HannaStubb juni 7, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Ting endrer seg raskt, særlig det siste tiåret har kjøpsvaner og informasjonssøking endret seg i takt med teknologien. Dersom du skal kjøpe deg et nytt par joggesko, drar du mest sannsynlig ikke rett på nærmeste sportsbutikk. Du tar opp mobilen og gjør et søk i Google, Bing eller en annen søkemotor. Før du rekker å blunke dukker det opp omtrent 2 820 000 søkeresultater for ordet «joggesko» på Google. Som forbruker er du kanskje ikke klar over hvilken av disse resultatene som er annonser og hvilke som er organiske søkeresultater. Som bedrift begynner du sikkert å forstå hvor viktig det er å være synlig i søkeresultater.

I dette blogginnlegget skal jeg se nærmere på hva som er betalte eller organiske søkeresultater, og hvir disse befinner seg. Leser du fra et markedsføringsståsted vil du også finne informasjon om hvordan du optimaliserer for å havne høyere på «topplisten» for organiske søk.

Seach Engine Results Page

Har du noen gang tenkt på hva den siden hvor alle søkeresultatene kommer opp etter du har trykket «enter» i søkefeltet på Google heter? Sikkert ikke. Men denne resultatsiden kalles altså for «Seach Engine Results Page» og forkortes ofte til SERP. Google deler denne siden inn i søkeordannonser øverst og på høyre side, deretter følger en rekke organiske søkeresultater. Innimellom de organiske søkeresulatene finner man ofte googlekart, en liste med åpningstider eller Google shopping-resultater.

Søkemotoroptimalisering - SEO-tjenester | Nettrafikk
Bilde hentet fra nettrafikk.no – søkemotoroptimalisering

I tillegg til å kjempe om disse plassene er det mange bedrifter som ønsker å booste sin «klikkrate» ved å havne i «position 0». Dette er den boksen som enkelte ganger dukker opp helt øverst på siden. Noen ganger inneholder den en forklarende paragraf, en nummeret liste med steg for å oppnå noe eller tabell med svar på det du søkte på. Searchengineland beskriver hva denne boksen inneholder: sidens URL og tittel, i tillegg til den lille «snutten» av sidens innhold som besvarer det søkeren lurer på (egen oversettelse).  

Hva er organisk søk?

Et organisk søkeresultat er et «fortjent» resultat, basert på hvor relevant, verdifullt og brukervennlig nettsidens innhold oppleves av brukerne. Den plasseringen du får på søkemotorens resultatside er altså ikke noe du kan betale deg til.

For søkemotorer som Google er det svært viktig å presentere gode relevante søkeresultater. Dette er fordi Google er avhengige av brukere som velger dem som sin foretrekkende søkemotor. Men det holder ikke å kun produsere relevant innhold, Google må også anerkjenne deg som et sikkert nettsted med autoritet. Dette kan man opparbeide seg over tid for eksempel ved at andre sider lenker tilbake til din nettside. For å oppsummere vil innhold som oppleves relevant, inneholder nøkkelord som brukerne din søker etter og som samsvarer med merkevarens posisjonering, og høy autoritet gjør at du havner høyt opp blant Googles organiske søkeresultater.

Jobben med å skape innhold som gir nettsiden en god rangering kalles søkemotoroptimalisering, Searche Engine Optimization på engelsk men forkortes som oftest til SEO.

On-page SEO Elements
Bilde hentet fra concinnitylimited

Algoritmer og optimalisering

Store søkemotorer som Google utvikler og bruker algoritmer for å rangere innholdet i søkeresultater. Algoritmene vil alltid prøve å finne det beste svarene på ditt søk og sikre at innholdet som kommer opp er av høy kvalitet. Dette skjer ved at søkemotorene «skanner» internett for så mye informasjon som mulig om og på siden din. Deretter velges og rangeres sidene på søkeresultat siden ut ifra innholdets kvalitet og relevans. Mange har prøvd å finne ut hvilken oppskrift algoritmene bruker for å velge ut det beste innholdet. Jeg skal på ingen måte si jeg har funnet denne oppskriften – men gjennom forelesninger og sertifiseringer har jeg lagt merke til at enkelte faktorer synes å gå igjen når man prøver å søkemotor optimalisere en nettside:

  • Nettsiden må fungere sømløst og være responsiv. Med andre ord må siden inneholde elementer som gjør at den opplastes raskt, i tillegg må den oppdage hvordan enhet den besøkende bruker og endre grafikk og størrelser slik at den for eksempel tilpasses en mobilskjerm fremfor en desktop.
  • Originalitet er viktig. Det kan se ut til at søkemotorer på mange måter straffer sider med mye kopiert eller plagiert innhold ved å rangere dem lavt. Isteden bør man satse på unikt og engasjerende innhold som inspirer og gir søkeren verdifulle svar.
  • Unngå såkalt «keyword stuffing». Enkelte spekulerer i om det å fylle nettsiden, «meta tags» eller bakgrunns linker med utvalgte nøkkelord eller fraser i håp at dette skal forbedre søkemotorens ranking av siden. Den dag i dag er søkemotorenes algoritmer så gode at de fort gjennomskuer dette og kategoriserer det som spam. Fokuser heller på å forstå hvilke ord og fraser din målgruppe bruker som søkeord og velg ut de ordene som er mest relevant til sidens innhold.

