ninabfagerli March 5, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Selv om sosiale medier har blitt et effektivt verktøy for å påvirke forbrukeren, er det derimot e-post som er den mest effektive kommunikasjonskanalen. Det har vist seg at e-post er 40 ganger mer effektiv å generere flere kunder i forhold til Facebook og Twitter.
I tillegg til dette, er det den rimeligste kommunikasjonsformen og du har en unik mulighet til å sørge for at informasjonen du ønsker å formidle vil havne rett inn i innboksen til potensielle kunder.

6 steg for å komme i gang med e-postmarkedsføring

1. Bygge en e-postliste

Det første en må gjøre er å gi kunden en grunn til å gi fra seg e-posten. Dette kan gjøres i form av konkurranser, rabattkoder, nyhetsbrev, tilgang til et webinar eller når noen handler fra nettbutikken din.
Et viktig kriteriet her er at det er lett for kunden å melde seg på eventuelle nyhetsbrev, og unngå å samle inn for mye informasjon om kundene. Gjør det enklest mulig.
Et fint verktøy en kan bruke her er Sleeknote. Dette verktøyet plasserer elegante bokser rundt i nettbutikken din, som forteller kundene og de besøkende at de kan delta i konkurranser og melde seg på nyhetsbrevet ditt.

2. Velge riktig e-post verktøy

Når nettbutikken har opparbeidet seg en e-postliste, så er tiden inne for å velge riktig type program for å sende de.
I forelesning har vi brukt MailChimp, hvor vi fikk i oppgave å sende ut en velkomstmail for å vekke interesse til nettbutikken vår. Dette programmet var enkelt å bruke og med gratisversjonen kan du sende opptil 12 000 nyhetsbrev i året og lagre 2000 kunder.
Andre programmer du også kan bruke er Oculus, Apsis og Campaign Montitor.

3. Velge riktig type e-post

Mange tenker nok kun på nyhetsbrev når de tenker på e-post-markedsføring, men det handler om så mye mer. Vi kan velge mellom en rekke ulike varianter av e-poster å sende ut. Noen av de kan være:

  • Tilbudsmail
  • Kunngjøring
  • Transaksjonsmeldinger
  • Remarketing
  • Invitasjon til arrangementer
  • Har du glemt handlekurven?
  • Automatiserte sekvenser

Et annet triks for å generere flere treff, er å sende en Double Open. Da sender man ut to like e-poster men med forskjellige emnefelt. Tidsavstanden de sendes ut må være såpass lang, slik at ikke så mange får dette med seg. Denne måten ser vi ofte genererer flere klikk inn på nettbutikken, og dermed fører til flere kjøp.

4. Skrive e-poster som blir lest

De aller fleste som har handlet på nett, vet hvor fort innboksen kan fylle seg opp med ulike nyhetsbrev fra nettbutikkene. For at nettopp din mail skal bli åpnet av kunden er det viktig å ha et godt emnefelt og fange kunden med dette.
Har vi først fått kunden til å åpne e-posten er mye av jobben gjort. Innholdet må være klart og tydelig, og relativt konsist. Det må være lett å klikke seg videre til nettbutikken fra mailen, og ha en høy scan-value. Nesten 50% av dagens mottakere åpner e-poster fra mobilen sin, det er derfor viktig å ha e-poster som er leselig på alle mobilenheter.
Ved å gjøre ting mer personlig, ved å bruke navnet til mottakeren i emnefeltet vil en også ha en høyere åpningsrate.

5. Ha gode landingssider

Landingsside er den nettsiden kunden kommer inn på hvis de velger å klikke seg videre fra e-posten du har sendt ut. En god landingsside er en målrettet nettside som er utformet for å lede til en handling og til slutt et kjøp. Det kan være gunstig å bruke store synlige bokser for å veilede kunden videre i nettbutikken og samtidig ha et oversiktlig og godt budskap.

6. Mål resultatene dine

Det er viktig å måle resultatene dine for å få informasjon om hva som bør endres og hva som fungerer. Gjennom verktøy som Google Analytics kan vi analysere diverse målinger. Dette kan være:

  • Unike åpninger: hvor mange som har åpnet mailen din.
  • Bounces: hvor mange e-poster som ikke kunne bli levert og hvor mange som ikke åpnet de.
  • Avmeldinger: hvor mange har meldt seg av listen din. Er dette tallet høyt, kan det være et tegn på at budskapet må endres.
  • Click-through rate: hvor mange som klikket på en link i e-posten.
  • Salg: hvor mange salg som har kommet fra e-posten.