fredrikkelinnea January 26, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

En plattform er en
digital tjeneste som gjør det mulig for to eller flere grupper å interagere med
hverandre. Plattformer posisjonerer seg selv som mellomledd som bringer sammen
ulike aktører; kunder, annonsører, servicetilbydere, produsenter, suppliers osv.
Den norske appen Tise, er en slik plattform.

På Tise kan privatpersoner
legge ut forskjellige ting man ønsker å selge – alt fra bikinier til stuebord.
Man lager en profil hvor man kan laste opp varen man ønsker å selge, og legger
til eventuell relevant informasjon og venter deretter på at noen skal ønske å
kjøpe det man har til salgs. Hvem som helst kan bruke appen og det koster ingenting,
alt man trenger er en bruker, og så er man i gang. I appen kan man søke etter
merker og forskjellige produkter man ønsker og deretter vil det komme opp både
brukte og ubrukte (dog i «privat eie») produkter som man kan kjøpe. At man kan
finne så mange forskjellige varer samlet i en app gjør at søkekostnadene synker
og at det blir lettere for oss å finne det vi ønsker. Appen er dessuten veldig
oversiktlig, med inspirasjon hentet fra instagram, så det er med andre ord lett
for nye brukere å bli kjent med appens brukergrensesnitt. Selgere kommer
omtrent alltid med full info om varen de ønsker å selge, men hvis dette ikke
skulle være tilfelle kan man enkelt sende en melding til selgeren i appen, og
få svar på det man lurer på.

Det at selgeren selv har muligheten
til å sette en salgspris på varene gjør at det ikke er mye
forhandlingskostander. Allikevel har potensielle kjøpere fortsatt mulighet til
å forhandle dersom de ikke er enige i prisen, og i mange tilfeller kan det også
ende i en handel. Appen bruker anbefalingsalgoritmer til å anbefale lignende
produkter du har sett på tidligere, og filtrerer ut det du kanskje ikke er
opptatt av å se på.

Appen har også definitivt
flere nettverksgoder; det er selvsagt flere fordeler ved at det allerede er
mange brukere av appen, og at det stadig er flere som slutter seg til. Ved lav
tilslutning er det naturligvis ikke like stor utvalg, og ved få medlemmer er det
mindre sannsynlighet for at noen kjøper noe. Tett knyttet til nettverksgodene
ligger oppmerksomhet. Det er en endelig ressurs og ekstremt viktig for å bli
sett i dagnes samfunn. Og i den sammenheng har Tise utvilsomt klart seg veldig
bra; med hjelp fra blant annet Jenny Skavlan har appen fått masse oppmerksomhet
og har i dag 600.000 medlemmer.

Krokan, Arne. 2019. Nettverksøkonomi – digitale tjenester og sosiale mediers økonomi. Cappelen Damm Akademisk.