torbjornstubberud March 4, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Det er ingen tvil om at mange av de største influencerne er forbilder for veldig mange mennesker. Vanlig folk strekker seg etter å bli mer som forbildene sine, og kopierer mye av livsstilene deres. En influencer kan være med på å sette skjønnhetsidealer eller normer og regler som sine tilhengere følger, dette på godt og vondt. Dette gir influencerne en stor makt til å påvirke. Det er blitt en gullgruve for bedrifter i å sponse influencere til å reklamere for produktene sine. Se feks på på Kylie Jenner som tjener 1 million dollar per instagram innlegg.

Kylie Jenner tjente i 400 000 dollar per post i 2017, i 2018 tjente hun i snitt 1 000 000 dollar per post.

Kunstige influencerns eller markedsføringsverktøy?

I nyere tid så har vi sett at influencerne tjener gode penger på å reklamere for produkter, og bedrifter bruker også mer ressurser på sponsing av influencers. Den siste trenden er at vi har fått robotinfluencers med kunstig intelligens. Dette betyr at man kan designe disse roboten akkurat slik man vil får å kunne nå sin målgruppe og selge produkter på en mest effektiv måte. Menneskelige influencers kan være dyre eller vanskelig å samarbeide med, en robot kan du derimot programmere slik at den oppfører seg akkurat slik du ønsker. Hvis vi ser på effekten som menneskelige influencers har på folk, så mener jeg at robotinfluencers kan bli et sterkt markedsføringsverktøy.

Se feks på roboten Miquela som har 1,5 millioner følgere på instagram, dette er et godt eksempel på at vi har fått kunstige influencers. Roboten Miquela har blant annet reklamert for klessmerke Prada, det er deriot vansklig å finne ut hva det kostet for Prada å bruke henne. Det er lite som skiller Miquela fra en menneskelig innfluencers, hun har i tillegg til instagram egen twitter bruker og har lansert egen sang på spotifey.

Her promoterer Miquela høstkolleksjonen til Prada

Uetisk eller genialt?

Influencers er ofte en forkjemper imot kroppspress og mobbing. Jeg tror at en influenser som er laget av en markedsfører med fokus på å selge produktene sine, kan være med på å skape kroppspress ettersom det ikke er noen grenser for hva roboten kan få til.

Når det er sagt så tror jeg at dette er en genial markedsføringside. Reklame som kommer fra en influencer blir som regel tatt bedre imot enn rett fra bedriften. Det at man kan danne sine egne influensere, åpner opp dette markedet for enda flere bedriften en tidligere. Bedriften kan skape en influencer som har samme verdiene og visjoner som bedriften selv, noe som kan føre til gode salgstall.