Magnus Skogsberg April 30, 2018
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I valgfaget digital markedsføring var temaet for tredje av fjerde modul; e-handel. Eksamen i denne modulen var lagt opp til at hver gruppe skulle sette opp en nettbutikk via tjenesten Shopify eller WooCommerce. Det har vært en utrolig lærerik prosess og tenkte derfor å dele noe av prosessen!

Nettbutikk på en uke og 500 kr i budsjett.

Med tanke på at dette var en eksamensoppgave var planen å bruke minimalt med penger i dette prosjektet. Derfor var det til tider frustrerende og krevende å finne gode nok løsninger for butikken og hvordan markedsføringsaktiviter skulle foregå før åpning. Etter en uke var butikken på plass og de totale kostnadene gikk til aktivering av en startpakke på Shopify og domene.

Startfasen – Hva, Hvem, Hvordan

I begynnelsen gikk planleggingen til hva vi skulle selge, hvem skulle vi selge til og hvordan logistikken skulle være.

Etter flere gjennomganger var vi innom flere bransjer og målet var å finne en type nisje. Vi var blant annet innom tech produkter som mobilutstyr for vlogging og sokker med fokus på farger og mønstre.

Valget vi falt for var derimot var noe så elementært som slips, men her så vi en mulighet for å være en av de billigste på markedet. I tillegg til å ha en USP der vi tilbydde demonstrasjonsvideo for knyting av slips.

Løsningen for logistikk ble dropshipping via Oberlo. Det er en svært enkel løsning som ikke vil kreve noen form for fysisk varelager. Det krever altså ingen kostnader, dog er det flere negative aspekter ved dette, og vil mer eller mindre ikke være en lønnsom løsning i lengden. Dette er på grunn av faktorer som lang leverings tid.

Førsteintrykk

Målet var å gjøre det så enkelt for besøkende å forstå at man hadde kommet til riktig nettbutikk med et stilrent design med fokus på troverdighet.

Moonorth Nettbutikk

Bruken av farger og tekst skulle gi en forståelse av at nettbutikken var et rimelig alternativ.

Brukervennlighet

Under byggingen av nettbutikken ble det vektlagt stort fokus på høy brukervennlighet både på desktop og mobil. Ikke bare er det viktig for forbrukeren, men og for SEO/SEM. Derfor ble Googles verktøy for mobiltesting brukt for godkjenning utover vår egen testing.

Det er viktig at nettsiden har tydelig og forståelig tekst med knapper som gjør det enkelt for den besøkende til å navigere rundt på siden, hvis ikke, vil man fort hoppe av. Søkefunksjon er og en viktig del av brukervennligheten og ble optimalisert til å vise forslag.

Søkemotor

Kjøpsprosess

En kjøpsprosess bør være så enkel som mulig for kunden. Det var her flere utfordringer oppstod for oss. Ønske om å be om e-post tidlig og minimere utfyllingsfelt for kunden var noen av vanskene som oppstod.

Derimot ble løsningen god nok til å kunne utforske optimalisering i senere tid. Signaler om at varen ble lagt i handlekurv var tydelig, og en hurtig-kjøpsknapp var integrert for å gå rett til kassen.

Vi tilbydde flere betalingsløsninger; Apple pay, Paypal og Kredittkort via Stripe.

Kredittkort logo vises tydelig for å betrygge kunden om sikker betaling.

 

Kundetilfredshet og kommunikasjon

Det var lagt opp til at tidligere kunder kunne skrive kundeanmeldelser.

Dersom kunden trengte å ta kontakt var det enten via kontaktskjema eller en live chat. Live Chat var viktig å ha på plass for at kunden ikke skulle hoppe av eller måtte ta kontakt via Messenger for å nå oss direkte.

Live Chatbot

Trygghet

For at kunden skal føle at MooNorth er et trygt sted å handle er det viktig å fremheve trygghetsfaktorer raskt for kunden som er gjort i banneren til nettsiden.

TrygghetsfaktorerI tillegg er det flere faktorer i bunn av nettsiden som betalingsløsninger med logo.

Trygghetsfaktorer bunn
Lanseringsstrategi

Med mininalt budsjett testet vi ut gratis versjoner både fra Kickofflabs og Mailchimp til å implementere landingsside og e-poster.

Lanseringsstrategi nettbutikkMålet med kampanjen var å generere e-poster samt skape en nysgjerrighet for potensielle kunder. Vi tok kontakt med venner og fikk dem til å melde seg opp via den prelanserte landingsside via Kickofflabs. Vi ønsket å skape en snøballeffekt ved at de som meldte seg på og delte det videre ville tjene opp poeng til å få rabattkode og/eller gratis produkt på selve åpningsdagen for MooNorth.

 

The post Opprette nettbutikk – En eksamensoppgave appeared first on Magnus Skogsberg.

Leave a comment.

Your email address will not be published. Required fields are marked*