veggis86 January 19, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Trenden innen digitale plattformer er stadig økende hvor
både private og organisasjoner drar stor nytte ut av disse da det forenkler
måte å distribuere varer og tjenester på er mye enklere. Dagens kunder ønsker
at valgmulighetene skal være lette å forstå, tidssparende og ikke minst at man
gjør den beste «dealen» når de trykker på handlekurven.

I dette innlegget så ønsker jeg å ta for meg spillplattformen
Battle.net som selskapet Blizzard står bak. Battle.net er forretningsmodellen
til Blizzard og her har kundene da muligheten til å laste ned spill som de
betaler en månedlig pris for. Plattformen kan benyttes på mobiler, nettbrett, PC
og Mac. For å gjøre en kort oppsummert historie om selve selskapet Blizzard, så
ble de etablert i 1991. Siden den gangen så har selskapet utviklet seg til å
bli en av verdens største på online spill med blant annet spills om Warcraft,
Diablo og ikke minst flaggskipet World of Warcraft. Selve plattformen Battle.net
kom allerede ut på markedet i 1997! I dag så har Battle.net flere titalls
millioner brukere over hele verden.

Tidligere så måtte man ut til en fysisk butikk som solgte
dataspill. Her måtte man ta med seg denne cd-en hjem og installere spiller på
datamaskinen. Skulle man spille de online spillene så måtte kundene i tillegg
betale en månedlig pris for å spille. Slik er det ikke i dag og det tror jeg
nok mange er ganske fornøyd med! For å spille spillene til Blizzard i dag så trenger
man kun ved noen få tastetrykk laste ned plattformen Battle.net. Deretter kan
man velge blant de spillene som man ønsker å laste ned for så å velge hvilken
type medlemskap man vil ha som i dag ligger på mellom 100 – 600kr. Her kan man
da velge alt mellom en måned til 6 måneder medlemskap, hvor man da kan spille i
denne tidsperioden og kunden velger selv det som måtte passe dem best.

Det som Battle.net da faktisk gjør er å senke de transaksjonskostnadene
som måtte medføre kunden. I boken til Arne Krokan 2017 så nevnes det at vi har
seks typer transaksjonskostnader som alle kan påvirke valgene som vi tar. En transaksjonskostnad
er de ressursene som kundene velger å benytte seg av for å komme frem til det
beste valget når vi skal kjøpe produkter eller tjenester.

Søkekostander:

Finne fram til de beste alternativene. Her gir Battle.net
kundene muligheter til å kunne søke, velge og klikke seg frem på en oversiktlig
måte for å finne de rette spillene som kunden ønsker å handle.

Informasjonskostnader:

Handler om å skaffe seg aktuell informasjon og de ulike
alternativene. I stedet for å måtte dra til en fysisk butikk så kan man enkelt
klikke seg fem og tilbake i blizzard og battle.net sine sider for å finne ut av
hva alternativene er. Her har kundene mye å velge mellom men samtidig veldig enkelt
og oversiktlig.

Forhandlingskostnader:

Når man har valg det produktet som man ønsker å handle på
battle.net så kan man også velge hvilke typer abonnement man ønsker å betale
for. Dette gjør det da mulig for å spille online og man har heller ingen bindingstid.
 

Bestlutningskostnader:

Her kan gir Blizzard deg muligheten til å velge type
betaling som kunden ønsker. Dette gjøre på en veldig lett, trygg og enkel måte
for å forenkle kjøpsprosessen.

Evalueringskostnader:

Handler enkelt og greit ut på om i dette tilfellet at
spillet som man har kjøpt står til forventingene- Hvorvidt man er fornøyd med
kjøpet og opplevelsen.

Tvangskostander:

Battle.net som nevnt tidligere har ikke noen bindingstid.
Kunden kan selv velge å avbryte abonnementet og har man betalt for seks måneder
så vil man etter de seks månedene ikke bli trukket for en ny periode. Ønsker
man å fornye abonnementet etter en periode så kan man enkelt gå inn igjen på
brukeren sin og aktivere ett nytt ønsket abonnement.

Det som gjør at Battle.net fungerer så bra er at plattformen
er tilgjengelig på både mobil, nettbrett, pc og mac. I dag så går vi nesten
alle med en mobiltelefon i lommen og på denne måten så gjør det og en del
letter for oss som kunder å kunne benytte seg av slik tjenester. Jeg håper
dette innlegget falt i smak. Gi meg gjerne en tilbakemelding 😊

Kilder:

https://us.shop.battle.net/en-us
https://www.blizzard.com/en-sg/company/about/

Krokan, Arne. 2017. Nettverksøkonomi: digitale tjenester og sosiale mediers økonomi. Oslo: Cappelen Damm Akademisk