Karoline May 15, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Hva har vi lært?

Dette er et refleksjonsnotat skrevet av to studenter på Høyskolen Kristiania, i en gruppeeksamen i siste del av kurset Digial Markedsføring. Vi har i denne eksamen måtte ta kurs i Google Analytics for Beginners, Introduction to Data Studio, Getting Started With Google Analytics 360, Google Analytics for Power Users, Google Tag Manager Fundamentals, Advanced Google Analytics. Kursene er gratis og du finner dem dersom du søker Analytics Academy i søkefeltet i organisk søk.

Vi har blitt introdusert i både det grunnleggende og litt mer avanserte i Google Analytics via Analytics Academy. Under kursene så vi på videoer og måtte følge nøye med, samtidig som vi noterte ned underveis. Etterhvert kommer en eksamen, hvor vi skal score 80% eller høyere for å kunne bestå. Vi har blant annet lært hvordan Analytics fungerer og hvordan vi skal filtrere visninger. Det er uhyre viktig å kunne forstå og kunne lese rapportene som kommer inn, og hvordan man skal kunne dele dem med tanke på publikum og hvordan menneskets mønster er på nett. Hvor går disse menneskene? Hvor lenge holder de til på siden? Alt dette kan du få hjelp til å kunne forstå og kunne lese av i Analytics. Det har vært veldig lærerikt å lære hvordan man kan kategorisere visningene dine til hvilket sted og hvordan man skal oppdatere dataene som man får inn! I Analytics kan du i tillegg velge dine metrikser, altså forskjellige variabler hvor du kan få sett og analysert dine data bedre.

Vi har lært at det å kunne Google Analytics kan hjelpe deg med å finne riktige strategier til din bransje og ved å kunne dataene og kunne tolke de riktig, vil du kunne få mer igjen for det. Analytics er et godt verktøy for videre kommunikasjon, salg og for eksempel design. Hvis du ser kundene sliter på din hjemmeside er det fint å kunne få rettet opp i dette. Hvis du greier å få kundene til å være lengst mulig på din side er det en fordel. Google er flinke på dette området. Søker du etter booking av hotel er du innom Google ganske lenge før du til slutt blir satt over til «hovedsiden».

Analytics hjelper deg med å finne ut hvor lenge kundene er på din side før de forlater siden, hvordan du opptrådte på siden og hvilken side du var lengst på og ikke minst – hvilken side du var på innen du kom til nettsiden din! Vi lærte også at Analytics vil kunne hjelpe deg med å finne ut når og hvor dine kunder eventuelt vil miste interessen. Analytics vil og kan hjelpe deg med å hele tiden kunne følge opp kundene dine og gjøre hjemmesiden mer behagelig dersom dette trengs.

Getting Started With Google Analytics 360: Vi trengte egentlig ikke å ta dette kurset, men vi hadde lyst. Jeg skal ikke gå så inn på det, men det handler om blant annet BigQuery og store datasett og hvordan du kan håndtere dette.

Vi syns Introduction to Data Studio var veldig spennende da vi lærte hvordan vi skal navigere, bygge, lage og bruke rapporter. Vi lærte hvordan vi skal sette sammen rapporter og lage dem fullverdige.

Google Analytics, eller Google Tag Manager (GTM) for å være mer presis lagrer informasjon fra en side til en annen, som f.eks Analytics. GTM skal være enkelt å bruke, og er et nyttig, godt og gratis verktøy man kan bruke for å gjøre siden mer konkret med tags. Tags er en slags kode som forteller GTM hva den skal gjøre. Dersom det forekommer mye forstyrrelser eller feil informasjon kan dette forstyrre din side og kundene kan dra. Men dette vil og kan du finne ut av dersom du har Google Analytics!

-Karoline