ingridnaess April 28, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Grubler du over hvordan du kan gi deg og dine ansatte struktur, fokus og engasjement? OKR er et genialt styringssett som brukes av en rekke bedrifter og sikrer at du og dine ansatte konsentrerer dere om å oppnå felles mål. Metoden er et system for gjennomføring. 

“If want to get your entire company to execute like the hounds of hell are behind them and the gates of Valhalla are open before them, try the OKR approach out.” – Christina Wodtke, 2014 

Uansett om du er en del av et digitalt selskap, tradisjonelt selskap eller start-up kan du benytte deg av OKR. Det blir brukt av flere store, suksessfulle selskaper som Amazon, Google, Netflix, Spotify og Twitter.

I dette innlegget går jeg gjennom:

  • Hva er OKR?
  • Hvordan lage gode objectives
  • Hvordan lage gode key results
  • Hvordan ser en OKR ut?
  • OKR øker effektiviteten 
  • Fallgruver
  • Hvordan implementere OKR
  • Bruk OKR i hverdagen 

Hva er OKR?

OKR står for objective og key results. Objective er hva du ønsker å oppnå, key results er hvordan du planlegger å oppfylle målet. For å sikre deg at alle innad i organisasjonen jobber aktivt med OKR må målsetningen være i tråd med bedriftens misjon. For å illustrere hvordan OKR skal henge sammen i din bedrift kan du se for deg en pyramide hvor misjonen er øverst etterfulgt av visjon, strategi, objectives og key results.

Sjekk ut denne videoen for en kort beskrivelse om hva OKR er på under 2 minutter.

Hvordan lage gode objectives

Et bra objective er en konkret, inspirerende og engasjerende setning om hva du ønsker å oppnå. Det er en ambisjon for hvordan du skal gjennomføre det uventede. Samtidig skal det være enkelt å forstå slik at alle forstår hva som er bedriftens prioriteringer. Ved å holde målet kort og enkelt kan alle bidra. Et tips er å ha et objective slik at fokuset er på å nå målet, ikke lage flere mål.

Objective kan gjerne være et mål du jobber for å nå år etter år. I enden av hvert kvartal skal du se hvor langt på vei du har kommet for å realisere målet. Hva fungerte, hva fungerte ikke? Det trenger ikke være et objective du har ambisjon om å nå innen et kvartal – strekk deg gjerne litt lengre. Oppnår du målet 100% hver eneste gang tilsier det at du har for lave ambisjoner. Målene skal være ambisiøse for å gi din bedrift og dine ansatte en utfordring. Her gjelder det å gå ut av komfortsonen og det er kun din egen fantasi som setter en stopper for hva du kan oppnå.  

Hvordan lage gode key results

Etter du har utarbeidet et godt objective kommer key results inn på banen. Key results er veien du har tenkt til å gå for å nå målet. Du kan ha 2-5 nøkkelresultater, helst 3, for hvert objective. Du kan selvsagt lage flere nøkkelresultater, men du risikerer at dine ansatte ikke husker dem fordi det blir for mange. Derfor er det viktig at nøkkelresultatene, på lik linje som objectives, er korte og konkrete. Gode key results er målbare, handlingsorienterte og tidsbestemte. 

Her gjelder det samme som objectives – sikt høyt og kom deg ut av komfortsonen. Nøkkelresultatene skal beskrive resultater, ikke aktiviteter eller oppgaver du planlegger å gjennomføre. Samtidig skal du kunne svare ja eller nei på om du har klart å oppnå dine key results. Klarer du dine key results er du på god vei til å oppnå ditt objective. 

Hvordan ser en OKR ut?

Det er ledelsen som utarbeider OKR. Team og individer bestemmer seg for hvordan de kan ha størst innvirkning og hvordan de på best mulig måte kan jobbe for å realisere målet. Her er det viktig å diskutere nåværende og fremtidig situasjon, samt utfordringer og konkurransemarkedet. 

