fredrikkelinnea March 19, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Akkurat som de to siste blogginnleggene vil dette
også handle om Oatly. Men i dette blogginnlegget skal vi gå nærmere inn på hvordan
Oatly benytter seg av sosiale medier, og hvordan man kan bruke sosiale medier
til å påvirke holdning og atferdsendring hos målgruppen. Oatly er en veldig moderne og kul(finne
et annet ord for dette) bedrift, derav veldig aktive og flinke på sosiale
medier. Slik som det er kjent for oss, finner vi oatly på nesten alle de største
sosiale mediene; twitter, instagram, facebook og youtube.

SoMe

I
dag er sosiale medier mye mer enn det var for bare noen år tilbake. I dag er sosiale
medier også en arbeidsplass for mange, og en plattform man har tilgang til
mange potensielle kunder. Det enorme antallet med brukere på de største sosiale
mediene er grunnen til at man absolutt burde være tilstede der. Det er mange
muligheter å tjene penger på å ha produkter, firma osv på sosiale medier, siden
det er der det meste skjer om dagen. Alle de sosiale mediene eller kanalene kan
brukes på forskjellige måter og bør brukes forskjellig. Oatly har tilpasset
innholdet sitt etter hvordan de sosiale mediene skal brukes.

Et bilde som inneholder mat, tegning, skilt

Automatisk generert beskrivelse
Eget skjermbilde

Twitter

Twitter er en veldig nisje kanal, dreier seg mer om samfunnskommunikasjon og fungerer mest som en politisk kunnskap eller læringsarena. Alt skjer i kort format, så man må klare å levere et budskap på 280 tegn. Det kan være en svært effektiv kanal, og lett tilgang til brukere, da det er kjent at det er mye deling og spredning via twitter som et sosialt media. På twitter kontoen til Oatly lærte vi at de har forstått konseptet med twitter. Oatly sprer budskapet deres gjennom den lekne personligheten deres, med sarkastiske meldinger som er engasjerende og fanger oppmerksomhet av brukerne.

Et bilde som inneholder skjermbilde, telefon, mobil, overvåke

Automatisk generert beskrivelse
Eget skjermbilde

Instagram

Videre
fant vi også Oatly på Instagram. Instagram er en litt annen kanal hvor bildene
står mer i sentrum og skal utløse et engasjement hos følgerne. Bildene skal
fortelle en historie, uten at den trenger masse tekst. Det handler om fine
bilder og enkle budskap. Særlig på instagram har det vært svært trendy med forskjellige
«hashtags» som har blitt spredt og delt, noe som også har vært svært viktig på
Twitter også, hvorvidt dette fortsatt er aktuelt skal ikke vi avgjøre, men vi
bruker hvertfall ikke tagger like hyppig lenger, så vet ikke derfor heller hvor
effektivt det er. Oatly er så klart også tilstede på instagram. De har egen
profil med et relativt høyt tall følger, som også er en viktig faktor på instagram.
De deler bilder av kule og engasjerende bilder av produktene, og forteller historier
som skal engasjere følgerne deres. En ide for å øke følger tallene til Oatly på
instagram kunne kanskje vært og inkludert følgerene mer, for eksempel med
forskjellige konkurranser, hvor følgerene må gjøre noe for å vinne produkter.

Et bilde som inneholder skjermbilde

Automatisk generert beskrivelse
Eget skjermbilde

Facebook

Et
annet stort media vi fant Oatly på, var facebook. Facebook har eksistert lenge og
har aller flest brukere. Men også er sosialt media som har vært mer brukt av privatpersoner
enn bedrifter fra starten av. I dag er alle på facebook omtrent, alle bedrifter
har etablert en facebook konto og forsøker å gjøre seg kjent der også. Mange bedrifter
lager lukkede grupper på facebook for å kanskje virke mer eksklusive og skape
engasjement og nysgjerrighet hos brukerne slik at de ønsker å være en del av
gruppen. Oatly er så klart også på facebook. Med sin facebook profil er det
mange likheter til både instagram kontoen deres og twitter kontoen. Men på
facebook ser vi at det er å finne mer informasjon. På facebook er det kjent at videoer
er det som fungerer best når man skal få oppmerksomheten til noen, helst også
med tekst, siden vi svært sjeldent slår på lyden når vi ser på en film på
facebook. Dermed kan dette kanskje være en ide til Oatly. Ettersom Oatly også
har en youtube kanal, som vi skal gå litt inn på senere, kan det kanskje være
lurt for dem og legge ut små videosnutter på facebook, for å engasjere flere
følgere til å følge dem på youtube også.

Et bilde som inneholder skjermbilde

Automatisk generert beskrivelse
Eget skjermbilde

Youtube

Youtube
er den siste kanalen vi skal ta for oss i dette innlegget. Youtube er en
utrolig stor kanal og har vokst veldig, de siste årene. På youtube er det video
og lyd som er absolutt viktigst. De aller fleste ser på youtube for å bli
underholdt, men det er også mange som ser på det for å lære noe. På Oatly’s
kanal fant vi veldig mye forskjellig. De er veldig aktive og deler med seg
historier og opplevelser, samt reklamefilmer av de forskjellige produktene
deres.

Et bilde som inneholder skjermbilde

Automatisk generert beskrivelse
Eget skjermbilde

Hvem er målgruppen

Ved å bruke sosiale medier som bedrift kan man lettere treffe målgruppen, men kun dersom man vet hvor målgruppen befinner seg. Alle målgrupper er forskjellige brukere og bruker forskjellige medier på helt forskjellige måter. En gammel bestefar er kanskje mer aktiv på facebook enn en 16 år gammel jente som kanskje er mer aktiv på instagram eller youtube. Dermed må man alltid sørge for at man tilpasser seg etter målgrupper og de kanalene som passer best til målgruppen. I det forrige blogginnlegget nevnte vi jo at målgruppen til Oatly er unge hipstere. Unge hipstere tror vi befinner seg på de kanalene Oatly er tilstede på. Youtube og instagram er vel kanskje de mest relevante, men twitter kan også være et sted for unge hipstere, samt facebook, da alle har en facebook konto, selv om man kanskje ikke bruker den like mye lenger.

https://www.thedrum.com/news/2020/01/13/oatly-mounts-first-regional-marketing-campaign

https://medium.com/the-mission/oatlymarketingadcampaign-eeae9250c018

https://medium.com/the-mission/oatlymarketingadcampaign-eeae9250c018

https://sifted.eu/articles/oatly-ad-campaign-went-wrong/

https://awario.com/blog/oatly-marketing-case-study/

https://e24.no/naeringsliv/i/y3xBqe/melkesalget-faller-aar-etter-aar-men-denne-melkekonkurrenten-selger-saa-det-spruter