Marie Steiro Ramberg March 5, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I gårsdagens forelesning hadde vi besøk av skaperne bak markedsføringspodden – Even Ødegård og Eivind Bodding. Dette er en egen podkast for deg som er interessert i, og ønsker å lære om relevante temaer innenfor digital markedsføring, som for eksempel sosiale medier, søkemotoroptimalisering og e-postmarkedsføring. Det jeg er synes var spesielt interessant var å høre om deres erfaringer med å drive med podkast og hva som gjør dette såpass attraktivt. For hvorfor satser egentlig så mange på podkast, og er det noe å tjene på det? 

Hva er podkast?

En podkast – eller «podd» – er en lydfil som streames eller lastes ned via internett eller ulike apper, og består gjerne av flere personer som snakker om diverse temaer rettet mot ulike målgrupper. Podkast er et medium som har eksistert siden 2004, likevel har det ikke vært før de siste årene (i Norge vel og merke) at det har tatt ordentlig av, og statistikk viser at det er 10% av befolkningen mellom 16 og 44 år hører på podkast daglig. 

Det som gjør podkast så unikt er at hvem som helst kan lage det – så lenge man har tilgang til en mikrofon og internett. Det betyr dog ikke at hvem som helst lykkes med dette, og man ser gjerne en tendens til at de som aktivt driver med podkasting har klart å oppnå både synlighet og kjennskap gjennom å skape interesse og opprettholde faste lyttere. I dag ser man en podkasting-trend spesielt blant kjendiser og influensere, hvor flere kjente fjes topper listene over de mest avlyttede poddene i Norge.

Hvorfor podkast?

En av grunnene til at podkast har blitt såpass ettertraktet har mye å gjøre med at det er et sekundært medium. Det vil si at du kan høre på en podkast samtidig som du gjør andre ting, som for eksempel å høre på mens du kjører kollektivt, lager mat eller trener. I en stadig mer hektisk hverdag hvor man føler at tiden ofte ikke strekker til, er det mange som foretrekker å kunne høre på en podkast i stedet for å lese – dette er også fordi man kan innta mer informasjon på kortere tid gjennom lytting.

Lydmedier er gjerne mer personifiserte enn andre typer medier. Selv om radio som et lydmedie har eksistert i over 100 år, skiller podkaster seg ut ved at de har en unik evne til å skape en intimitet og knytte en relasjon til publikummet sitt. Dette er fordi man gjerne ofte hører på en podkast alene med headset på, og man kan få følelsen av at de snakker direkte til deg. Med et utvalg i temaer som livsstil, kultur, poltikk og utdanning (for å nevne noen) velger lytteren selv det som interesserer nettopp dem – og er med på å forsterke denne personifiseringen. 

Reklame og annonsering gjennom podkast

I tillegg til funksjonene som allerede har blitt nevnt, åpner podkast for en plattform for markedsføring. Ettersom de største podkastene har evnen til å nå ut til et svært bredt publikum, er dette en stor potensiell mulighet for å drive med reklame og annonsering. Et eksempel på en podkast som har hatt stor suksess med dette er Tusvik & Tønne, som skal ha tjent over 2 millioner kroner på å reklamere gjennom podkasten sin (2018).  

Det finnes i hovedsak tre former for reklame på podkast:

  1. Sponsorplakat  annonsører betaler en produsent for å lage podkasten, hvor spons gjerne kommer frem innledningen av en podkast 
  2. Innholdsmarkedsføring -promosjon av egne varer og tjenester i podkasten som en integrert del av innholdet
  3. Native-episoder – annonsører kjøper seg inn i en episode for å snakke om relevante temaer som annonsøren ønsker å bli forbundet med

Likevel er podkast på lik linje med blogg og instagram når det kommer til å tjene gode penger: det er kun et mindretall av de som driver med det som kan leve godt av dette. Men det betyr dermed ikke at ikke mulighetene er tilstede. Som nevnt ovenfor er det gjerne kjente personer eller influensere som lykkes best med podkast – dette har igjen sammenheng med at de som allerede er kjente har et større grunnlag til å få mange lyttere, og podkast gir dem dermed en unik kommunikasjonsplattform for å oppnå akkurat dette.

Kilder:

https://e24.no/digital/reklame/podkastmarkedet-vokser-sterkt-paa-to-omraader/24405820

Notater fra forelesning

Bilder hentet fra unsplash.com