Vicy March 20, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Det er eksamenstid igjen. Vi skal opprette en egen nettbutikk helt fra starten av og ser at dette er noe som kan by på utfordringer som jeg selv ikke har tenkt så mye på når jeg er inne på nettbutikker selv. Dette er noe som jeg føler jeg har lært veldig mye om i løpet av denne perioden.

Til denne oppgaven har foreleseren vår Karl Philip Lund og gode gjesteforelesere vært til god hjelp og vært svært inspirerende.

Startfase – valg av type bedrift

I startfasen av denne eksamenen måtte vi sette oss ned å diskutere hva vi ville drive med, hva vi ville selge. Etter å ha sett litt på ulike alternativer og diskutering mellom oss i gruppa endte vi med å satse på skjønnhet og velvære bransjen med fokus på koreansk kosmetikk. Dette valgte vi på grunn av at vi anser dette som en bransje som er kommende i markedet. Etter litt undersøkelse på nettet fant vi ut at dette er noe som er gjort en del ganger før, men vi følte at vi kunne gjøre dette på en kreativ måte som ville være innbydende for kunder.

Videre skulle vi komme i gang med å sette opp nettbutikken. Dette ble en utfordring for oss da dette var første gang noen av oss hadde gjort dette tidligere. Basert på hva vi hadde snakket om og lært i forelesningene valgte vi at vi skulle gå for Shopify da dette ble anbefalt av gjesteforeleser Vadim Bjarkum som fortalte om sine personlige erfaringer med dette. Til slutt så valgte vi å gå for en dropshipping-metode via Oberlo, les mer om dropshipping her.

OKR – våre mål

En del av denne oppgaven var også å fortelle litt om OKR og sette opp egne mål som vi skulle jobbe mot i denne oppgaven. Her hadde vi satt opp ett hovedmål (Objective) og til slutt fire delmål (Key Results). Hovedmålet i OKR bør være konkret og målbart i tillegg til at dette bør være inspirerende. Når du bruker OKR er det enklere å ha mål som man skal jobbe mot og dette er også noe som de andre i bedriften eller teamet ditt kan kan se slik at alle kan se hvordan du ligger an. Underveis i denne oppgaven skulle vi melde inn våre OKR hver uke slik at alle kunne se hvordan gruppene lå an med sine mål og slik at foreleseren vår også hadde litt oversikt over alle gruppene og deres framgang.

Opprettelse av nettbutikken

Vi valgte som sagt Shopify til denne oppgaven. Vi har hatt mange opp og nedturer i forhold til dette, men til slutt så løste alt seg.

Nettbutikken vår heter Velvære og dette valgte vi på grunn av at hensikten vår er å skape litt velvære til kunder og hjelpe dem med å ta vare på seg selv og huden sin i en stressende hverdag.

Det er i grunn ikke så alt for vanskelig å sette opp en nettbutikk via Shopify, men det tar tid å sette seg inn i systemet om du ikke har noe relevant erfaring fra før. Men da er det bare å sette seg og bruke tid på dette til du får det til. Et godt tips her er å søke litt rundt på nettet for å finne videoer og sider som forklarer det du sliter med.

Noen ulemper med Shopify som vi opplevde når vi prøvde å endre på blant annet tema var det at når du endrer det så bli alt på hele nettbutikken endret. Dette førte da til at endringer som var gjort måtte gjøres om igjen, så om du vil endre temaet på nettbutikken etter at du allerede har endret mye så vær sikker på at du vil gjøre det. Om du bare gjør det for å sjekke hvordan det blir kan det ta deg utrolig mye tid å rette på dette igjen.

Markedsføringsstrategi

I en forelesning hadde vi gjennomgang av e-postmarkedsføring. Da fikk vi en liten innføring i Mailchimp og hvordan dette funket, derfor valgte vi dette for vår nettbutikk slik at vi lett kunne sende ut nyhetsbrev til alle kunder som melder seg opp på det. Det er svært viktig at nettbutikker ikke sender ut alt for mange e-poster i form av at det lett kan bli oppfattet som spam og ikke blir lest eller at kunder rett å slett bare melder seg av nyhetsbrevet. Om det skjer så mister du en god kilde til markedsføring som ikke koster noe penger, dette kan da lett resultere i at du må ty til andre midler som fort kan bli kostbart.

Ettersom vi valgte å bruke Mailchimp har vi da tilgang til informasjon om hva som blir gjort med e-postene som blir sendt ut. Vi kan se hvor mange som åpner e-posten, hvor mange som ikke gjør det, hvor mange som gikk videre til nettbutikken og hvilke enheter e-posten ble åpnet på. Dette er informasjon som er viktig og som kan bli godt utnyttet i videre utvikling av nettbutikken.

Det at vi også valgte å implementere Google Analytics til siden vår gjorde at vi fikk informasjon om hvilke kategorier og sider som ble mest sett på. Så dersom du planlegger å sette opp en egen nettbutikk så er disse to verktøyene svært gode å bruke for å få inn nyttig informasjon. Og om du er interessert er det også en svært god idé å ta kurs i Google Analytics som er gratis.

Vi bestemte oss også for å lage en Facebook-side og Instagram-profil til nettbutikken slik at vi lett kunne nå ut til potensielle kunder på sosiale medier. Når vi gjør dette har vi også muligheter for å annonsere på disse plattformene med Facebook Ads og liknende.

Valg av domene

Etter litt om og men bestemte vi oss for å kjøpe et eget domene til nettbutikken da vi ønsket å ha noe som var vårt eget. Så vi valgte å gå fra http://velvaere-no.myshopify.com/ til https://velvaerenettbutikk.com. Det er mange ulike sider hvor du kan få kjøpt et eget domene. Vi valgte å gå for Webhuset da vi hadde fått litt informasjon om dette når andre hadde kjøpt derfra. Så der kan du få kjøpt domene for kun kr 7,- det første året når det er kampanjepris.

Når du finner et domene som du vil ha kan du lett registrere deg, kjøpe domenet du valgte og betale raskt og trygt med bank ID.

Lansering

Når vi så nærmet oss lanseringen hadde vi stort fokus på å informere kunder om lanseringen vår så vi valgte å sende ut e-poster om dette for å bygge opp spenningen til de som hadde meldt seg på nyhetsbrevet vårt. Vi hadde også stor pågang på sosiale medier for å få tiltrukket folk som kunne være interesserte i å melde seg på vårt nyhetsbrev. Alt i alt er vi svært fornøyde med sluttresultatet av vår nettbutikk.

Så kom inn på vår nettbutikk for å se det ferdige resultatet her.