emiliels April 9, 2018
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I forbindelse med eksamensoppgaven våres i faget digital markedsføring har vi fått i oppgave å sette opp en nettbutikk. Videre skal vi også blant annet benytte en spesifikk segmenteringsstrategi for design av nettbutikken, beskrive lanseringsstrategi og avklare logistikk. Da eksamenspartneren min og jeg fikk denne oppgaven virket det fjernt at vi skulle sette opp en nettbutikk. Vi så på dette som en spennende og krevende utfordring. Ingen av oss har erfaring med dette tidligere, utenom å sette opp bloggen våres. Etter å ha jobbet med besvarelsen en stund har jeg blitt positivt overrasket!

Shopify

Jeg er overrasket over hvor langt man kommer av å gjøre det aller meste gratis. For øyeblikket har vi satt opp det meste av nettbutikken, men det er noe som fortsatt mangler. Vi valgte å bruke Shopify fordi det virket mest brukervennlig. Om vi står fast er det mye informasjon på nettet og videoer på Youtube om hvordan vi kan løse eventuelle problemer.

Skille seg ut fra markedet

Nettbutikken er kun for eksamensbesvarelsen, dermed er den fiktiv og vi skal ikke selge produkter. Vi valgte å «selge» sko og skopleie. Grunnen til at vi ville selge akkurat dette er fordi det er ingen andre som fokuserer på skopleie i tillegg til å selge sko. Produktene er kjedevarer fra en skokjede i Norge til en middels prisklasse. Ved dette er det lav innkjøpspris, der vi kan selge produktene ved å tjene penger på det. Vi tok inspirasjon av gjesteforeleser Anders Stensønes som er ansvarlig for digital handel i Apotek1. Apotek1 selger produkter, men de har også fokus på å gi god veiledning og råd til kundene. Det er akkurat dette vi også vil: Gi den beste veiledningen til hvordan du skal pleie skoene dine slik at de holder enda lenger. På denne måten håper vi at vi kan skille oss ut fra konkurrentene på markedet.

Varelager eller dropshipping?

En av mange valg vi måtte ta var angående lager og frakt. Skal vi ha et varelager og ha kontroll over frakten selv eller skal bruke en tredjepart som tar hånd om dette? Vi valgte å bruke dropshipping. Grunnen til dette er fordi vi er nyetablerte og i startfasen, der vi i bunn og grunn ikke vet hvor mye vi kommer til å selge. Fordelene her er at vi ikke trenger å bruke penger varelager, og vi bestiller opp produktene fra tredjeparten (leverandøren) i det vi mottar bestillingen fra kunden. Dermed trenger vi ikke å bekymre oss for å bestille opp store kvanta av produkter uten at det skal bli solgt og tape penger. Selvfølgelig er det en risiko ved at vi ikke har kontroll over frakten og leveringen. Her gjelder det å ha en tredjepart som vi kan stole på og som har gode garantier på disse områdene.

Slik ser nettbutikken ut så langt:

Vi er som sagt ikke 100% ferdig med nettbutikken, men vi er godt på vei. Håper du vil følge prosessen videre!

 

 

 

The post Prosessen med å lage en nettbutikk appeared first on Emilie Lykseth Spildrejorde.

Leave a comment.

Your email address will not be published. Required fields are marked*