Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
I faget E-handel har jeg sammen med en studiekompis over en fireukers periode, fått i oppgave å opprette en velfungerende nettbutikk. Som refleksjon til arbeidsprosessen vil jeg i dette innlegget – med konkrete tips og eksempler – gå nærmere inn på vår fremgangsmåte. Det har vært en spennende og læringsrik reise fra valg av e-handelsplattform, til nettbutikkens utseende og implementering av nødvendige funksjoner.
Gjennom refleksjonen vil jeg stegvis opplyse deg om grunnleggende valg og beslutninger knyttet til:
- Valg av plattform og logistikkløsning
- Implementering av verktøy
- E-postmarkedsføring
- Søkemotoroptimalisering
- Optimalisering av nettbutikken
Under hele arbeidsprosessen benyttet vi styringssettet OKR for økt gjennomføringskraft. Det har gjort arbeidet mer strukturert, målrettet og effektivt. Les mer om OKR her.
1. Velg en fleksibel plattform og logistikkløsning
Med mangel på kompetanse kan det være utfordrende å velge en god plattform. Vi valgte å bruke Shopify til fordel for WooCommerce på bakgrunn av hva vi etter førsteinntrykk og omdømme anså som den mest ryddige og brukervennlige. Shopify har etter denne perioden vist seg å være en stabil og fleksibel plattform, med nærmest ubegrensede muligheter.
Skjermbilde av Shopify – Hjemmeside
Med læring som hovedfokus ble vi i forkant enige om at behovet for rask igangsettelse var viktigere enn produktvalg. I Shopify ga appen Oberlo oss en rask og effektiv mulighet til å både velge og importere varer med minimal risiko gjennom dropshipping. Innen kort tid var import-listen tosifret med produkter som nærmest var klar til å selges.
Dropshipping har i lang tid blitt kritisert. Til tross for fordeler og ulemper, slapp vi risiko rundt kostnader tilknyttet varelager. På den andre siden måtte vi i stedet stole blindt på både AliExpress-anbefalinger og asiatiske leverandørers produktbeskrivelser.
2. «Finn en retning, og implementer som et helvete»
Mottoet ble først kjent i E-handelsfaget med foreleser, Karl Philip fra INEVO, og fikk langt større betydning etter vi begynte å utforske Shopifys hav av ulike plug-and-play løsninger. For å lære mest mulig, må man teste mest mulig. Ved å først finne en retning – i form av mål, produkt, plattform og logistikkløsning – kan man herfra begynne å tilrettelegge funksjoner.
Av mange nødvendige funksjoner er det først og fremst viktigst å implementere gode betalingsløsninger. I Shopify administrer man betalingsløsninger gjennom Payment Providers. Her implementerte vi Stripe, som enkelt lar kunden betale med kort, i tillegg til å senere kunne legge til andre betalingsløsninger som PayPal, Apple Pay og Klarna.
I tillegg implementerte vi flere ekstra funksjoner, som både skulle virke salgsfremmende, og å hjelpe nettbutikkens generelle funksjonalitet. Produktvurderinger bidrar til å skape større troverdighet og danne et trygghetsgrunnlag for (tvilende) kunder. Å vise kunder hva andre har kjøpt tidligere kan virke motiverende og skape nye innfallsvinkler. Vi implementerte appen «Fast checkout» for å øke konverteringer gjennom å senke kundens tidsmessige transaksjonskostnader.
Skjermbilde av Shopify – Apps
3. E-postmarkedsføring er mer enn nyhetsbrev
Som en del av lanseringsstrategien samlet vi inn over 60 e-postadresser gjennom å gi kunden en god grunn, en rabattkode. Det skal både være lett, og foreligge gode grunner til at kunden skal melde seg på. Det kan for eksempel også være tilgang til et event, en konkurranse, og kanskje også mer eksklusiv informasjon. Aktiviteten er både kostnadseffektiv, og har i mange tilfeller vist seg å generere stor trafikk, i tillegg til større avkastning på investeringen (ROI) (Agrawal 2016).
