Sindre Borseth June 9, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Performance Marketing

Dette blogginnlegget har jeg skrevet i samarbeid med Simen og Dennis, og det er det siste vi skriver i regi av Høyskolen Kristiania. Av alle temaene vi har vært innom er Performance Marketing en av de temaene vi mener alle markedsførere bør kunne litt om. Samtidig synes vi at dette temaet er interessant, og vi gleder oss til å følge denne markedsføringsmetoden videre.

Kort forklart er Performance Marketing et begrep som refererer til digital markedsføring. På norsk bruker vi heller ord som prestasjonsbasert eller resultatsbasert markedsføring. Selgerne av annonsen betaler markedsføringsselskapet/utgiveren når en spesifikk handling er utført. Denne handlingen kan være salg, klikk eller leads.

Performance Marketing historie

Prestasjonsmarkedsføring har utviklet seg mye over tid. Dette skyldes ny teknologi, som videre endrer vår forbrukeratferd. Dagens digitale markedsføring handler om å nå ut til de rette personene på riktig enhet til riktig tid. Vi forbrukere bruker mer og mer tid på mobilen, og spesielt når vi bruker sosiale medier. Statistikk fra 2018 viser at mobiltrafikk har en vekstrate på 125%, kontra 12% på desktop.

Les mer om statistikk i forbindelse med digital markedsføring her

Det er derfor viktig å være innovativ nok til at du kan nå dine potensielle kunder på riktig sted til riktig tid.

Hva skiller Performance Marketing og Tradisjonell Markedsføring?

Selv om Performance Marketing kan virke nytt for mange, Tradisjonell Markedsføring godt kjent for de fleste. Skulle du likevel være usikker kan jeg nevne eksempler som avis, flyers, reklame på skilt/TV/radio. Mange bedrifter er usikre på hva de skal velge av Performance Marketing og Tradisjonell Markedsføring. Ofte har ikke bedriftene råd til begge, og må derfor velge én.

Tradisjonell Markedsføring

De kjente fordelene med denne markedsføringsmetoden er

  • Lett å nå lokale målgrupper. F.eks ved å spille av reklame på en gitt radiokanal, eller dele ut flyers til i et bestemt område.
  • Markedsføring i en avis kan leses flere ganger
  • Godt kjent metode for markedsføring.

De kjente ulempene med denne markedsføringsmetoden er

  • Én-veis kommunikasjon mellom merket og målgruppen.
  • Det er veldig kostbart
  • Lite målbart. Fungerte kampanjen? Hvor mange ekstra kjøp fikk bedriften på grunn av denne kampanjen?

Performance Marketing

De kjente fordelene med denne markedsføringsmetoden er

  • Du kan nå ønsket målgruppe. Lett å skreddersy annonse for spesifikke demografier som for eksempel kjønn, alder eller interesser.
  • Målgruppen kan selv bestemme hvordan de ønsker å konsumere annonsen. For eksempel gjennom Facebook ads, Youtube.
  • Budskapet blir mer kostnadseffektiv da man slipper å betale for trykking og distribusjon som trykte medier har.
  • Det er skalerbart i form av at du kan prøve deg forsiktig, eller gå all in. Etter hvert kan du justere.
  • I motsetning til tradisjonell markedsføring er dette en målbar metode. Du kan hente inn data underveis og analysere. Du kan også endre kampanjen underveis hvis du ikke får ønsket resultat.

Det beste er å bruke en blanding mellom disse to metodene, men skal du kun velge én, er det som regel Performance Marketing du skal velge. Når det er sagt gir tradisjonell markedsføring i form av flyers noe håndfast, du kan lese flere ganger. Dette metoden føles kanskje mer ekte for hjernen og kan fungere bra.

Kilder: