fridagjermstad March 29, 2018
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Å markedsføre noe, eller presentere noe er definisjonen på promotering. Gjennom promotering kan man vekke kundens behov, og simpelthen nå ut til flere på en mer effektiv måte.

I denne perioden jobber jeg med en gruppeeksamen. Som beskrevet i forrige innlegg, har vi laget en nettbutikk og benyttet oss av Instagram og Facebook som plattformer for vår lanseringsstrategi.

Etter å ha postet noen innlegg på Instagram-profilen vår gjennomførte vi en promotering på et av innleggene. Om man har en bedriftskonto på Instagram kan man benytte seg av promoterings-funksjonen på et postet innlegg. Dette gjør at innlegget vises i Instagram-feeden til mange brukere, ukjente og kjente, som «sponset». Vi gjorde dette for å teste ut funksjonen, med den hensikt å kunne se hvor høy eksponeringen ville bli, i forhold til de andre innleggene som ikke var promotert gjennom Instagram.

Effekten av promotering

Det viste seg å ha en stor effekt, da bildet vårt hittil har blitt vist opptil 1697 ganger. Innlegget hadde også 1756 eksponeringer og 366 med engasjement. Promoteringen må betales for, og vi valgte å ha den i to dager for å kunne se kontrasten fra tidligere innlegg.

…bli synlige for flere

Da vi kun er i startfasen av å markedsføre oss digitalt hadde vi ikke samlet opp mange følgere, så forskjellen var betraktelig stor. Det første innlegget på vår bedriftsprofil hadde 39 likerklikk, og innlegget som ble promotert har nå opptil 363 likerklikk. Dette resulterte i en betydelig høyere eksponering.

Hensikten vår ved å promotere innlegget var å bli synlige for flere, og teste ut verktøyet. Vi oppdaget raskt hvor mange som fikk med seg innlegget og på denne måten fikk vi samlet inn flere følgere. Denne måten å markedsføre seg på ser jeg på som en gevinst. Synlighet i media er svært viktig om man ønsker å nå et mål. For oss var det å nå flest mulige interessenter og en målgruppe som viser engasjement for produktene våre.

Det er gøy å kunne teste ut ulike effekter og verktøy man kan benytte seg av for å få til en best mulig eksponering i media, og effekten en promotering vil ha. Uansett om man er i startfasen og nettopp har lansert en nettbutikk, eller har en sterk merkevare.

 

 

 

/Frida Gjermstad

 

Leave a comment.

Your email address will not be published. Required fields are marked*