Nhu Ha Nguyen May 24, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Som en del av eksamensoppgaven i
modul 4, har vi fått i oppgave å ta flere sertifiseringer innenfor Google
Analytics (Google Analytics Academy) og Google Digital Garage. Først vil
vi starte med å komme med to anbefalinger som vi syntes var nyttig da vi holdt
på med disse kursene.

  1. Ta det gjerne sammen med andre medstudenter, dann dere kollokvier gruppe. Diskuter, se og gjør sertifiseringene sammen. Dere vil få større læringsutbytte av å lære av hverandre og ikke minst det blir faktisk morsommere å ta sertifiseringene.
  2. Gjennomfør kursene i GOD TID på forhånd! Gjennomføringskraften må til og hold fokus.

Sertifiseringene vi skulle ta i Google Analytics var 5- av 6 kurs. Vi startet med å ta sertifisering i Google Analytics For Beginners og Advanced Google Analytics. Disse kursene så vi som grunnleggende, før vi deretter gjennomførte og tok Google Analytics for Power Users som går litt mer inn i Google Analytics. I dette kurset lærte vi mer om hvordan alt henger sammen og fungerer i det store bildet men på et mer avansert nivå. Til slutt avsluttet vi med å ta sertifiseringen i Data Studio og Tag Manager.

Skjermbildet av Analytics Academy Courses.

I dette kurset lærer du hvordan du
setter opp en konto for Analytics, hvordan du implementerer sporingskoden og
hvordan du implementerer datafiltre. Når du går gjennom kurset vil du få ulike
demonstrasjonsvideoer på hvordan ting fungerer og du skal mer eller mindre trykke
deg gjennom ulike «aktiviteter» som viser hvordan du gjør ting inne i Google
Analytics. 

Advanced Google Analytics- Ulike rapporter.

Her får du innføring i hvordan data
samles inn og blir behandlet til lesbare rapporter. Du vil lære hvordan du
bruker konfigurasjoner med egendefinerte dimensjoner, egendefinerte beregninger
og hendelsessporing for å samle inn data som er spesifikke for din bedrift. Ulike
demonstrasjonsvideoer av avanserte analyseteknikkene viser også innføring av
segmentering, analyserapporter, publikumsrapporter og tilpassende
rapporter. 

Google Analytics for Power Users-
Det praktiske.

I dette kurset får du lære og
praktisere teknikker for å sammenligne brukere som konverterer med de som ikke
konverterer, analysere trafikk-kilder som gir størst mulig verdi, tilpasse
kanaler for økt handling, identifisering av handlinger, resultater og
forbedring av e-handelens ytelse. For å få mest ut av dette kurset er det
lurt å ha gjort Google Analytics for Beginners og Advanced Google Analytics før
du starter med dette kurset.

Introduction to Data StudioVisualiserer
data.

I dette kurset lærer du hvordan du
visualiserer data på nettet for å få innsikt og hvordan du kobler dine data,
lager rapporter og samarbeidene i grupper. Du får kunnskapen og verktøyene du
trenger for å designe overbevisende rapporter som kan deles med ulike
interessenter. 

Google Tag Manager FundamentalsAnalyse og
markedsføringstiltak.

Her lærer du mer om analyser og
markedsføringstiltak for ditt nettsted, samtidig vil du få en innføring på hva
slags utfordringer en kan møte på. Du lærer hvordan Google Tag Manager kan
forenkle implementerings- og administrasjonsprosessen for markedsførere,
analytikere og utviklere. 

Skjermbildet av alle sertifiseringsbevisene du vil motta ved å ha tatt alle kursene.

Google Digital Garage – Det
grunnleggende innenfor digital markedsføring.

Skjermbildet av Google Digital Garage.

I dette kurset får du litt mer innsikt
i alt av det grunnleggende innenfor digital markedsføring. Det er et gratiskurs
som har 26 moduler til sammen. Kurset består av Analytics, sporing,
merkevarebygging, hvordan en bedrift/privatperson skal bli oppdaget, strategier
og verktøy til å bygge en nettbutikk, e-postmarkedsføring, markedsføring basert
på område, mobilmarkedsføring, SEM (Search Engine Marketing), SEO (Search
Engine Optimization), markedsføring via sosiale medier og mye mer. Gjennom
dette kurset går du både gjennom teori i tillegg til praktiske eksempler fra
virkeligheten hvor du også får prøve å utføre ulike oppgaver for å lære mer på
den praktisk måten. 

