markuslh March 21, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Som en del av en eksamen måtte vi sette opp en nettside gjennom Shopify med flere funksjoner som Google Analytics, Pixel, Google Optimize, Mailchimp, Collect.chat osv… listen er lang

Hva skal vi selge og navn?

  1. Finne ut hva du ønsker å selge. Anbefaler å sjekket ut Oberlo hvis du ikke har allerde avtaler eller selger noe egetprodusert.
  2. Vi bestemte oss for å bruke Oberlo som løsningen. Det førte til at vi brukte dropshipping.
  3. Bestemte oss for å selge Lyspærer da vi ønsket å selge noe som alle har bruk for i sitt dagligliv liv
  4. Komme på et navn gjennom brainstorming som førte til at vi landet på Borealis Light da vi gikk gjennom forskjellig ting som hadde med lys å gjøre. Vi sjekket hele tiden på ProISP om de ulike domene var tilgjengelig og når Borealis Light var ledig kjøpte vi det og koblet det til Shopify siden.

Etter vi hadde funnet ut hva siden skal hete og navnet så tenkte vi det vanskeligste var over. Det å koble domenet til nettsiden var enkelt via Shopify sin nettside. Vi bare fulgte stegene og så var den koblet til.

Spor nettsiden

Her har man 3 valg:

  1. Google Analytics
  2. Facebook Pixel
  3. Shopify sine analytics

Vi valgte å bruke alle og anbefaler sterkt å bruke alle da de har sine unike egenskaper som gjør at du kan får detaljert statistikk om dine kunder.

Facebook Pixel er kanskje det enkleste da det bare er å lime inn en pixel-kode. Da kan du få info om hvem brukerne dine er blant annet kjønn og hva de liker. Med en Pixel installert kan du drive med Remarketing til brukerne dine og finne nye kunder gjennom “Lookalike Audicenes”. Dette er kun noen av mange funksjoner man får gjennom en Pixel.

Google Analytics gir deg ikke den samme dataen om kundene dine da de ikke sporer gjennom en Facebook-bruker. På den andre siden gir den meget detaljert info om hvor de kommer fra, både land og linker fra f.eks e-post, linked in, instagram osv.

Google Analytics krever litt mer tid å sette opp hvis man ønsker å få som hvor mange kommer fra en unik link fra en e-post eller en instagram post. Andre funksjoner som Analytics er gode på er blant annet å koble opp til hvor mye du tjener og konverteringene dine. Dette er mulig å sette opp og det ligger mange tutorials på dette ute.

Test nettsiden

Mange av plattformene har unike måter å teste nettsiden sin med tanke på A/B testing. Dette betyr at bestemte prosentandeler av brukerne får f.eks forskjellige landingsside, e-post eller svar av en chatbot. Dette kan man bruke for å finne ut hva som fungerer best for sin egen nettside. Ved å jobbe på denne metoden og utføre mange forskjellige ekserimenter så vil man tilslutt finne noe som fungerer veldig bra for deg. Det er viktig å ikke gi opp da det kan ta lang tid før man får noen resulutater.

Den beste måten å gjøre dette på vil være å bruke Google Optimize sammen med Google Analytics da du kan se detaljert hva brukerne gjør annerledes på de sidene du gir de. Dette trenger ikke å være store endringer som å bytte tema, men ved Google Optimize kan du endre f.eks tekst på knapper. En av de viktigste delene ved en vellyket nettside er tross alt tekst. Så lek og test mye her.

Når man jobber på denne måten må man:

  1. Jobbe strukturert
  2. Klare mål med vært eksperiment
  3. Ha en hypotese om hva som vil skje
  4. Ikke gi opp

Ta betalt med Stripe

Å velge betalingsløsning er kanskje det enkleste ved hele prosessen. Det er egentlig reelt bare en mulighet her og det er Stripe. Vi valgte dette inne på Shopify under Payment Providers. Det flotte med Stripe er at de har støtte for ikke bare kortbetalinger, men også ting som Apple Pay, Google Pay og Microsoft Pay. De tar også kun en liten del av fortjenesten ved hver transaksjon. En annen flott side ved Stripe er at de gir god oversikt over pengene og om transaksjonene er ekte på nettsiden sin.

Her kan du også vele å bruke andre betalings tjenester som Klarna Faktura som er populært i Norge.

