OKR

steffengya April 28, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Hei bloggen!

Da var jeg tilbake etter både påskeferie og litt «koronafri» hvis man kan kalle det «fri». Jeg er nå inne i den siste modulen av kurset, nemlig digital markedsføring med Karl Philip Lund i spissen. Siden korona fortsatt suser rundt så har vi forelesning digitalt på Zoom noe som også gjør at dette semesteret blir litt annerledes enn det vi vanligvis er vandt med.  Men for å toppe det hele så skal vi lage nettbutikk. Altså nettbutikk! Kjenner at jeg blir litt stressa over tanken, men det som alt annet ordnet seg vel til slutt. 

Første forelesning med Karl Philip startet med om hvilke forventninger både han og vi har til hverandre, vi brukte verktøyet Menti.com der man kan stemme på det som passer oss best. Dette kan være alt i fra hvordan man lærer best, hva er vår favorittrett osv. Dette er et effektivt verktøy for å få alle involvert i forelesning og de som er litt mer sjenerte enn andre får også muligheten til å delta. 

Men nok om meg og min stressende tanke over nettbutikk! Dette innlegget skal handle om noe helt annet. Nærmere bestemt skal det handle om et system. Et system som er laget for gjennomføring. Da tenker du kanskje «hvordan er det mulig?» Jo, nettopp dette er det jeg skal gå mer i dybden på nå. 

https://zafulabs.com/2019/05/24/okrs-from-a-development-teams-perspective/

Hva er OKR?

Det fantastiske systemet heter Objective Key Results, heretter forkortet OKR. Dette systemet er et målingsverktøy og blir i dag brukt i store selskaper som både Google, Facebook, Netflix osv. Dersom man bruker dette systemet så kan man sette høye mål, sikre fremdrift og ikke minst holde fokus. Målet er å gjøre det tilgjengelig for alle i selskapet og man kan ikke erstatte systemet med hverken en god ledelse eller kultur, men OKR kan være med på å løfte selskapet til neste nivå. Høres ikke dette fantastisk ut? 

OKR skal svare på de to grunnleggende spørsmålene: 

  1. Objective: hva ønsker du å oppnå?
  2. Key Results: hvordan har du tenkt å komme dit? 

Vår dyktige foreleser Karl Philip Lund skrev i 2018 en artikkel på inevo.no der han forteller om Google som hadde en lovende søkemotorteknologi i 1999 som de nesten ikke tjente penger på, men da investoren John Doerr kom med en gave så endret plutselig alt seg. Denne gaven het OKR og siden den gang har alle ansatte i Google brukt denne gaven til å både sette opp og følge målene sine. Per dags dato så blir OKR brukt i Google. 

https://inevo.no/blogg/okr-et-system-for-gjennomforing/

But why?

Du er kanskje ikke helt overbevist enda og nå er spørsmålet hvorfor skal man bruke OKR?

For det første så er det en enkel måte å styre et selskap på. Dette systemet bidrar i tillegg med både tydelighet, fokus, engasjement og ikke minst en høyere gjennomføringskraft. 

Karl Philip har også listet og fire fordeler ved bruk av OKR:

  1. De viktigste målene i bedriften kommer til overflaten
  2. Alle i bedriften får vite hva som er viktig
  3. Du får vite hvordan du ligger an i forhold til målene
  4. Alle i bedriften vet hva som foregår 
https://www.organisationalmastery.com/okr-approach/

Kom i gang!

Når man skal begynne med dette systemet så anbefales det at man startet med et lite team slik at det ikke blir for mange involvert fra starten av. INEVO kan også hjelpe deg med dette. Det finnes også ulike OKR-verktøy. 

Fortsatt nysgjerrig?

Følg med på bloggen da det vil komme et mer utfyllende innlegg om OKR 😉

Kilder

https://sprint.no/artikler/okr-malstyring-for-smidige-selskaper

https://www2.deloitte.com/no/no/pages/strategy/articles/slik-kan-okr-hjelpe-organisasjoner-med-aa-oppnaa-maalene-sine.html