I hvert av disse kursene er det en
slutteksamen, her må du bestå med 80% eller høyere for å få bestått eksamen.
Dersom du ikke klarer å bestå slutteksamen må du starte på nytt,  og i Google Digital Garage må du da vente
opptil 10 timer før du kan prøve å ta final-eksamen på nytt. Etter å ha
fullført hvert av kursene, både i Google Analytics Academy og Google Digital
Garage, får du et sertifikat som bevis på at du har fullført og bestått kursene. 

Facebook Blueprint Light- Kurset går ut på å lære mest mulig
om annonsering.

I tillegg til alle disse
sertifiseringene fikk vi også tilbudet om å ta Facebook Blueprint Light. Et
kurs som var satt sammen for oss før vi fikk besøk av gjesteforelesere fra Facebook
tidligere i dette semesteret.

Poenget med dette kurset var at
dette var en liten gjennomgang av alle Facebook kursene og hadde derfor mest
fokus på annonsering. Etter å ha fullført dette kurset fikk vi også et
sertifikat som bevis på at Blueprint for Norway Universities er fullført. 

Skjermbildet av våre sertifiseringsbevis.

Noe som blir verdt å nevne er den anslåtte tiden på omtrent 15 minutter som det vil ta på hvert av kursene i Facebook Blueprint. Men en bør beregne enda mer tid da det mest sannsynligvis vil ta lengre tid enn som så. Dette fordi om en ønsker å lese gjennom alt som står mellom alle modulene, vil det ta lengre tid enn 15 minutter å lese gjennom all teksten som står på engelsk. Vi anbefaler å lese grundig og ta notater underveis, da det vil bli enklere for de som ønsker å ta den fullstendige eksamen i Facebook Blueprint. Eksamen er en slutteksamen og vil inneholde alle Blueprint kursene. Det sies at eksamen koster penger og er derfor ikke gratis,  eksamen blir også gjennomført gjennom en pc med facecam med en sensor til stedet. Sensoren har som oppgave å følge med på hva en gjør og passer på at personen ikke jukser. Personlig har noen av oss gått gjennom hele Facebook Blueprint kurset, men vi begge mangler å ta slutteksamen. Selvom vi er ferdige med det meste, holder vi oss oppdatert og ser etter nye kurs som vi kan ta i framtiden.

Hvorfor bør du ta disse
sertifiseringene?
Bli mer attraktiv på markedet.

Når det kommer til hvorfor du bør ta disse
sertifiseringene, er en av de største grunnene gjøres seg selv mer attraktiv på
arbeidsmarkedet og skille seg ut fra de andre. Det er ikke så mange som tar
disse sertifiseringene, så ved at du tar disse sertifiseringene vil dette også
vise at du har større konkurransefortrinn enn de andre og igjen vil dette
bevise at du er nysgjerrig.

Sertifiseringskompetanse vil vi se
mer og mer av i arbeidsoppgavene en bedrift forventer fra en kandidat, dette i
forhold til markedsføring og analyse. Dette fordi analysene er med på å vise
hvordan kunder oppfører seg inne på nettsidene og hvor lenge kundene er der og
blir der. Vi kan finne ut av hvor mange som gjennomfører kjøp og hvor kundene
avslutter om de ikke gjennomfører kjøp. Å ta Analytics kursene lærer deg å
samle inn og lese dataene fra dine nettsider. Du lærer å segmentere kundene og
markedsføre mot de bestemte målgruppene, slik at du kan annonsere på en mer
effektiv måte når du jobber for en bedrift.

Som nevnt tidligere får du
sertifiseringsbevis hvis du består slutteksamen, dette beviset kan du deretter legge
inn i dine mediekanaler, for eksempel  LinkedIn-profilen
din. Dette er med på å vise at du har tatt sertifiseringene og du oppnår
kompetansen som kreves. I grunn er dette noe som kan hjelpe deg til å kapre
drømmejobben gjennom den digitale CV på LinkedIn. Dokumenter derfor alle
sertifiseringene du tar gjennom å legge ut sertifiseringsbevisene, dette er
meget etterspurt da ikke alt for mange mennesker har denne kompetansen og den
blir sett på som svært nødvendig i forhold til digital markedsføring for
bedrifter.

Siste ord fra oss, lykke til!