kjennset March 19, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Søkemotoroptimalisering eller SEO er den enkle aktiviteten for å sikre at et nettsted kan bli funnet i søkemotorer for ord og setninger som er relevante for hva nettstedet tilbyr. I mange tilfeller er det bare kvalitetskontroll for nettsteder.

1. Forstå konkurransen din

Søk etter de viktigste produktene og tjenestene du tilbyr, og noter de mest fremtredende nettstedene i søkeresultatene, de som deler forretningsmodellen din, samt de som er ulik din, men konkurrerer om de samme søkene.

  • Hva går det bra med?
  • Hvilke innholdstemaer har de at du mangler?
  • Strukturerer de deres nettsted annerledes for å målrette mer verdifulle søkeord?
  • Har de interessante funksjoner for å bedre engasjere sine potensielle kunder?
  • Undersøk også deres vurderinger og referer til deres sosiale medieraktivitet for å lære hva deres kunder tenker mot det du hører, eller ikke, fra din egen.

2. Optimaliser og gjør nettstedet ditt mer brukervennlig

Nettstedet ditt må være intuitivt og veldig enkelt å navigere. Det siste du vil ha, er brukere som ikke vet hvor du skal finne innholdet ditt. Opprett et godt navigasjonssystem og legg koblinger til dine beste artikler på sidebjørene.

Jo bedre nettstedet ditt er, jo mer tid brukerne vil bruke på det, og jo høyere sjansene kommer de tilbake.

Det neste er å lage sidene. Dette er den harde delen. Avhengig av din e-handelsplattform og din tilgang til utviklere og designere, må du kanskje outsource noen av dette arbeidet.

Ethvert nettsted i dag skal være mobil responsivt for å imøtekomme, den stadig voksende fraksjonen av smarttelefon og tablet-brukere. Et mobilvennlig nettsted er viktig av to grunner. Fra Google, kommer mer enn halvparten av søkene fra smarttelefoner. Sørg for at erfaringen fra brukerne er sømløs og engasjerende.

Også rangerer Google nå alle organiske søkeresultatene. For stasjonære og mobile enheter, basert på mobilnettopplevelsen, inkludert sidens hastighet.

3. Gjør webadressene dine brukervennlige

Legg til hovedtrekkene dine i nettadressen din, men gjør ikke dem for lange. Kortere nettadresser er bedre for deling av sosiale medier. Nettadresser med for mange bindestreker kan fort se spammy ut.

Her er et eksempel på en korrekt nettadressestruktur for en artikkel med tittelen: Hvordan forbedre SEO og trafikk

hermannkjennset.com/hvordan-forbedre-seo-traffic

4. Forbedre nettsiden hastighet

Nettstedshastighet er en rangeringsfaktor. Selv om det ikke er kritisk, er det noe å vurdere om du vil skape en god samlet brukeropplevelse. Nettsteder som laster inn i mer enn 5 sekunder, kan merkes som sakte av Google.

Bruk Google Page Speed Insights for å få forslag til optimalisering av hastighet.

5. Lag regelmessig innhold

Du trenger ikke å starte en blogg eller forvandle virksomheten til et forlag ved å legge ut innhold hver dag. Det er urealistisk for mange e-handelsnettsteder. Men publiser ditt eget innhold regelmessig. Planlegg ukentlig eller minst månedlige oppdateringer. Konsistens er nøkkelen.

Innhold trenger ikke å være kun tekst. For eksempel kan du også publisere fotografier av dine prosjekter med korte beskrivelser. Også kunne publisere ukentlig video. Publisering av innhold som er skreddersydd til målgruppen er veldig lurt.

6. Bygg ditt sosiale medie nettverk

Bli med Facebook og en eller to andre sosiale medier plattformer. Du har mange alternativer: LinkedIn, Instagram, Snapchat, Twitter, mange flere. Sosiale medier gjør at du kan koble deg til dine kunder og potensielle kunder, og tilbyr et publikum for innholdet ditt.

Å forstå og pleie disse forholdene øker SEO i det lange løp. Øk eksponeringen av innholdet øker også sannsynligheten for at noen av disse seerne blogger om den eller linker til den.

7. Forstå Google Analytics

Du kan ikke optimalisere det du ikke måler. Betydningen av analyse i digital markedsføring er relatert til økonomiske rapporter i virksomheten. Begge er avgjørende for å spore ytelse.

Ha en grunnleggende forståelse av Google Analytics. I Google Analytics studerer du rapportene under Oppkjøp > Alle trafikk > Kanaler. Ved å klikke på «Organisk søk», vil du kunne analysere ytelsen til SEO-programmet.

8. Bruk Googles Nettredaktør

Bruken av Googles verktøy for nettredaktører er obligatorisk for alle nettsider. Det gratis Google-verktøyet gir deg innsikt og forbedringsforslag til nettstedet ditt.

Hvis noe går dårlig med nettstedet ditt, er dette her du finner ut først.

9. Bruk Googles Trend

Aldri begynne å skrive en artikkel uten å gjøre søkeordforskning. Bruk Google Trend for å finne ut hva folk søker etter og for hvilke problemer de prøver å få svar.

Oppdag synonymer og hvilke søkeord som brukes til å søke i Google. Undersøk også trendene og forstå om etterspørselen øker eller minker.

10. Resultatene kommer ikke over natten

Jeg liker å tenke på SEO som et spill mellom deg og Google. Det er et tålmodighetsspill. Optimalisering av et nettsted for høyere rangeringer tar tid, og resultater kommer vanligvis etter måneders arbeid.

En svært vanlig feil blant nybegynnere er at de forventer å se resultater i de første dagene, og bli motløs når ingenting skjer.

Hvis du følger de beste SEO-tipsene, kommer resultater med tiden.

/ Hermann


Kilder:
https://optinmonster.com/strategic-seo-tips-from-the-experts/
https://www.entrepreneur.com/article/237819
https://www.bluleadz.com/blog/8-seo-tips-and-tricks-anyone-can-do