Karoline March 29, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Vi har fått en ny foreleser denne uken. Cecilie Staude heter hun. Hittil liker jeg henne, hun snakker mye på kort tid. Jeg liker det sånn. Hun kan mye, men snakker for «mannen i gata». Vi skal i noen uker ha om sosial kommunikasjon, den delen jeg har gledet meg mest til gjennom kurset i digital markedsføring. Akkurat nå holder vi på å lære om POST modellen, en modell som er en grunnleggende strategi og en guide om du vil for virksomheter i sosiale medier. POST modellen står for 4 ting. People, Objective, Strategy og Technology. Foreleseren har foreløpig lært oss om P og O`en. Men jeg har tyvstartet bittelitt!

Hvorfor setter vi mål?

Vi bør absolutt sette mål på det vi holder på med. Hva vil du oppnå på sosiale medier? Mange bedrifter der ute setter ikke mål, men oppretter likevel en Facebook eller Instagram konto. Noen kan også lage «tullemål» som hvem får flest likes? Det er ikke alltid det det handler om. Ofte er det kvalitet over kvantitet. Flere og flere bedrifter bruker nå en funksjon på Facebook som gjør at du må selv melde deg inn i en gruppe og gjerne skrive om hvorfor du vil bli medlem av gruppa. Man har med tiden funnet ut at det er bedre å ha kvalitativ gruppe, med mennesker som er interessert i hva som blir gjort og sagt i gruppen, enn å bare ha mange mennesker som egentlig ikke bryr seg. Fordelen for de som er opptatt av «likes» er at man ofte kan få flere likes, og dermed tro gruppa blir mer populær.

Uansett. Målene vi setter er viktige. De er viktige for måten man arbeider på, og den er viktig for sluttresultatet. Et mål sørger for at ansatte og kolleger drar i samme retning, folk vet hva de skal gjøre og hvor de skal. Et mål hjelper også med å få mennesker til å handle på en bestemt måte. Dersom vi ikke setter mål vet vi ikke hva som skal oppnås, og man har heller ingen garanti for at folk jobber i samme retning.

Markedskommunikasjon

Det er fire elementer som er svært viktig i markedskommunikasjon. Det er å informere, påvirke, differensiere og forsterke.

Å informere mennesker er viktig. La meg ta et eksempel. Dersom man er veterinær og du har åpningstider utenom det vanlige, la oss si fra 7-22 så vil du gjerne informere om dette. Da er valg av kanal viktig. Skal du ut med det på sosiale medier? Skal du informere det via radio, TV eller lokalavisa? Valg av kanal er meget viktig, og til tross for at sosiale medier er stort er det faktisk ikke der det egner seg aller best. Sosiale medier fungerer enn så lenge ikke som en slags oppslagstavle. Det å påvirke kundene eller andre mennesker er også viktig. Dersom man påvirker riktig, kan man påvirke mennesker til å melde seg inn i organisasjoner, politiske partier, osv. Man kan dessuten forsterke et budskap.

USP står for Unique Selling Proposition og kort fortalt er det noe som er unikt med deg/din bedrift. Hva er unikt med veterinærkontoret? Åpningstiden. Og kanskje noe mer, bare sørg å få det ut til riktig kanal.

Ønsket kommunikasjonseffekt

Det er godt jeg går digital markedsføring si. For nå skjedde det noe med bloggen, som gjør at jeg ikke får valgt liten skrift. Vel vel, man lærer så lenge man lever. Uforusette ting skjer hele tiden. Men jeg velger likevel å skrive noe om ønsker kommunikasjonseffekt.

  • Vekke kategoribehov (oppmerksomhet rundt holdninger, byer, merker osv).
  • Øke oppmerksomhet. Mål: Hvor godt sitter produktene dine i hukommelsen til andre?
  • Skape eller endre holdning: påvirke atferdsendring til merket.
  • Intensjon: Utføre ønsket handling

Mål for Markedskommunikasjon:

SALG

Salgsvolum, salgsverdi, ROI, markedsandel, fortjeneste

KOMMUNIKASJON

Oppmerksomhet, interesse, persepsjon, holdning

BEDRIFT

Ytelse, image, rykte, preferanse

Husk at det viktigste man kan tenke på er MÅL! Som f.eks synlighet, oppmerksomhet, engasjement, interaksjon og transaksjon.

Et mål er et forestillingsbilde av ønsket sluttresultat.

Kilder: notater fra forelesning av foreleser Cecilie Staude.