JonasAasterud March 21, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I denne
eksamensoppgaven fikk vi i oppgave å lege en nettbutikk. Det har vært en
morsom, lærerik og vanskelig prosess. Jeg og min gruppe satt oss ned ganske
tidlig for å finne ut hva vi ville skrive om. Vi ble raskt enige om at vi ikke
ville lage en butikk og selge fysiske produkter. Så da falt valget vårt ned på det
å lage en nettbutikk som solgte en tjeneste. Men hvilken tjeneste ville vi
selge?

Vi bestemte
oss først for å lage en nettbutikk som et bemanningsbyrå. Vi lagde begynte å
sette opp butikken sånn som vi ville ha den og ting så veldig lyst ut.

Når vi i min
gruppe møttes igjen for å fortsette arbeidet fant vi fort ut at det ville være
ekstremt mye jobb med et bemanningsbyrå, det var liksom for stort for oss.

Da bestemte vi
oss for å litt dypere i bemannings-verden, så vi endte tilslutt opp med et
rengjøringsfirma.

Etter at vi
hadde bestemt oss for målgruppen vår, og bestemt hva slags «rengjøringspakker»
vi skulle selge måtte vi kjapt bestemme oss for våres OKR.

OKR er forkortelsen for Objectives and key results. Som vi nå har lært
med Karl Philip som lærer, så er OKR en veldig viktig del av det å starte opp
en bedrift og en nettbutikk.

Dette var våres OKR.

Vi valgte å bruke e-varehandelsplattformen shopify. Dette
gjorde vi fordi flere av gjesteforeleserne i timene hadde anbefalt dette.

Vi brukte tre ulike tractionkanaler i markedsføringen vår.
Vi valgte viral marketing, SEO – search engine optimization og
epostmarkedsføring.

Viral marketing

Ved viral marketing får vi våre egne kunder til å «rekruttere»
andre kunder for oss, mot en liten gulrot i enden. Dersom våre kunder klarer å
få tak i fem kunder som kjøper en tjeneste av oss, vil de få en vask gratis av oss.
Dette sprer vår tjeneste raskt og effektivt.

Epostmarkedsføring

Epost markedsføring er også noe vi med lavt budsjett må ha
fokus på. Helt i begynnelsen av vår lansering vil vi ha en konkurranse hvor
personer legger inn eposten sin for en sjanse til å vinne en gratis tjeneste
hos oss. Når da personer eller eventuelle kunder legger inn epostadressene
deres, så gir det oss en mulighet til å markedsføre igjennom dem. Dette har da
en mulighet til å utgjøre en stor ROI (Return of investment) og er en
undervurdert markedsføringskanal.

SEO

Og helt til slutt SEO – eller search engine optimization.
Det gjør oss lettere tilgjengelige på internett. Vi har optimalisert vårt
nettsted for de ulike søkemotorene. Det å være synlig på nettet kommer til å
være helt nødvendig for å skape traction rundt vår nettbutikk. Dette er også
veldig bra for oss med ett mindre budsjett, da dette er en billig løsning for å
gjøre bedriften mer synlig innenfor organiske søk.