Mia Marie April 23, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Det er tid for tredje del av semesteret hvor foreleseren vår Karl Philip skal ta oss igjennom e-varehandel. I denne delen blir hovedoppgaven vår å lage en nettbutikk. Å opprette en nettbutikk er ikke bare bare, og vi får derfor godt med inspirasjon og hjelp fra tidligere studenter.

Første forelesning, via zoom

Vår første forelesning forgikk over nettet, hvor blant annet 3 tidligere studenter ved faget digital markedsføring snakket om hvordan deres nettbutikk fungerer og noen suksess historier.

Julie var en av studentene som snakket og hun fortalte veldig fint om temaet personlig merkevarebygging. For hva er egentlig det? Hun snakket også om LinkedIn og hvordan det kan være din personlige CV.

Personlig merkevarebygging

Man kan tenke seg til at du skal selge et produkt, og så er det produktet deg. Man skal i all hovedsak markedsføre seg selv, selge sin kompetanse – hva har man å tilby, hva det gjelder faglig kompetanse, erfaringer og interesser. Her er LinkedIn relevant, for det er nettopp her man kan legge ut ulike oppnåelser, utdanning, interesser, kurs og mye mer.

Ved at du har en profil på LinkedIn har du allerede et konkurranse fortrinn, forklarte Julie. Noe som er helt riktig, hvis du blir innkalt på et intervju vil intervjuer og arbeidsgiver allerede sitte på masse informasjon om deg. De har allerede noe kunnskap og kjennskap til deg og det vil dermed være enklere å fokusere på andre ting under intervjuet.

Det er selvfølgelig viktig å presisere at alle kan ha en LinkedIn profil, men ikke alle er like aktive. Og det er her man kan skille på folk. Er man aktiv og oppdaterer hyppig er sjansen større for at du blir oppdaget og sjansen er større for å ha en en såkalt topp profil på LinkedIn.

Så, hvorfor personlig merkevarebygging?

Ved å markedsføre seg, om det er ved LinkedIn, facbook, blogg eller youtube, vil du automatisk virke mer engasjert, noe arbeidsgivere elsker. Du vil bli mer synlig i arbeidsmarkedet, og jeg vet om fler som har blitt tilbudt jobb via LinkedIn, og Julie landet faktisk drømmejobben via godt arbeid rundt personlig merkevarebygging.

/Mia