Thalia Gellerstedt February 10, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I siste blogginnlegget for Digital Økonomi og forretningsmodeller skal vi skrive et innlegg hvor vi oppsummerer om hva vi har lært i denne delen av kurset, hvilke tanker vi har rundt det vi har lært og hva konsekvensene kan være.

Om jeg skal være helt ærlig, så var Digital markedsføring nummer to på lista da vi valgte la inn tre valg på Studentweb. Jeg fikk ikke det faget jeg egentlig ønsket og var i starten litt bitter for det. Vi var to stykker i klassen som hadde valgt det samme, og jeg kunne ikke på død og liv forstå hvorfor jeg fikk andrevalget mitt. Men nå som jeg allerede er 1.5 måned inn i kurset så ser jeg at det kanskje være en mening i det allikevel.

Jeg har hele veien etterspurt mer praktisk læring, selv om jeg har valgt å gå en økonomibasert bachelorgrad og det er det jeg har fått (så langt). I første modul har vi hatt faget Digital Økonomi og forretningsmodeller. Dette er et fag jeg er godt kjent med fra tidligere og jeg har vært heldig med å være det første kullet som hadde dette som et eget fag integrert i graden min først semester. Mange vil da tenke at jeg ikke har lært så mye nytt. Nei, jeg vil ikke si det, men jeg har fått frisket opp mye kunnskap, da forelesningene har vært nogenlunde like de jeg har hatt. Jeg har fått vært enda mer aktiv i timen og fått reflektert over temaer jeg på en annen måte enn tidligere. Det skader sjeldent å ta samme fag igjen, så lenge du føler utbyttet er større.

Jeg husker da vi først begynte med faget, mange jenter på raden bak meg var bekymret for hvordan fremtiden skulle bli. Var det i det hele tatt noe vits at vi var her? At fremtiden blir mer digitalisert er uunngåelig (som Kevin Kelly sier), men den er ikke fortapt. Konsekvensene for mange kan nok bli at det å ta hobbybaserte utdanningsvalg kan straffe seg. Man må begynne å tenke mer på hva behovet faktisk er, men det betyr ikke at man ikke kan få nye interesser/hobbyer. Dette er noe jeg føler studiet skal gi deg, og det er viktig å utfordre seg selv, men samtidig tenke framover.

Hvordan vi manipulerer informasjon er nok det som har interessert meg mest. Utviklingen av Deepfakes blir større og større med tiden, og kan skape konflikter om det brukes feil. Unge kvinner blir “digitalt misbruk” av mennesker de ikke kjenner, da teknologien er så lett å bruke at hvem som helst kan bli din litt for virkelige fantasi. Hvordan lovverket skal løse dette fremover blir veldig spennende, men det bør tas tak i før det er for sent. Mange sosiale medier har valg å ta avstand fra dette, men når innholdet kan flyttes over til andre plattformer er det lite som tyder på at trenden minsker.