lavad March 21, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Som en del av valgemnet Digital markedsføring, fikk vi i oppgave om å utvikle vår egen nettbutikk. Sammen med to andre i klassen, lanserte vi bebbi.no, en nettbutikk for barn. Her selger vi alt fra klær, tilbehør, til utstyr og leker.

For å nå ut til potensielle kunder, opprettet vi en instagramkonto. Vi startet med å rekruttere familie og venner til å like og følge siden vår, samt melde seg på vårt nyhetsbrev for å ikke starte helt fra scratch. Men hvordan finne folk som faktisk vil følge oss, og aller viktigst, bli kunder?

Instagram er en bildedelingsapp med over en milliard brukere verden over. For å markedsføre nettbutikken vår, valgte vi å promotere et av våre innlegg. Mange av våre venner, inkludert oss selv, har oppdaget flere nettbutikker eller funnet et produkt vi liker på Instagram. Faktisk så har mer enn 1/3 av Instagrams brukere kjøpt et produkt online, som gjør at det er 70% større sjanse for dem å kjøpe et produkt på nett enn folk som ikke har Instagram. Instagram har også verktøy som gjør det enkelt for bedrifter å nå potensielle kunder. Dette ble da en av grunnene til at vi valgte å gå for å promotere nettbutikken vår der.

Prisen for et sponset innlegg varierer, og for oss ble prisen under 100kr for to dager, som er ganske rimelig. Ved hjelp av funksjonen “innsikt” får vi fulgt med på hvor mange som klikker seg inn på nettsiden vår, samt hvor mange som besøker profilen vår. Her får vi også sett hvor mange personer vi når, hvor mye eksponering vi får ved hjelp av promoteringen, og hvem publikumet vårt er.

Her er noen tips og triks til deg som vil promotere bedriften din på Instagram:

1. Følg personer som interesserer seg for det du selger. Vi tok en runde med å følge en del kontoer, hvorav seksti kontoer fulgte oss tilbake. Førsteinntrykk er viktig på sosiale medier også, så når du trykker “følg” vil mange sjekke ut profilen din, men få vil følge deg tilbake hvis du ikke har en innbydende profil.

2. Benytt deg av “shoppable tags”. Når du deler et bilde, er det viktig at bildet er av god kvalitet og har en hensikt med seg. Er det en ting mange misliker, er det spam og lite relevant innhold. På bildet over ser du et enkelt og fint bilde, med beskrivelse av varen, og en link som fører deg rett til produktets side.

3. Bruk stedslokasjon og emneknager/hashtags. Innlegg med hastags får ofte mer eksponering, og innlegg med stedslokasjon får enda mer eksponering. Det er viktig å bruke relevante hashtags sånn at du tiltrekker deg de riktige personene. Mange følgere ser kanskje bra ut, men når ingen av dem engasjerer seg i innleggene dine eller shopper på nettbutikken din, er de der bare for pynt. På bildet under ser du hvordan vi i Bebbi.no har brukt hashtags.

Resultat så langt
Resultat av promoteringen, som enda ikke er helt ferdig, har gjort at vi har fått 78% eksponering, samt nådd over 700 mennesker på bare 22 timer. 4% av disse var menn, mens 96% var kvinner. Det var mennesker i aldersgruppen 25-34 vi nådde mest ut til, mens 35-44 lå på en god andreplass. Vi har også fått til fem salg på bare to dager siden vi lanserte nettbutikken vår. DET er stas!

Jeg anbefaler alle å researche litt før dere prøver dette ut, så dere oppnår best mulig resultat. Håper disse tipsene vil være nyttig for deg og din bedrift. Lykke til!

Kilder:
https://www.brandwatch.com/blog/instagram-stats/
https://cliq.ie/3-benefits-of-advertising-on-instagram/