Marie Steiro Ramberg mars 21, 2019

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I det vi fikk utdelt eksamensoppgaven var jeg sikker på at dette skulle være en prosess som gikk på skinner. Det var det imidlertid ikke. I over fem uker har vi hatt denne oppgaven foran oss, og som mange andre studenter før meg, har prokrastinering blitt en vane. Jeg har tidligere skrevet et blogginnlegg om hvordan man lykkes med en nettbutikk, men jeg innser i ettertid at det er mye lettere sagt en gjort. Dette innlegget inneholder min ærlige oppfatning om prosessen med opprettelse og gjennomføring av nettbutikk. Det handler også om at selv om ting gjerne ikke går 100% etter planen, kan man komme i mål likevel. 

Hva skal vi selge?

Eksamensoppgaven består i korte trekk av følgende: Vi skal bestemme oss for et produkt eller en tjeneste vi ønsker å selge, lage en lanseringsstrategi og deretter sette opp en nettbutikk for dette. Selv om det tok lengre tid en planlagt å komme ordentlig i gang med det praktiske arbeidet, tok det ikke lang tid før vi fikk bestemt oss for idé og konsept – valget falt på å på basere produktene våre på brukte stoffer og materialer gjennom å lage våre egne hårstrikk (scrunchies). 

Etter at vi hadde bestemt oss for dette, tenkte jeg den verste jobben var gjort, noe den på ingen måte var. Denne eksamenen skiller seg på mange måter ut fra de jeg har hatt tidligere, ettersom dette stort sett er en praktisk oppgave. Selvom det finnes tilgjengelig pensumlitteratur om digital markedsføring, finnes det ikke egne kapitler som gir oss svar på hvordan man skal lansere en nettbutikk. Og selvom vi har gjennomgått relevante temaer i forelesninger som denne eksamenen bygger seg på, sier foreleserne selv at «det er utenfor dette klasserommet dere kommer til å lære mest». Vi har dermed blitt tvunget til å ta saken i egne hender, prøve oss frem, google og se på tutorials på youtube når diverse problemer har oppstått. Frustrasjonen har meldt sin ankomst i det flere og flere medstudenter briljerer med stilrent design og vellykket oppsett av digitale verktøy og funksjoner. Selve designet og det visuelle utrykket på nettsiden ble dermed lagt på hylla inntil videre, og hovedfokuset ble satt på lanseringsstrategien. 

Lanseringsstrategi – plan vs realitet

Det første man må tenke på i utarbeidelsen av en lanseringsstrategi er å sette oss mål for hva det er vi ønsker å oppnå med nettbutikken gjennom bruk av OKR:

Objective: Lansere en vellykket og velfungerende nettbutikk 

  • KR1: 5 salg innen 22. mars 
  • KR2: 100 følgere på instagram innen 22. mars
  • KR3: 700 unike klikk på nettsiden innen 22. mars

Etter vi hadde kartlagt hvilke mål vi skulle jobbe mot, var andre steg i lanseringsstrategien å bestemme seg for hvilke markedsføringskanaler vi skulle ta utgangspunkt i. Sånn gikk det:

1. Instagram

Vi opprettet en bedrifts-konto på instagram ca en uke før lansering. Med et mål på 100 følgere på to uker så dette ganske mørkt ut. På grunn av mye forarbeid med å lage alle hårstrikkene selv, ble dette utsatt ettersom vi ville ha innhold vi kunne publisere. Likevel klarte vi å rekruttere en del følgere gjennom å markedsføre dette på vår private instagram, fortelle det til venner og bekjente og følge diverse instagrammer som var interessert i mote og gjenbruk.

2. E-post 

Gjennom Instagram oppfordret vi også følgerne våre til å melde seg på nyhetsbrevet vårt, slik at de kunne holde seg oppdatert på eksklusive tilbud og nyheter når vi lanserte. Men dette er noe brukerne selv må velge å gjøre, og det vi erfarte var at det ikke er spesielt mange som liker å gi ut e-posten sin: folk interesserer seg rett og slett ikke for å motta enda en mail om dagen som de ikke kommer til å lese uansett.

3. Facebook-ads 

Med en på gruppa som hadde gjennomført Facebook BluePrint kurs, så vi en gyllen mulighet til å promotere for nettbutikken vår på Facebook og Instagram. Ettersom lanseringsdato ble ytterligere utsatt, fant vi ut at det ikke ville være noe vits å bruke penger på å promotere for noe som «snart ville lansere», og folk ville trolig glemt dette etter å sett annonsen. Vi bestemte oss derfor heller for å vente med dette til rett etter vi hadde lansert, for å øke trafikken på siden også etter lansering.  

Nettbutikken: utfordringer og oppturer

Samtidig som vi holdt på med både lanseringsstrategi og produsering av scrunchies, hadde vi også selve oppsettet av nettbutikken. Etter testing av ulike design, farger og fonter endte vi opp med et vi likte. Men også her var det flere ting man måtte huske på å få fikset før vi kunne åpne butikken:

  • For det første ønsket vi å ha en norsk nettside: men dette var ikke bare å trykke på en knapp, her måtte man selv gå inn å endre på hvert eneste ord og setning. 
  • For det andre innså vi at vi ikke hadde lyst til å ha en webadresse som ender med «myshopify.com», og bestemte oss i siste liten for å endre domenenavn til scrunchiestore.no (noe som endte med enda en utsettelse).
  • For det tredje innså vi bare timer før vi planla å lansere at designet vi hadde valgt ikke var funksjonelt på mobil. Shopify tilbyr ikke et ubegrenset valg innenfor redigering, noe som førte til at vi måtte endre header-bildene i photoshop.

Nådde vi målene våre?

Omsider var vi endelige klare til å lansere. Med så mange nedturer på én gang tenkte vi at nå kan det vel bare gå oppover? Og det gjorde det faktisk også. Det første målet vi hadde satt oss var minimum 5 salg på nettbutikken. Samme dag klarte vi akkurat dette – 5 SALG PÅ BARE NOEN TIMER! Det andre målet var å få 100 følgere på instagram – noe vi innså var kanskje litt for ambisiøst på så relativt kort tid, og i skrivende stund har vi 65 følgere (noe vi for så vidt er fornøyd med). Tredje mål var 700 unike klikk på siden, noe vi også har klart å oppnå med en total på 708 besøk (og som forhåpentligvis bare vil øke). 

Så da har vi vel gjort noe riktig likevel?