Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
Som en del av valgfaget digital markedsføring ved Høyskolen Kristiania har vi fått i oppgave å sette opp en velfungerende nettbutikk. En del av oppgaven er å komme med forslag til målsetning og nøkkelmål (OKR) og utarbeide en lanseringsstrategi.
Man hører og leser ofte om hvor enkelt det er å sette opp sin egen nettbutikk, men er det egentlig så lett?
Før vi startet med denne oppgaven så jeg for meg at det å lage en nettbutikk, skulle gå lett for seg. I løpet av prosessen har det vært ting som ikke har funket som det skal og da er det lett for at frustrasjonen tar overhånd. Nå når jeg sitter her å skriver dette innlegget, kan jeg fortelle at det har vært en veldig lærerik prosess til tross for at oppgaven ikke var så enkel som jeg trodde. Det er ikke oppsettet og Shopify generelt som er den største utfordringen, men alle de tingene du må gjøre i tillegg for at alt skal henge sammen. I løpet av denne oppgaven har man virkelig fått kjent på hvordan det er å ha mestringsfølelse. Ting fungerer ikke, man Googler det og prøver på nytt, fungerer fortsatt ikke. Akkurat sånn var det i veldig mye av det vi måtte gjennom. Når man først klarer det etter x antall forsøk, sitter man igjen med verdens beste følelse.
I dette innlegget vil jeg dele prosessen som min studievenninne, Julie Melby Foss og jeg har gått gjennom de siste ukene.
Så til vår første oppgave som var å velge målsetning og nøkkelmål. Her handler det om å sette høye mål, sikre kontinuerlig fremdrift og holde fokus på de viktigste aktivitetene.
OKR:
Objective: Opprette en innbydende og velfungerende nettbutikk som tilbyr interiørveilednbing i hjemmet, samt opprette en mini-shop.
KR1: Ha 100 besøkende på nettsiden per uke
KR2: Utføre tjeneste for 5 kunder
KR3: Opprette app for kundegruppen
Opprette en nettbutikk
1. Valg av plattform og domene
For å opprette en nettbutikk brukte vi en e-handelsplattform som heter Shopify. Her kan du enkelt ta i bruk ferdiglaget design, og bare sette inn det du ønsker av tekst og bilder. Jeg er fornøyd med hvordan nettsiden ble seende ut ved bruk av denne plattformen. Så ja, jeg ville brukt Shopify igjen om jeg skulle startet en nettbutikk en gang til i fremtiden. For at domenet skal bli mineastudio.no, måtte man overføre det fra en server til en annen. Jeg Googlet og fant en liten “oppskrift” på hvordan man skulle gjøre det – og nei, det funket ikke! Hva gjør vi? Spør noen som allerede har gjort dette, om de kan hjelpe oss! Vips så var dette gjort på kun et par minutter!
# Et tips kan være å spørre andre om hjelp, enten det er en lærer, kollega eller medstudent om du ikke finner det ut selv på verken YouTube eller Google.
2. Valg av design og løsninger på nettbutikken
Å ha et fint design kan være avgjørende for at kunden din i det hele tatt gidder å klikke seg videre på nettsiden din. Ved bruk av Shopify vil du få opp mange fine design, som er ryddig og enkle. Disse er helt topp og bruke som utgangspunkt. Utfordringer som kan oppstå er at man vil møte på begrensninger. Man ser for seg akkurat sånn man vil ha det, men designet du har valgt nekter å fungere som du vil. Da må du enten kunne programmering, eller oppgradere designet ditt med en høyere pris. Vi valgte å ikke fokusere på små detaljer. Selv om det var et par ting som irriterte oss på vår nettside, klarte vi å se forbi det. Noen ting ønsket vi å endre og fant ut at vi måtte “kode”. Så vi Googlet hvordan skulle gjøre det og fant ut at det bor en liten programmerer i oss begge.
Som hovedmål skulle vi “opprette en innbydende og velfungerende nettbutikk som tilbyr interiørveiledning i hjemmet, samt opprette en minishop”. Med dette som bakgrunn, hadde vi et sterkt fokus på å ha et oversiktlig og elegant design. Vi valgte å personifisere hjemmesiden vår ved at vi selv var med i noen av forsidebildene, slik at man ser at det faktisk bor noen der. Det skal heller ikke være noe tvil om hva man selger, så førsteinntrykket på nettsiden er helt avgjørende. Mobilvennlig løsning er noe vi også har fokuset på, siden flesteparten av befolkningen klikker seg inn via telefonen.
# Et tips er å gjøre nettsiden så enkel som mulig. Tenk deg at “Bestemor på 85 år” skal finne frem på nettsiden din. Husk også at det er viktigere at ting fungerer enn at den ser bra ut, men begge deler er tipp topp!!
3. Dropshipping og innkommende ordre
Dropshipping var egentlig noe vi ville unngå fra starten av. Vi synes det virket vrient at kunden skulle bestille gjennom oss, for så at vi måtte sende ordren videre til for eksempel Ali Ekspress eller andre leverandører. Etter mye frem og tilbake valgte vi å opprette en mini-shop slik at vi skulle få testet ut hvordan dette funket – og ja det var akkurat like vrient som vi så for oss. Før vi hadde testet ut dette, trodde vi kundens bestilling gikk rett til dropshipper. Dette var feil. Vi fikk kundens bestilling, og vi som butikkeier måtte betale Ali Ekspress fra egen lomme, slik at ordenen ble godkjent. Fra vi betalte dette til den faktisk blir godkjent og shippet virker jo som tar flere dager. Så vi sitter igjen som to store spørsmålstegn og lurer på hva som skjer neste? Når får vi mellomlegget inn på egen konto? Er det en garanti at dropshipper sender ordren? Hva gjør man om kunden ikke får produktene sine? På bakgrunn av disse spørsmålene har jeg egentlig ikke så lyst til å fortsette med dropshipping.
“Gjennomfør det du starter på”
Det er en god ting å si til seg selv når du starter på noe. Blir ting vanskelig, er det dumt å bare gi opp. I følge Petter Stordalen er det bra å ha evnen til å gjennomføre det du planlegger. Jeg har troa på at arbeid er veien til suksess.
The post Starten på vår nettbutikk – lykke eller frustrasjon? appeared first on .