Eksempel
Objective: Suksessfullt lansere en velfungerende og brukervennlig nettbutikk
KR1: 3000 besøkende på nettbutikken (8/10)
KR2: Få omtale i et velkjent tidsskrift (7/10)
KR3: 500 påmeldte på nyhetsbrev (8/10)

Tallene i parentes bak nøkkelresultatet beskriver muligheten du har til å oppnå målet. 

Møte, Business, Idédugnad, Forretningsmenn, Karriere

OKR øker effektiviteten

Det er ingen tvil om at OKR fører til økt fokus og effektivitet om det blir gjort riktig. For å kontinuerlig holde ansatte engasjert er det viktig å være transparent. For å ha en gjennomsiktig prosess anbefales det å gå rapportere status for hvordan du ligger an en gang i uken. Ved å gjøre det transparent øker det sannsynligheten for å inspirere dine ansatte og det sikrer samarbeid. Se for deg et team med skyhøye ambisjoner og et annet team med lavt ambisjonsnivå. Teamet med lave ambisjoner kan bli inspirert til å sikte enda høyere enn tidligere når de ser hvor høye krav det andre teamet stiller til seg selv. Det kan utgjøre en stor forskjell for din bedrift og dine ansatte. 

Fallgruver

Før du innfører OKR i din bedrift er det et par punkter du må tenke gjennom. For det første feiler de fleste bedrifter under første runde med OKR og for det andre er det ikke alle ansatte som er åpen for endringer. Derfor burde du starte smått med en mindre gruppe mennesker du vet er tilpasningsdyktig/fleksible og som du kan stole på. Prøv det i minimum et kvartal, gjerne flere, før du introduserer det til hele bedriften. 

Hvordan implementere OKR

Etter du har testet OKR i mindre grupper og er klar for å presentere det til hele bedriften er det noen steg du kan følge for å innføre systemet:

  • Fortell hva du ønsker å oppnå det kommende kvartalet i OKR-format
  • Vær sikker på at dine OKR henger sammen med bedriftens mål
  • Diskuter OKR med en leder som godkjenner alle OKR
  • Rapporter status ukentlig et sted som er synlig for alle i bedriften/teamet

I starten er det lurt å ha overordnede, team og individuelle OKR. Både individuelle og team OKR skal samsvare med den overordnede målsetningen. Etterhvert som systemet flyter i bedriften holder det å kun ha team og overordnede OKR.    

Bruk OKR i hverdagen

Styringssettet trenger nødvendigvis ikke kun å bli brukt av selskaper. Du kan bruke det til å bli en bedre versjon av deg selv! Er det noe du ikke er fornøyd med, kan eller vil bli bedre på – bruk OKR. Det er et godt rammeverk som kan hjelpe deg med å nå dine personlige mål. Det kan være alt fra å bli en bedre student, treningsmål, kjøpe bolig, kapre drømmejobben til å slutte å stresse. OKR kan hjelpe deg å jobbe målrettet for å oppnå dine drømmer. Lag en plan med en venn eller et familiemedlem som du kan rapportere til for ekstra motivasjon. 

Eksempel
Objective: Slutte å stresse 
KR1: Få 8 timer søvn hver dag (7/10)
KR2: Sette av 30 minutter hver dag som kun skal bli brukt på meg selv (9/10)
KR3: Lage en ukeplan for alt som skal bli gjort og gjennomføre oppgavene (6/10)

Oppsummering

For å lykkes med OKR anbefales det å implementere det sakte, men sikkert i bedriften. Hold målsettingen konkret og enkel for å sikre at alle er på samme bølgelengde. Ved å ha en gjennomsiktig prosess vil du skape en bedriftskultur som fremmer samarbeid, engasjement og effektivitet. 

Videoer

Lenker

https://sprint.no/artikler/okr-malstyring-for-smidige-selskaper