anitaghanizadeh1 May 22, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Growth Hacking er et relativt nytt felt innen markedsføring med fokus på vekst. Målet med Growth hacking er å skaffe så mange kunder/brukere som mulig, på et minimalt budsjett. Når man utfører en slik strategi skal alle verktøy du implementerer være en sentral del av veksten.

Målet med Growth hacking er generelt å skaffe så mange brukere eller kunder som mulig mens du bruker så lite som mulig. Selve begrepet «Growth hacking» ble oppfunnet av Sean Ellis, grunnlegger og administrerende direktør for Growth Hackers, i 2010

Bildet er hentet fra: https://medium.com/@trendsnj/growth-hacking-2020-all-you-need-to-know-28053b4756c

Hva er en Growth hacker?

En Growth hacker er noen som bruker kreative og rimelige
strategier for å hjelpe bedrifter med å skaffe seg og beholde kunder. Noen
ganger kalles Growth hackers også Growth marketers, men Growth marketers er
ikke bare markedsførere. Alle som er involvert i et produkt eller en tjeneste,
inkludert produktledere og ingeniører, kan være Growth hackers.

Growth hackers har en tendens til å være obsessive, nysgjerrige
og analytiske:

  • De fokuserer utelukkende på strategier relatert til å vokse virksomheten.
  • De antyder, prioriterer og tester innovative vekststrategier.
  • De analyserer og tester for å se hva som fungerer.

Den ideelle Growth hacker vet hvordan man kan sette
vekstprioriteringer, identifisere kanaler for kundetilgang, måle suksess og
skalere vekst

Hvordan Growth hacking fungerer

Så hvordan fungerer Growth hacking?, for hvert selskap handler det om å finne ut hvorfor du vokser og lete etter måter å få det til å skje med vilje.

Mange startups bruker Dve McClures «Pirate Funnel» som en oppskrift på vekst. Dette er anskaffelse, aktivering, oppbevaring, henvisning og inntekter. Andre inkluderer bevisstgjøring som en sentral del av Growth hacking. Uansett er poenget å få trafikk og besøkende, gjøre besøkende til brukere og beholde disse brukerne som fornøyde kunder.

Hvordan starte Growth hacking

Slik kan et selskap komme i gang med Growth hacking. Først av alt, lag ditt produkt og test for å sikre at folk vil ha det, og er villige til å betale for det. Dette vil hjelpe deg og selskapet ditt med å samle inn data, slik at du for en bedre oversikt og forståelse over de viktigste kjøps-personlighetene og kan deretter målrette Growth marketing taktikker ut ifra dette.

Oppdater produktet ditt med jevne mellomrom, og fortsett å
få tilbakemeldinger fra kunder slik at du alltid vet om du er på rett vei.
Marker samtidig produktet for å fortsette å fremme vekst og spore suksessen til
resultatene. A/ B testing og andre Konverteringsoptimaliseringsteknikker er
avgjørende for effektiv Growth hacking

Growth hacking strategier

De fleste Growth hacking strategier faller inn i tre
hovedområder:

  • Innholdsmarkedsføring.
  • Produktmarkedsføring.
  • Reklame.

avhengig av hvilken taktikk som
brukes, kan innholdsmarkedsføring være en rimelig måte å få ordet ut om
produktet ditt. Typiske aktiviteter for markedsføring av innhold inkluderer:

  • Å starte en blogg og lage verdifullt, delbart
    innhold
  • Gjesteblogging
  • Lage innhold i sosiale medier
  • Podcasting
  • Kjøre webinarer
  • Bli med i relevante forums og grupper
  • Bruke e-postmarkedsføring for å bygge en
    sterkere forbindelse med brukere

Eksempler på Growth Hacking

Noen kjente eksempler på
vellykkede Growth hacking kampanjer er:

  • Dropbox, som belønner eksisterende brukere for å invitere nye med ekstra lagring.
  • Airbnb- brukte Craiglists for å finne og markedsføre for folk som lette etter rimelig overnatting-

Hotmail og Growth hacking

Hotmail er den første gratis nettbaserte e-posttjenesten, og dens Growth Hack er en av de tidligste vellykkede Growth hack metodene som er registrert. Hotmail ble grunnlagt av Sabeer Bhatia og Jack Smith i 1996 for å holde deres private meldinger skjult for sjefen. Da internett ble introdusert for offentligheten, var e-posten ikke fritt tilgjengelig, og bare en viss gruppe mennesker var i stand til å bruke internett, for eksempel universitetsstudenter som bruker universitetsmails, ansatte som bruker bedriftsmails og den siste gruppen av personer som brukte e-posttjenester var ISP. Selv for disse gruppene var det begrensninger og bruken av e-post var ikke tilgjengelig hvor som helst.  

Bildet er hentet fra: https://www.cw.no/artikkel/komponenter/ekstra-sikker-innlogging-pa-hotmail

Da en av grunnleggerne, Bhatia, sendte en e-post til en venn
i India, meldte 100 000 brukere seg på innen 3 uker etter sending av
e-posten. Effekten av å bruke en lenke i signaturen var overveldende, folk
stolte på e-postsignaturlenken da den kom fra deres pålitelige familie eller
venner. Denne Growth hacken gjorde e-poste som ble sendt ut til de forskjellige
personene om til brukere.

1,5 år etter lansering av Growth hack metoden, nådde Hotmail
en brukerbase på 12 millioner og ble solgt til Microsoft for 400 millioner. 12
millioner brukere er et betydelig antall når summen av internettbrukere bare
var 70 millioner på den tiden. Growth Hack var veldig enkelt å implementere,
men likevel kreativt i den forstand at bruken av lenke i signaturen ikke har
blitt gjort før, men det var ekstra vellykket fordi produktet løste problemet
med å bruke e-posttjenester fritt og anskaffelseskostnadene var nær ingen. Prosessen
med å skaffe brukere var rask og sømløs.

Growth hacking er en kontinuerlig prosess med dedikasjon ved
konstant eksperimentering, ikke et engangs triks eller løsning for å få et løft
på veksten. Ikke alle eksperimenter vil fungere som forventet, og det er
læringsprosessen; i det minste lærer selskapet hva som fungerer og ikke kaster
bort tid eller penger på samme rute igjen i fremtiden.

Kilder:

https://viralify.me/growth-hacking-examples/ «Hotmail`s Growth Hacking
Strategy” Lest 22.05.2020

https://optinmonster.com/glossary/growth-hacking/
“How Growth Hacking Works” Lest 22.05.2020