Emeline Braatlund Larsen March 5, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Podkastmarkedet vokser sterkt på to områder. I antall lyttere og i antall podkaster, skriver E24

I aldersgruppen under 35 år hører halvparten av alle nordmenn på podkast minst én gang hver måned, skriver E24. Og bare i august 2018 hadde Tusvik & Tønne solgt reklame for 2,2 millioner kroner. Men de fleste podkaster har lavere inntjening, selv om lyttertallet har økt og det har blitt flere podkaster å velge mellom (E24).

Denne uken har vi på Høyskolen Kristiania hatt besøk av to dyktige mennesker. De startet opp podkasten Markedsføringspodden sent i fjor og har allerede blitt godt tatt i mot i markedet. Eivind Bodding og Even Ødegård fra Markedsføringspodden ga oss gode tips til hva man burde tenke på hvis man vil lage podkast.

Privat bilde.

Hvor hører vi på podkast?

Markedsføringspodden fortalte oss at det finnes hele 550 000 aktive podkaster i verden. De ga oss også noen tall om hvor vi hører på podkast:

  • 49% hører podcast hjemme
  • 52% hører i bilen
  • 46% på reise
  • 40% mens vi går, løper, sykler
  • 37% på offentlig transport
  • 32% når vi trener

Kilde: whypodcast.com

Disse tallene viser at det er et marked hvor man lett kan nå mange mennesker. Videre ga Even og Eivind oss tips til hvordan man lager podkast og hvorfor det lønner seg å gjøre det. 

Tre enkle steg for å komme i gang med podkast:

  1. Laste ned anchor (en enkel måte å lage podkast på)
  2. Spille inn med mobilen (i startfasen)
  3. Publisere, eksempelvis lim linken inn i en blogg
Bilde hentet fra Markedsføringspodden.no.

De fortalte at de brukte disse verktøyene når de jobber:

  • Podcast-host: Libsyn
  • Nettside-host: PROisp
  • CMS: WordPress
  • E-post-innsamling: Sumo
  • E-post-system: Mailchimp
  • Lydredigering: Garageband
  • Bilderedigering: Photoshop
  • Instagram diverse: Linketree og Growbot
  • Webanalyse: Google Analytics og Google Tag Manager

Videre argumenterte de for hvorfor det lønner seg å lage podkast:

  • Podkast er økende i popularitet
  • Det er et mer intimt medium
  • Lettere for leser å lytte i 30 min enn å lese 4400 ord
  • Perfekt «på-farten»-medium
  • Hjelper til med SEO
  • Lytterne kan bruke lenger tid på bloggen din hvis du både skriver og publiserer podkast
  • Podkasten kan leve i mange år, så lenge tema er relevant

Det var en spennende dag på Høyskolen Kristiania da Markedsføringspodden var på besøk. Tusen takk for inspirerende foredrag, Eivind og Even!

Kilder:

E24: https://e24.no/digital/reklame/podkastmarkedet-vokser-sterkt-paa-to-omraader/24405820

Egne notater