Karoline May 15, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Jeg tenker å blogge litt om hva strategi egentlig er og denne strategien kan benyttes til merkevarestrategi.

Først bør man være inneforstått med en slags misjon om hvorfor vi er, etterfulgt av hvor vi skal som da vil være visjonen til bedriften. Verdiene skapes av hvem man er og hva man står for. Og sist, men ikke minst – hvordan ser fremtidsbildet ut?

Det grunnleggende er som Simon Sinek sier: «Start with why». Hvorfor skal folk kjøpe dine produkter? Det er noe enkelte bedrifter glemmer å tenke på. De glemmer det grunnleggende og ofte hopper høyt ut og tenker penger. Men selv om forbrukere ofte impulshandler, vil det ikke si at de kjøper manisk. Folk trenger å vite hvorfor man skal kjøpe produktene. Simon Sinek forteller i sin Youtube video at de har sett på folk som kjøper Milkshake på McDonalds. Det blir som oftest solgt tidlig om morgenen, da folk er sultne og de har lyst til å gjøre noe på vei til jobb mens de sitter i bilen eller de om de kjører kollektivt. Husk alltid å fortelle kunden hvorfor de skal kjøpe ditt produkt og ikke minst – hva kan nettopp ditt produkt løse av problemer?

«People don’t buy what you do, they buy WHY you do it» Simon Sinek.

Jeg kan anbefale alle å se denne videoen av Simon Sinek:
https://www.youtube.com/watch?v=u4ZoJKF_VuA

Det finnes en annen klok mann, nemlig Michael Porter (1947) som er mest kjent for femkraftsmodellen eller five fources som den heter på engelsk. Kort fortalt er femkraftsmodellen en modell som måler attraktiviteten til en bransje (wikipedia). Porter følger en konkurransestrategi som er basert på mikroøkonomi, og handler om å velge riktig bransje. Det å finne den unike sammensetningen av virksomheten som er umulig å kopiere er gull verdt!

Ressursstrategi VRIO: Valuable, Rare, Costly to imitate (imiterbar), Organize (organisert for å fange verdi).

BLUE OCEAN STRATEGY: Hva innebærer denne strategien?

Kort fortalt er blue ocean strategy et marked der det handler om at konkurransen ikke er like tøff. Det handler om å kunne skille seg fra konkurrentene og finne egenskaper som er viktige eller nødvendige for kundene og levere bedre enn alle dine konkurrenter på disse ytelsene. Derimot har man red ocean strategy som er på andre siden av skalaen – der er nemlig konkurransen beinhard!

I en strategi er det uhyre viktig at du finner ut av et produkt og finne hva produktet skal løse. Og ikke minst tenke hvorfor? Prøv å finn ut hvilken jobb produktet skal gjøre for deg som kunde, og i hvilken situasjon?

Husk alltid – start with why!

Kilder:
https://no.wikipedia.org/wiki/Michael_Porter ,
https://www.youtube.com/watch?v=u4ZoJKF_VuA og forelesninger på Høyskolen Kristiania