Mailchimp og SumoMe
For å kunne drive effektiv e-postmarkedsføring, implementerte vi Mailchimp og SumoMe, som forenklet arbeidet rundt automatisering og innsamling av e-poster på en god måte. Dette er relativt enkle verktøy å implementere, som vi både har hatt stor læringsmessig nytte og glede av i forkant av lansering.
Gjennom Mailchimps delvis predefinerte templates kan man enkelt mikse og trikse med innhold i form av tekst, bilder og video. Les mer om hvordan du implementerer Mailchimp til Shopify her.
Skjermbilde av Mailchimp – Template
SumoMe hjelper e-postlisten din å vokse. Gjennom ulike popups kan man enkelt gjøre en vanlig besøkende raskt om til kunde. Se hvor lett det er å implementere selv, her.
Skjermbilde fra nettbutikken – SumoMe popup
4. Oppnå økt trafikk gjennom søkemotoroptimalisering
Søkemotoroptimalisering (SEO) var – gjennom mangel på økonomisk tilstrekkelighet – for oss viktig. Det handlet i bunn og grunn om å oppnå størst mulig organisk eller gratis trafikk til nettbutikken.
Med et primært fokus på å tilrettelegge brukervennlighet har vi tydelig delt opp produktene i ulike kategorier. Vi har også gjort det enkelt å søke etter produkter, samt produsert relevant innhold gjennom blogg. Bloggen blir en tilleggstjeneste som skal hjelpe nettbutikken å rangere høyere i søk. For å produsere kvalitetsinnhold er det viktig å ha fokus på søkeord som lett relateres til nettbutikkens tjenester eller produkter. For å finne relevante søkeord kan man for eksempel benytte tjenestene: AnswerThePublic eller UberSuggest.
Andre ting du bør tenke på:
- Mobilvennlig nettbutikk – Det er vel så viktig at brukeropplevelsen er både PC- og mobilvennlig. Økt mobilbruk har økt viktigheten for mobilvennlige nettsteder.
- Nettbutikkens hastighet – Dersom nettbutikken bruker mer enn 3 sekunder på å laste inn kan dette gå hardt utover sidens plassering i søk (les mer her)
For å bevise kvalitet ovenfor søkemotorene er alt fra produktbeskrivelser, menyer, bilder og riktig landingssider også avgjørende. Det er derfor viktig å ha et fokus på kontinuerlig optimalisering av nettbutikk.
5. Optimaliser nettbutikken kontinuerlig
Nettbutikkens utseende er det første man ser, og dermed det første man dømmer etter. The 5 Second Test har hjulpet oss å forsterke det visuelle førsteinntrykket. Med fokus på tekst, bilder, verdiløfte, knapper og farger vil man etter en rekke slike tester – i mye større grad – komme frem til en optimal forside, både i PC- og mobilformat. Kunden skal etter fem sekunder kunne svare på følgende spørsmål (UsaBilityHub):
- Har jeg kommet til riktig sted?
- Hva kan jeg gjøre her?
- Hvorfor skal jeg gjøre dette?
Troverdighet som gjennomgående fokus. Den totale arbeidsprosessen rundt nettbutikkens optimalisering har vært gjennomført med et gjennomgående fokus på å opptre troverdig ovenfor kunden. I tillegg til å kjøpe eget domene (Webhuset.no), var vi begge enige om at SSL-sertifisering var en like viktig trygghetsfaktor å ha på plass. Et språk som appellerer til brukerne var i førsteomgang en utfordring ettersom at alle Shopifys temaer og plugins er forhåndsinnstilt på engelsk. Antall implementeringer gjorde dette arbeidet noe tidkrevende.
Til slutt vil jeg oppsummere denne perioden som den mest lærerike så langt i studiene. Allerede første uke i faget E-handel fikk vi beskjed om at dersom vi lurte på noe, måtte vi «finne det ut selv!». Det førte til at vi ble utfordret på en helt annen måte, og krever at i større grad må disponere tid til å både lære seg noe før man tar det i bruk, og bruke det. Takk til Karl Philip for en utfordrende og dagsaktuell eksamensoppgave!
/ Tomas Kristiansen
Kilder:
Forbes – double your marketing ROI
QuoraCreative – Most important things to optimize page load speed
The post Refleksjon rundt opprettelse av egen nettbutikk appeared first on Tomas Kristiansen.