til slutt. Vi ønsket også i hovedsak å ha en løsning hvor kundene kunne nedbetale på produktene de hadde kjøpt, her ønsket vi å bruke Klarna. Dette viste seg å være en utfordring, vi var i kontakt med Klarna og fikk beskjed om å oppgi antall ordresnitt, organisasjonsnummer og årlig omsetning. Da dette skulle være et kortvarig prosjekt, valgte vi å kunne benytte oss av Stripe. Vi hadde også en utfordring angående chat-funksjonen, vi hadde i første omgang installert en app kalt Tido, vi brukte en god del tid på oversetting her også og design. Etter en uke fant vi ut at prøvetiden gikk ut og det ville koste for mye enn hva vi ønsket å betale for en enkel chat-funksjon. Derfor valgte vi å benytte oss av Facebook Messenger i stedet, noe som funket veldig bra.

Hva har jeg lært?

Dette har vært en utrolig lærerik eksamen og jeg tror jeg aldri har hatt det så gøy med å skrive en eksamen før. Jeg har lært hvordan man enkelt kan opprette en nettbutikk og enkelt selge de produktene du ønsker. Jeg har også lært av alle utfordringene vi har møtt på underveis og at alt er ikke alltid like enkelt. Jeg har lært hvor mye tid og energi man faktisk må legge inn ved opprettelse av nettbutikk, det er utrolig mye man skal tenke på. Alt fra betaling til koding, link til mail og markedsføring. Det skal opprettes en egen e-postadresse knyttet til nettbutikken, videre skal denne kontoen linkes opp til nettbutikken, slik at kundene skal enkelt kunne trykke seg inn på linken om det er ønskelig. Alt i alt har dette vært en kjempe lærerik prosess og jeg kommer til å ta med meg alle erfaringene og kunnskapen jeg har lært videre.

Link til nettbutikken vår:

https://deksler-no.myshopify.com