anetteb April 29, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

En skreddersydd LinkedIn profil kan ha mer påvirkning for din fremtid enn det du tror. Forrige uke hadde vi besøk av gjesteforeleser Julie, i digital markedsføring. Hun fortalte kort om hvordan man kan kapre seg drømmejobben kun ved å være en aktiv bruker av LinkedIn. For det skal faktisk ikke så mye til for en arbeidsgiver å legge merke til din profil. 

Når man skal markedsføre seg selv er det viktig å få frem alle de positive sidene. Kunnskap og oppnåelser, og ikke vær redd for å skryte. Det er fort gjort å måle seg opp mot andre medstudenter, venner og bekjente, og ikke minst kjente ledertyper. Det som er viktig for deg som skal bygge din egen personlige merkevare, er å ha klare mål og en strategi for hvordan du skal oppnå akkurat det. Her er LinkedIn et genialt verktøy. 

Når du skal opprette en LinkedIn profil er det noen punkter det er viktig å huske på. Arbeidsgivere og andre som besøker profilen din på LinkedIn kjenner ikke deg som person. Profilen din blir derfor førsteinntrykket og bør til enhver tid være oppdatert. Skriv litt om deg selv, og gjør det interessant slik at de vil finne ut mer. På den måten skaper du nysgjerrighet hos personen. Det er også lurt å ha et seriøst og oppdatert profilbilde slik at de får et best mulig inntrykk av deg. 

Kontaktinformasjonen din bør alltid være oppdatert. Du kan gå glipp av flere muligheter hvis bedrifter og arbeidsgivere ikke har kontaktinformasjon på deg. I tillegg bør sammendraget om deg selv være så kort og presist som mulig. Ikke skriv for mye, men akkurat nok til å holde dem nysgjerrige. Vær heller ikke redd for å skryte litt av deg selv og det du har fått til.

Skriv også inn hva du har av arbeidserfaring og utdanning. Her er det lurt å skrive ned absolutt alt av arbeidserfaringer. Man vet aldri om det spiller inn ekstra for arbeidsgiveren. Det er også mulig å skrive en kommentar til hver av jobbene hvis du ønsker å forklare kort hva jobben gikk ut på, eventuelt hva du har lært av å jobbe der, erfaringer osv. 

Lisenser og sertifiseringer er også utrolig lurt å legge til. Det er stadig ny og innovativ teknologi og som student og ung er man kanskje mer oppdatert enn andre som har jobbet i bransjen i flere år. Man kan også be om anbefalinger fra tidligere arbeidsgivere, forelesere, veiledere osv. Dette er utrolig gode referanser å ha når nye arbeidsgivere går inn på profilen din. Du må bare tørre å spørre om anbefalinger!

Vær aktiv og hvis hva du interesserer deg for. På den måten kommer du i kontakt med andre som interesserer seg for det samme. Legg ut innlegg og delta i diskusjoner. Det er også kjempe nyttig som student å tagge for eksempel forelesere, studie, skolen når du legger ut noe relevant. Da kommer ditt innlegg opp når søker på skolen eller studie og innlegget kommer opp blant foreleserne sine kontakter. Slik gjør du deg synlig! Vær heller ikke redd for å sende melding til arbeidsgivere for å vise at du er interessert i å jobbe for dem. Det er utrolig bra i jobbmarkedet med folk som er frempå. 

Vi lærte utrolig mye nyttig i første forelesningen med digital markedsføring og mye av dette vil jeg ta med meg videre når vi skal begynne med eksamen. Jeg syns Julie var utrolig flink til å gi oss en generell forståelse av hvordan du lett kan kapre drømmejobben kun ved å være litt mer aktiv på LinkedIn, og jeg syns det er utrolig relevant når man skal bygge sin personlige merkevare. For du må hele tiden oppdatere profilen for at den skal være interessant for arbeidsgivere eller i fremtiden, arbeidstakere. Så prosessen med personlig merkevarebygging slutter aldri. 

Tusen takk til foreleser Karl Philip Lund og gjesteforelesere Marius Shafferer, Ola Olsen og  Julie Foss.