Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
Kursets siste forelesning har vært, og neste fag er i vente. Siden starten av januar har vi lært om alt fra hvordan lage blogg til betydningen av kunstig intelligens. Et slikt spekter av informasjon byr på tanker og refleksjoner rundt det jeg har lært den siste tiden.
Gjennom å lære mer om fremtidens teknologi og dens betydning og påvirkning for samfunnet, har jeg åpnet øynene for en større del av markedet enn jeg trodde fantes. Bak kulissene av utviklende teknologi ligger enormt mye spennende teknologi og produkter en ikke tenkte var mulig at fantes i 2020. Sannheten er at vi allerede for 10 år siden hadde utviklet teknologier og tjenester som folk hadde vært sjokkert over om ble lansert til offentligheten i dag.
Etter et foredrag med Head of Innovation i Keyteq, Stig Martin Fiskå, fikk vi større innsikt i hvor avansert teknologien til selvkjørende biler faktisk er. Ved å predikere flere ulykker samtidig viser dette hvordan en bil uten sjåfør er tryggere enn hvis det var styrt av et menneske.
Faget bydde på kunnskap om kunstig intelligens, algoritmer, forretningsmodeller, fremtidens teknologi og digital økonomi. Blant det jeg synes var mest interessant var det å forstå hvordan blokkjeder fungerte, og hvordan dette kan benyttes i samfunnet i fremtiden. En slik sikker og transparent måte å behandle informasjon og transaksjoner på kommer til å ta større plass i verdensøkonomien i årene som kommer. I tillegg til dette var det interessant å lære om alle de ulike måtene kunstig intelligens kom til å «ta over» arbeidsoppgavene til mennesker. Der jeg hadde et inntrykk av at de var langt unna å utvikle en robot som kunne gjøre spesifikke oppgaver uten å feile, tok jeg grundig feil. Etter dette har jeg lært at det å tilegne seg informasjon om et tema man er skeptisk til, kan endre ens mening totalt.
Faget har vært givende, spennende og lærerikt. Det har gitt meg en større forståelse av hvordan fremtiden kommer til å se ut, og hvordan vi ikke skal frykte den gjennom å oppsøke informasjon og kunnskap.