Design – Bra tekst og bilder er alt

Etter vi var ferdig med å sette opp alt det grunnleggende for å drifte nettsiden og følge med på den så var det påtide å begynne på selve designet. Det første steget her var å finne bilder som vi kunne bruke til forsiden på nettsiden. Alle bildene som vi bruker utenom produktbilder er funnet på Unsplash. Dette er bilder tatt av vanlige folk som man kan bruke som man vil uansett om det er til hobby bruk eller kommersielt. Her fant vi fine bilder av lyspærer som ligner på de vi ønsker å selge. Det var viktig for oss at vi aldri brukte disse bildene til å si at det er produkter som vi selger da det vil være å lyve om produktene.

Temaet som valgte heter Brooklyn. Dette ga oss en god start på hvordan nettbutikken skulle se ut. Dette temaet har en stor landingsdel der man kan ha et stort bilde, tekst og en knapp som linket til et produkt, artikkel eller en konkurranse som vi valgte. Vi fjernet de elementene som vi ikke trengte på forsiden som bare skapte unødvendig valg og gjorde det vanskeligere å finne til produktene. På forsiden beholdt vi kun landingssiden, en liten tekst om nettsiden, og 3 bilder som linket til de ulike kolleksjonene med lyspærer. Dette var de vi tenkte var perfekt for å gi et inntrykk av hvorfor skal du handle her, hva selger vi og hvordan skal du kjøpe produktene.

Det å designet selve nettsiden handler om å prøve og feile da alle de forskjellige temaene fungerer på forskjellige måter. Det beste er å bare prøve og feile. Noen råd er:

  1. Endre på minst mulig fra de opprinnelig byggeklossene i starten
  2. Finn fine bilder på Unsplash som gir den visuell stilen som du ønsker
  3. Sett opp det grunnleggende først før du begynner på menyer, kolleksjoner og produktsidene.
  4. Prøv og feil
  5. Husk å lagre når du er fornøyd da Shopify sin byggeside lagrer ikke underveis som man gjør endringer.

Tekstene på starten vil ofte være på Engelsk. Vi endret disse til Norsk på starten, men relativt rask fikk vi trafikk fra flere steder i verden og installerte enn App som heter Weglot Translate som oversetter siden din til ønskelige språk. Du kan også gjøre dette manuelt men Weglot gjorde en god nok jobb for oss.

E-postmarkedføring er det mest effektive

Dette var kanskje en av de største utfordringene som vi møtte på, da vi hadde null erfaring med dette fra tidligere. Vi valgte å sette opp dette i Mailchimp fordi vi hadde hørt om den plattformen før. Å koble sammen e-postlisten fra Shopify er ganske enkelt da man bare trenger å koble Shopify og Mailchimp sammen . Neste utfordring er så å sette opp automatiserte e-poster når folk melder seg opp for nyhetsbrev og når de glemmer noe i handlekurven sin.

Mailchimp gjør dette ganske enkelt å sette opp når man hadde koblet det til nettbutikken. Da er det bare å følge de stegene som bli gitt. De består ofte av å.

  1. Velge et template
  2. Velge en triggere og hvor fort de skal sendes ut
  3. Velge hvilken e-post liste man vil sende ut til
  4. Design e-posten

Dette var til tider klønete med tanke på plattformen. Vi fikk ikke alltid det til å se ut som vi ønsket så vi måtte gjøre ting enklere enn vi hadde opprinnelig tenkt. Etter hvert som man lager flere mails så blir det fort enklere og du vil få det til å se ut som du ønsker.

Sammen med Mailchimp brukte vi også Sumo til å lage en en pop-up som hadde mål å samle inn e-poster ved å komme opp på nettsiden og be folk skrive inn e-mailen sin. Man kan også krysse ut denne pop-upen hvis man ikke ønsker å melde seg opp.

Gjør siden sexy med en Chatbot

En annen ting vi prøvde ut var å bruke en chat.bot som jeg bygget på Collect.Chat for å samle inn e-poster. Denne var veldig enkel da vi ikke ønsket å bruke penger på den så jeg kunne ikke implementere jump logic. Isteden ble jeg tvunget til å skrive et enkelt skirpt som vi brukte til å svare på noen enkle spørsmål som vi personlig har blitt stilt samt samle inn flere e-poster til markedsføring. Å få chat-botten implementert på nettsiden var ikke like lett som alle andre tjenester som man finner på Shopify sin app side.

Denne videoen under vil være til stor hjelp da han går gjennom i god dybe hva man må gjøre mtp på script, hvordan implementere dette med f.eks Mailchimp for e-postliste og hvordan man installerer koden i Shopify temaene.