celineswang May 1, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

At sosiale medier er en av de viktigste plattformene for markedsføring i dag er ingen hemmelighet. Hvordan man skal lykkes er derimot ikke like enkelt. Som Cecilie Staude og Tore Marthinsen forklarer i boken ”sosial kommunikasjon, personlig, samtale, verdi” tar vi nå del i et åpent samfunn. Vi er derfor nødt til å invitere, lytte og delta. Både når det kommer til oss som forbrukere, men også på et profesjonelt nivå. Sosial kommunikasjon tilrettelegger for involvering og kunnskapsdeling på tvers av etablerte tradisjonelle linjer.

De aller fleste virksomheter har i dag en digital plattform for sin bedrift. Enten en hjemmeside, Facebook side, Instagram profil eller blogg. Det er dog et fåtall av disse som bevisst og målrettet utnytter den digitale plattformen for å sikre maksimalt utbytte. Ved kun noen få, enkle steg kan dette endres. Her skal jeg gi deg oppskriften.

Opprett en fullverdig plattform
En digital plattform vil ofte være det første møtet en kunde har med bedriften. Det blir som et type førsteinntrykk, bare digitalt. Det er derfor avgjørende å skape en fullstendig og tydelig plattform. Skap en ramme og gi kunden et inntrykk. Hva heter bedriften, hva gjør den, og hvorfor skal kunden velge denne fremfor andre? Kombinasjonen av enkel selvskryt samt kontaktinformasjon, åpningstider og besøksadresse vil sørge for et stødig førsteinntrykk av bedriften. Ved å inkorporere Tag-manager og enkle html koder kan bedriften skape algoritmer som øker trekkmuligheten og søkeoptimaliseringen ut mot potensielle kunder. Enkelte digitale plattformer, deriblant Facebook sørger for dette selv basert på informasjonen som blir oppgitt ved profiloppretting. Dette er alfa o mega for å sikre at kunden når akkurat deg.

Bruk eksisterende nettverk for å nå nytt nettverk
Et representativt nettverk er nøkkelen til å nå netttverkseffekter. Ved å ta i bruk eksisterende venner og bekjente kan du sørge for at bedriften når ut til et stort publikum. Ved å oppfordre til deling, linking og WOM (word-of-mouth) kan dine nettverket raskt og i stor grad øke til et enda større nettverk. Dette handler om Maslows lov og netttverkseffekter. Ved at en person deler noe med sitt nettverk, kan alle personen i dette nettverket videre dele med sine venner og bekjente og på denne måten skaper man en eksponensiell vekst i nettverk. Dette er muligens det mest grunnleggende, men også glemte steget i bruk av sosial kommunikasjon.

Vær konsekvent
Å vise jevnlig aktivitet gir kunden et inntrykk av engasjement. Samtidig finnes det bedrifter som overdriver bruk av digital plattformen. Å finne en gylden middelvei er nøkkelen til fornøyde kunder. Oppdater nok til å holde kunden interessert og nettsiden relevant, men hold tilbake med spam og overeksponering av uinteressante og unødvendig informasjon.

SEO (Search Engine Optimalization)  
Som nevnt over er den digitale plattformen der bedriften vises frem. Det er også et sted der bedriften kan sørge for å prioriteres fremfor konkurrenter. Men hvordan gjøres dette? Ved å inkorporere plug-in’s på de ulike plattformene sørger man for å optimalisere søkemotoren og din bedrifts plattformen vil bli mer synlige. Ved å linke til en Facebook side via et symbol på nettsiden, kan du re-direkte besøkende til å like og dele denne siden. Dette skaper høyere rang på Google sin søkemonitor, så vel som det bidrar til å enkelt gi mulighet til spredning.

Engasjer nettverket
10.000 følgere på Facebook, men kun 3 likes på innlegg. Det gir liten effekt å ha et stort nettverk dersom nettverket ikke deltar. Dette er en feil mange bedriften gjør. De sliter helt enkelt med å engasjere følgere de har. Ved å holde konkurranser kan du forvente både liking, kommentarer og deling. Spesielt med å kombinere konkurranse på flere plattformen kan dette skap mye oppmerksomhet rundt bedriften. En viktig faktor er å sette av nok tid. Sett heller en litt lenger tidsfrist enn kort På den måten gir du nettverket tid til å nå ut til en større gruppe

Annonser eller ikke?
Å lage annonser er et must! Å lage en Facebook annonse som er sammenkoblet til Instagram er en overaskende enkel og effektiv måte å finne riktig målgruppe. I mitt forrige innlegg https://www.celinewang.no/2019/03/21/starten-pa-et-grundereventyr/ viser jeg hvordan jeg opprettet annonse til nettbutikken min (https://period.no/ ). Ved opprettelse av en slik annonse kan du segmentere alt fra bosted, interesser, alder, kjønn og enda mer for å treffe akkurat riktig målgruppe. Se gjerne innlegget mitt der jeg forklarer tydeligere hvordan du kan lage en suksessfull og profesjonell Facebook annonse med enkle grep.

Analyser alt -alltid
Hva er vel poenget med å gjennomføre alt dette dersom du ikke oppdager noen effekt? Det å analysere de ulike plattformene er en av de viktigste oppgavene ved å optimalisere den sosiale kommunikasjonen. Hva fungerer, hva kan fungere bedre? Det finnes et hav av ulike analyseverktøy som både er gratis og brukervennlig. Disse er gull verdt for å finne ut og kunne tilpasse videre. Både Facebook, Instagram og Google har egne verktøy som måler og tegner grafer som gjør det enkelt å følge med på de ulike markedsmålene og effekten av de. Ved å sette mål gjør du det enklere å måle markedsaktivitet, kampanjer og konkurranser som gjennomføres. Ved å innhente og analysere denne informasjonen vil bedriften kunne jobbe målrettet og strategisk for å optimalisere den sosiale kommunikasjonen ytterligere.

Kilder
Staude Cecilie, Marthinsen Svein Tore, “Sosial kommunikasjon, personlig-samtale-verdi” kommuneforlaget As, Oslo, 1. utgave 2013