lavad May 3, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I Kotlers bok om markedsføringsledelse fra 2016 står det at å framheve en produktfordel gjør det lettere å huske produktet. Selv på svært like produkter finnes det mange differensierende faktorer. I dette innlegget skal jeg forklare hva produktdifferensiering er, vise til eksempler og forklare hvordan bedrifter kan skille seg ut fra konkurrentene deres.

Meningen med produktdifferensiering er å gi forbrukerne muligheten til å velge et merke over et annet. Det hjelper med å identifisere egenskapene som skiller et produkt fra andre lignende produkter, og bruker det til å variere og øke forbrukerens valgmuligheter. Produktdifferensiering fokuserer på hvor forbrukerens oppmerksomhet ligger og fordeler et produkt kan ha som gjør det bedre enn et annet. Det kan være navn, utseende eller måten produktet er markedsført på.

Et klassisk verdenskjent eksempel er Pepsi og Coca-Cola.

Bilderesultat for pepsi vs coke
Bilde tatt her.

Et eksempel mer nære oss er Tine Melk og Q-melk. Hva er forskjellene? Tine er et privateid selskap eid av norske bønder, mens Q-melk er fra Kavli som er et veldedig fond. Informasjon som dette gjør at forbrukerne kan velge annerledes neste gang de foretar et kjøp.

Et annet eksempel er Freia sine påskeegg som inneholder palmeolje vs. Nidar sine som ikke gjør det. Etter palmeolje-debatten traff Norge og flere ble opplyst om de negative sidene ved det, kan det tenkes at mange valgte bort produkter med palmeolje på sin neste handletur.

Bilderesultat for nidar vs freia
Bilde tatt her.

Hvordan skille seg ut

  • Fortell en unik historie med produktet ditt
  • Velg ut en spesifikk målgruppe du kan vinne hos. F.eks. så har Pepsi valgt å markedsføre sine produkter mot en yngre målgruppe som enda ikke har bestemt seg om de liker Pepsi eller Coca-Cola mest, og bruker ofte kjendiser i reklamene deres for å nå ut til deres yngre målgruppe.
  • Ha som mål å være best på punkter konkurrentene dine ikke er.
Grocery Cart With Item

Pål Nisjå-Wilhelmsen skriver i boken Praktisk innholdsmarkedsføring om hvordan markedsføring med innhold kan skape enda større produktdifferensiering. Eksempler på dette kan være nyhetsbrev. Ofte kan det være den bedriften vi leste sist om, som blir der vi velger våre produkter fra.

Wendell R. Smith skrev i sin journal om markedsføring at mennesker ofte velger selektiv utvelgingslogikk istedenfor primærlogikk, altså ønsker istedenfor direkte behov. Det kan være at forbrukeren elsker Freia sin påskeegg, men ikke ønsker å støtte et produkt som bidrar til avskoging av regnskog, og heller går for Nidar sine påskeegg. Med dette i bakhodet kan du bli inspirert til å skille deg ut med selskapet ditt.

Kilder:

Praktisk innholdsmarkedsføring av Pål Nisjå-Wilhelmsen
https://www.investopedia.com/terms/p/product_differentiation.asp
https://learn.onemonth.com/creating-a-strong-product-differentiation-strategy/
http://colamarket.over-blog.com/2014/11/brand-differentiation-coca-cola-and-pepsi.html