Mortensaether March 5, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Bilde hentet fra pixabay

Se for deg at dine kunder sine interesser, kjøpemønster, og meninger var tilgjengelige ved fingertuppene dine. Det er vel kanskje ikke så vanskelig, for det er det internettet er. Men hva hvis det var en enorm mengde informasjon og nettverkseffekter som du har gått glipp av? 

Jeg fikk en oppfordring idag av Karl Philip Lundom å skrive om nettsiden Reddit, siden vi bare var to i klassen som brukte det. Reddit er en av verdens mest brukte nettsider, en gigantisk brukergruppe på 234 millioner, og 542 millioner besøk i måneden og er verdt 1.8billioner dollar. 

Reddit blir lagt opp i forskjellige subkateogrier kalt subredditer. De fungerer som en nisjeforum der man utveksler ideer, meninger og kompetanse. 

Reddit som en enhet og hver subreddit har sin egen kultur. I tillegg, brukes det en unik visibility-algoritme i form av karma, upvotes og downvotes. Den algoritmen får med seg konsekvenser, som for eksempel at man ikke kan poste om man har for lav karma,  , og alle reddit brukere kan gå inn å gi enten negativ eller positiv karma. Dette fungerer for å opprettholde internkulturen. Problemmet for deg som markedsfører er at din blir ofte møtt med motstand og til og med hat. 

r/hailcorporateser deg

En egen subreddit kalt hailcorporate er dedikert til å fange opp all form for markedsføring slik at dine posts blir nesten umiddelbart downvoted. Dette er en av hovedgrunnene til at markedsføring er vanskelig på reddit, for hvis brukeren din får nok negativ karma så kan du ikke publisere lenger og assosiasjonene til produktet ditt blir helhetlig negativt.  

Så hvordan er det i det hele tatt mulig å benytte seg av denne gigantiske samlingen av data?

Valg av Subreddit

Når du har gjort litt research på hvordan man best skriver på reddit vil ditt neste steg være å velge riktig subreddit. Skal du f.eks ta for deg et nisjeprodukt så finnes det garantert en egen subreddit for dette, men den kommer ofte med egne regler om hva du kan poste.

Et godt eksempel på en som gjorde dette bra var en redditor som jobbet for selskapet beardbrand. De gikk spesifikt inn i subredditen r/beard, fant et eget segment som diskuterte skjeggolje og svarte på spørsmål i feeden uten å linke til egen nettside. Dette ble tatt godt imot ikke bare fordi det ikke var en sales pitch tilstede, men fordi de forstod hvordan man kommuniserer med dette mediet.

Fordelen med denne type informasjonskanal er at de ligger ekstremt tett opp mot målgruppen din og du kan hente inn store mengder informasjon rett fra kilden.

Hvordan å kjøre en suksefull kampanje?

Det første man skal gjøre er å stoppe med alle former for sales pitch.Reddit er et eget, unikt sosialt system med skrevne og uskrevne lover, derfor er det beste tipset å skrive som en redditor.

Så kan man vise at man er engasjert i det man skriver om og at man er villig til å skape debatt. Enkleste måten å gjøre dette på er å involvere seg i kommentarfeltet til posten din. Her kan du svare direkte til målgruppen din og innhente masse verdifull informasjon.  

Så kan du faktisk bli en bruker! Et glimrende sted å starte hvis man vil finne ut meninger om din produktkategori er i subredditen /r/askreddit, her legges ut spørsmål om alt mulig av de 21.8 millioner(!)aktive brukerene som er i denne subredditen alene. Det sier seg selv at rekkevidden du kan få hvis posten din blir populær er enorm. Så det beste tipset er å sette seg inn i hvordan redditors skriver til vanlig og være en genuin person. 

Kilder:

Askreddit 

Hvordan bruke reddit

HailCorporate