fredrikkelinnea mars 19, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I forrige blogginnlegg forklarte vi at vi hadde
valg å ta for oss Oatly som en bedrift til eksamens oppgaven i den modulen vi
nettopp har vært igjennom. Som nevnt tidligere er Oatly en bedrift som produserer
alternativer til forskjellige melkeprodukter, basert på havre. Det ble også nevnt
at Oatly har eksistert en god stund men at de ikke har blitt kjent før de siste
årene.  I dette innlegget vil vi gå nærmere
inn på markedsstrategien til Oatly og hvordan de kommuniserer sitt budskap til
målgruppen.

Leken tone

Oatly’s markedsføringsstrategi er basert på en veldig
dirkete og leken tone. De skriver og snakker rett fra levra og legger ikke
skjul på noe. I markedsføringen deres gjør de narr av den tradisjonelle markedsføringen
og har en veldig utradisjonell, ironisk måte å kommunisere på, med en underliggende
tone av sarkasme og ydmykhet. Oatly kommuniser sitt budskap gjennom flere kommunikasjonsplattformer
og reklamerer for sine produkter på flere forskjellige måter.

Et bilde som inneholder utendørs, bygning, tekst, skilt

Automatisk generert beskrivelse
Eget skjermbilde

Reklame

Vi har sett reklame for Oatly på t-bane Boards,
plakater på buss og trikk og boards på områder med hvor det er mye trafikk med
mennesker. De har også utlevert klistremerker til mennesker slik at de har gjennom
årene har etablert flere ambassadører. Kartongen i seg selv kan også fungere
som en form for markedsføring da den ser veldig annerledes ut og har
informasjon ikke alle andre lignede produkter har, den har også er ganske «kult»
og «lekent» motiv. Det er kjent at alle reklame for Oatly er plassert utendørs,
og som oftest på engelsk, selv om vi også har sett at de har reklame på norsk
også her i Norge. Oatly nevner selv at de svært sjeldent bruker sine reklamer
på å adressere kun fordeler ved deres produkter, i motsetning til tradisjonell
reklame hvor det er det som står i sentrum. Reklamen for Oatly er som oftest
veldig produkt fokusert, rene og av og til litt provoserende.

Et bilde som inneholder utendørs, skilt, dekket, side

Automatisk generert beskrivelse
Eget skjermbilde

Målgruppe

Nå som vi har blitt enda bedre kjent med Oatly har
vi lært at målgruppen deres er unge og urbane hipstere som interesserer seg for
både gatekunst og mat kultur, samt unge som er engasjert i vegetariansk og
vegansk kost og trender. Det er tydelig i all kommunikasjon at Oatly har gått
dypt inn i å forstå å bli kjent med målgruppen og funnet ut hvordan de må
markedsføre for å treffe ønsket målgruppe.

Et bilde som inneholder person, gjerde, utendørs, gress

Automatisk generert beskrivelse
Eget skjermbilde

Miljø og klima

Det er utrolig interessant å se hvordan Oatly har lagt opp markedsstrategien sin og hvordan de tørr å gjøre narr av både seg selv og den tradisjonelle måten å markedsføre noe på. Vi har tro på at denne kontroversielle måten å kommunisere på kan være svart effektivt da det strir i moten den gamle måten. Oatly tenker alltid på miljø og klima, og har derfor tilpasset produkter og markedsføring deretter og samtidig som vi selv har sett at de har blitt utrolig kjent, har de også satt et stort klimarelatert problem på dagsorden. Nemlig bærekraftig produksjon, som også er et av FNs bærekrafts mål de har gjort det kjent at de skal gjøre noe med.

Bilderesultater for oatly ditch milk
Eget skjermbilde

Kilder:

https://www.thedrum.com/news/2020/01/13/oatly-mounts-first-regional-marketing-campaign

https://medium.com/the-mission/oatlymarketingadcampaign-eeae9250c018

https://medium.com/the-mission/oatlymarketingadcampaign-eeae9250c018

https://awario.com/blog/oatly-marketing-case-study/

https://sifted.eu/articles/oatly-ad-campaign-went-wrong/

https://e24.no/naeringsliv/i/y3xBqe/melkesalget-faller-aar-etter-aar-men-denne-melkekonkurrenten-selger-saa-det-spruter