Simen Langseth May 13, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Søkemotoroptimalisering eller SEO er prosessen som
omhandler alt av tiltak for å øke trafikk, salg og synlighet gjennom organiske
søkeresultater på søkemotorer som for eksempel Google.

Søkemotoroptimalisering kan deles inn i «On page» og «Off page». On page er overordnet forklart innhold(kvalitet), arkitektur(crawl, mobil) og HTML(titler/header), det går en del mer under disse punktene enn nevnt her. Off page handler mer om tillit, rykte, lenker og lokasjon.  Det er godt over 200 punkter som påvirker SEO og flere av disse punktene er hemmelige og utviste. Jeg skal derimot ta dere igjennom noen punkter som er bevist i å ha en rolle i forbedring av SEO.

1. Forbedre tittelen og beskrivelsen av nettsiden.

Tagger er et viktig punkt for å øke Click to rate(CTR) og gir en god mulighet for å legge inn nøkkelord. Det å velge riktig nøkkelord handler om at nøkkelordet skal være i samsvar med merkevaren, dersom du er en mindre aktør kan det også være lurt og se på konkurransen på nøkkelordet og velge strategisk ut ifra dette. Et eksempel er olje til mat, på søkeordet «Matolje» er det ingen betalte annonser og mye informasjon men ingen som spesifikt prøver å selge noe. Derimot med søkeordet «Olivenolje» er det mange betalte annonser og aktører som prøver å selge. Det er heller ikke veldig stor forskjell på antall søk på disse søkeordene, i hvert fall ikke ut ifra konkurranse forskjellen.  

Skjermbilde – Google (søkeord sony)

Måten du kan legge inn nøkkelord er via Meta beskrivelsen og Tittel-taggen. Tittel-taggen er det forbrukeren ser først. Det er derfor viktig å skape et godt første inntrykk og dersom du har en sterk merkevare er det lurt å fokusere på denne fordi dette er noe forbrukeren er kjent med og mest antagelig er trygg på. Det er derimot viktig å huske at du ikke må gå over 50-60 tegn fordi da vil tittel taggen bli kuttet og det vil se dårlig ut.(husk også å sjekke hvordan det ser ut på mobil)

I Meta beskrivelsen er det viktig med mer enn bare nøkkelordet,
her er det også viktig å vise de fordeler forbrukeren får ved å handle hos
nøyaktig deg. Eksempel på det kan være åpningstider, gratis frakt og retur vilkår.
Denne delen kan være rundt 150-160 tegn så her er det bare å være kreativ.

Jeg vil legge noen nøkkelord-verktøy nederst i innlegget.

2. Nettsidens hastighet

Google sine algoritmer «straffer» trege nettsider når det gjelder søkemotoroptimalisering. Tall viser at nettsider som er bruker 3 sekunder eller mer mister 7% av potensielt salg og tapet er økende ettersom hvor mye tregere nettsiden er. Dersom nettsiden scorer dårlig vil det komme opp forslag på hvordan å endre dette, som illustrert på bilde under kan dere se at Høyskolen Kristiania sin nettside gjør det dårlig på en speed test og hvilken punkter det presteres dårlig på. Du kan teste ut siden din HER fra google sine egen speed test.

Skjermbilde – Speed test (Høyskolen Kristiania)

3. Crawl og index

Bilde fra forelesning

Når vi søker på en søkemotor som Google så er det hva de
kaller en Spider(Crawl) som søker opp indexen på internettet. En Spider(Crawl)  jobber konstant for å finne relevante sider og
sjekker om disse sidene har endret seg. Når en søker opp et ord eller tema så
starter spideren på noen få sider og følger lenker til de mer eller mindre har
funnet alt som er på nettet. Ut ifra denne dataen så prioriteres det
informasjon som titler, meta- info, spam-rating, nøkkelord og blant annet lenker.
Google teller lenker som lenker tilbake til nettsiden din og ser på om nettsidene/personen
som lenker deg har en form for autoritet med tanke på høy grad av SEO eller
mange relevante lenker til sin egen nettsiden.  Desto høyere rangert deres nettside er jo mer er
lenken til din nettside verdt.

Dersom dette var litt uklart kan du se en video om søk
fungere nederst.

4. Uniform resource locator – URL

Dette punktet sier kanskje seg selv men det er mange som har en «feil» URL selv om. En nettside blir favorisert av Google dersom den bruker Https:/ fordi dette er en tryggere form for URL som også tar vare på personvern. Tre felt Https:/ forsvarer brukeren ved:

Kryptering – krypterer utvekslede data for å holde den sikker fra uvedkommende. Det betyr at mens brukeren surfer på et nettsted, kan ingen «lytte» til samtalene, spore aktivitetene, eller stjele informasjonen.

Data integritet – data kan ikke endres eller ødelegges under overføring, med vilje eller på annen måte, uten å bli oppdaget.

Autentisering – viser at brukerne kommuniserer med den planlagte nettsiden. Den beskytter mot «man-i-midten-angrep» og bygger bruker tillit, noe som omdanner andre forretningsmessige fordeler.

Tips til Nøkkelord-verktøy
fra første punkt

  • Ahrefs
  • Google Keyword
    Planner
  • Google Search
    Console:

    • Hvilke sider dukker opp i SERPs og hva får
      klikk?
  • SEMRush

Video som forklarer Crawl og Index