Helt til slutt er det viktig å aldri slutte å optimalisere for søkemotorene. Vær klar over at de store søkemotorene til stadighet endrer seg og videreutvikler algoritmene. I tillegg vet man at trender, søkemetoder, søkeenheter og preferanser av søkeord kontinuerlig forandres, og derfor bør man prioritere å holde seg oppdatert på dette.

Hva er betalt søk?

Betalt søk er søkeordsannonser som på fagspråket blir forkortet til SEM (Seach Engine Marketing).

Som nevnt tidligere er det disse annonsene som dukker opp øverst på søkeresultatsiden til Google. Grunnen til at jeg i innledningen hevdet at du kanskje ikke var klar over hvilke resultater som er organiske og betalte grunner i hvor like disse resultatene er. Skal man tro tall publisert av Instapage er det faktisk små mye som 45,5% av oss som ikke ser forskjellen. Dette på tross av at betalte annonser i søkemotorer alltid merkes med ordet «annonse».

SEM drives gjennom en PPC-modell (Pay Per Click), dette betyr at bedrifter kun betaler når den som søker klikker på annonselinken. Denne modellen baseres på et auksjonssystem hvor søkemotoren tilbyr et begrenset antall annonseplasser på søkeresultatsider for forskjellige typer keywords (nøkkelord) eller fraser. Bedriftene som ønsker å annonsere på disse resultatsidene forteller hvor mye de ønsker å betale for en av disse plassene, og søkemotoren bruker denne summen sammen med en rekke andre elementer som for eksempel sidens lastehastighet, innhold og mobilvennlighet til å bestemme hvem som «vinner» den beste plasseringen på siden. Det er nemlig ikke slik at bedriften som ønsker å betale den høyeste summen får den beste plasseringen.

Ved å bruke søkeordsannonser forsikrer man seg om at bedriften kommer opp i søk hvor det man tilbyr er relevant. Kundene som ser bedriftens annonser er aktivt på søk etter et produkt eller tjeneste som kan dekke deres behov når de blir eksponert for bedriftens reklame. Instapage anslår at det er omkring 50% mer sannsynlig at besøkende gjennomfører en konvertering etter å ha klikket på en betalt annonse fordi den som søker allerede er interessert i det du tilbyr.

Hva fungerer best?

Nå lurer du kanskje på hvilken av disse metodene som passer din bedrift best?

SEO (søkemotoroptimalisering) og SEM (søkemotormarkedsføring) - 2019
Bilde hentet fra sempro.no: SEO og SEM – hva er forskjellen?

Sannheten er at dette er veldig individuelt for den enkelte bedrift, men generelt sett anbefales det å gjøre litt av begge deler. Akkurat som bedrifter er kunder helt individuelle og kan helt enkelt forandre seg ut ifra tid og situasjon. Enkelte dager hopper man rett ned på de organiske søkeresultatene fordi disse ofte oppleves som mer troverdige. Andre dager er man innstilt på å kjøpe seg nye joggesko og opplever derfor søkeordsannonsene mer relevante enn de organiske søkeresultatene.

Til syvende og sist er det et poeng at så mye som 45,5% av oss ikke ser forskjell på betalte og organiske annonser. Så imens man bruker tiden på å opparbeide seg en god rangering i de organiske søkeresultatene, kan man bruke søkeordsannoser til å skape mye og rask trafikk. For som jeg skrev i mitt forrige blogginnlegg om digital markedsføringsstrategi er det alltid en god ide å være synlig der dine kunder befinner seg – og det er mest sannsynlig på nett og på første side av søkeresultatene.

/Hanna M. Stubberud

Kilder:

https://bonefish.no/blogg/166-hva-er-forskjellen-pa-sokeordsannonse-og-organisk-sokeresultat

https://www.omegamedia.no/organisk-sok

https://instapage.com/blog/what-is-a-ppc-landing-page

https://searchengineland.com/rank-position-0-3-simple-steps-featured-snippets-primer-275941

The post Ser du forskjell på organiske og betalte søkeresultater? appeared first on Hanna Marie Stubberud.