anitaghanizadeh1 April 25, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Da var jeg tilbake igjen med tredje
modul i faget varehandel: bærekraftig og digital, der det er foreleser Karl
Philip Lund som står for tur.

 Første forelesing i e-varehandel har vært
spennende og nå blir det fullt fokus på både nettbutikk og markedsføring
fremover, noe jeg tenker kommer til å bli lærerikt og ikke minst gøy! Nå kommer
en kort oppsummering over dagens forelesning.

OKR- en enkel måte å styre en bedrift

Videre i faget vil vi ta i bruk
målingsverktøyet OKR. OKR står for Objective Key results og er en styringsrett
som brukes i veldig mange ledende organisasjoner. Dette er ikke noe nytt, det
begynte nemlig allerede på 50-tallet, men har blitt videreutviklet. I pensum
boka vår, som er skrevet av John Dorr, som er en av de mest suksessrike med
dette innenfor digitalisering, kom inn i Google da de kun var et lite selskap
med omtrent 30 ansatte. Det han gjorde var at han samlet alle ansatte og introdusere
de for OKR.

«it almost doesn`t matter what
you know, Execution is everything” og OKR er nemlig et system for
gjennomføring.

Hvert kvartal siden 1999, har
alle ansatte I Google brukt OKR til å sette mål og følge opp mål. Til å gå fra
30 ansatte, har Google i dag over 80 000 ansatte og de bruker fremdeles
OKR aktivt innad i selskapet.

Enkelt fortalt, forklarer Karl
Philip Lund på inevo.no OKR slik: «Helt enkelt kan du si at OKR handler om å
svare på to grunnleggende spørsmål i alle ledd i organisasjonen hvert kvartal:
Objective: hva ønsker du å oppnå?

Key results: hvordan har du tenkt
å komme dit?» I tillegg til dette bidrar OKR til å forbedre kommunikasjonen i
selskapet ved at målene tilgjengelig gjøres for alle ansatte i selskapet.

Som tidligere nevnt brukes OKR av
en rekke selskaper, her er en oversikt over noen:

Bildet er hentet fra https://inevo.no/blogg/okr-et-system-for-gjennomforing/

Tidligere studenter gjester

Videre fikk vi høre av tidligere studenter som gjestet på
forelesningen, der de snakket om sine erfaringer og tanker om da de selv var i
vår posisjon og skulle starte med både nettbutikk og markedsføring. Utrolig
morsomt å høre hvordan de hadde gått fram med å starte en egen nettbutikk,
deres oppturer og nedturer, det som funket og ikke funket. Vi fikk blandt annet
høre om nettsiden brisenshop.no som er et klesmerke, i utgangspunktet skulle
klærne være en merchendise for en podcast de skulle starte på den tiden, men
som ikke ble noe av likevel. Likevel ble klesmerket tatt godt imot og brisenshop
klarte å omsette for 5 142kr på første dagen.

Fikk med meg masse nyttig informasjon som jeg kommer til å
ta med meg videre ved oppstart av nettbutikken. Som for eksempel e-markedsføring,
oppstart av nettbutikk og andre hjelpemidler som vil være nyttige til å drive
nettbutikken

Viktigheten av Linkedin

Til slutt fikk vi høre av Julie som er operativ
markedsassistent i Inevo, hun hadde startet en nettbutikk med ideen om å
kombinere interiør og interiør-veiledning. Deretter snakket hun om Linkedin og
viktigheten av dette. Imponerende å høre om hvordan Julie fanget drømmejobben
mens hun fortsatt var/er student.

Bildet er hentet fra: Linkedin.

Tanker

Jeg ser frem til flere forelesninger og flere gjesteforelesere. Jeg har troa på at både eksamen og nettbutikk skal gå bra, selv om det for øyeblikket ser ut som en evig lang eksamensoppgave som aldri kommer til å ta slutt, ettersom at det i utgangspunktet var to separerte eksamener som nå har blitt slått sammen til en stor. Det er en utfordring i seg selv å opprette en velfungerende nettbutikk, på toppen av dette må det både loggføres, rapporteres og reflekteres underveis. Jeg tror det skal gå veldig bra og ser frem til det som kommer!

Kilder:

inevo https://inevo.no/blogg/okr-et-system-for-gjennomforing/ lest: 24.04.2020