Nhu Ha Nguyen March 21, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Den siste tiden har vi drevet med e-varehandel som er modul
2 i digital markedsføring. Forelesningene har blitt holdt av vår faste foreleser
men samtidig har vi også hatt en del gjesteforelesere som har vært en viktig
kilde for oss når det kommer til videre utdanning og ikke minst dette
studieløpet vi går nå. Noe som blir verdt å nevne er at modul 2 ikke bare
bestod av teori, men også en stor del av kurset gikk ut på det praktiske.

Vår faste foreleser i denne modulen var Karl Phillip Lund. KP har tidligere
erfaring med e-varehandel og digital markedsføring og er i dag partner i Inevo. Starten av kurset fikk vi opp et sitat som
KP mente var viktig å ha med seg videre i livet og ikke minst ha det i betraktning
til videre studie. Sitatet lyder som følgende Velg en retning og implementer
som et helvete”
. Sitatet ble
ikke bare nevnt på starten av forelesningene men gjennom omtrent hver
forelesning som vi hadde i denne modulen. Personlig må jeg innrømme at disse
ordene ikke traff meg helt og dermed anså jeg dem som et ordtak som KP selv
syntes var viktig. Men så skjedde det noe…

Det som skjedde var kort og enkelt: Vi måtte selv sette opp en egen nettbutikk! – Med karaktervurdering.

Nettbutikk? – Hæ?! Hvordan?!- var det første som slo meg. Jeg vil derfor med dette innlegget skrive steg for steg hvordan jeg opplevde denne prosessen med å starte opp en egen nettbutikk sammen med mine to andre medstudenter.

Hvordan
starte?

Tenk over hva gruppen brenner mest for, hva er det gruppen
kjøper mest av eller hva er det som inspirerer gruppen. Det blir mye morsommere
å selge noe vi alle brenner for.

Etter mye tenking og en del kreative ideer i gruppen ble vi enige om at alle var like opptatt av å ta vare på sin egen hud. Derfor ble valget på skjønnhet og velvære men vi kunne vel ikke bare gjøre det så enkelt. Enda en runde med brainstorming og kreative ideer ble satt på bordet, vi velger å satse på koreansk kosmetikk. Hvorfor? Fordi vi hadde en del erfaring med hudpleie produkter fra Korea fra før og på den måten ville vi kunne tilby våre kunder produkter vi selv hadde testet og vi var ærlige om.

Grunnmuren-
OKR

For å gjøre det litt enklere, og samtidig få til en god start anvender vi styringssettet OKR. OKR står for Objective Key Results, på godt norsk blir dette ambisjoner og de tiltakene som må til for å nå målet. Altså objective, hva ønsker vi å oppnå? Key Results blir hvordan vi har tenkt til å komme dit. Når vi setter opp Key Results er det vanlig å sette opp 3-5 KR per Objective. Disse skal også være målbare, og tidsbestemte. Dette er fordi KR skal kunne fortelle oss hvordan vi ligger an, og hvordan vi skal kunne komme oss til det endelige målet. På bakgrunn av hvordan vi ligger an skal derfor KR oppdateres jevnlig, helst en gang i uken. Dette gjøres ved å sette tall bak KR, som enten blir justert opp eller ned. Tallene forteller gjennomføringskraften. Alle tall over 5 er gjennomførbare, tall under 5 blir regnet som liten kraft til gjennomføring.

Nettbutikk-
Steg for steg

  1. Bestem e-handelsplattform.
  2. Varer og produkter.
  3. Nyttige funksjoner som må være på plass i
    nettbutikken.
  4. Markedsføringskanaler.
  5. Lansering av nettbutikken.

1. Bestem
e-handelsplattform- Shopify.com

I dag er det mange e-handelsplattformer å velge mellom. Vi
fikk presentert to av dem, så valget ble mellom Shopify eller Woocomerce. Etter
å ha vært i en forelesning som ble holdt av en gjesteforeleser som har mye
kunnskap og tidlig erfaringer med å sette opp nettbutikker ble valget med å
velge enklere å ta. Under denne forelesningen fikk vi høre både innblikk av
positive og negative sider med begge plattformene.

(Skjermbilder av begge logoene)

Vi endte med å gå for Shopify. Dette er fordi vi fikk høre
hvor brukervennlig siden var, og hvis vi skulle sette oss fast i framtiden, var
det større mulighet for å finne videoer og forklaringer på hvordan vi kunne
løse problemet på Shopify.

2. Varer og
produkter- Oberlo.com

Nettbutikken trenger varer og produkter. Hvor får vi disse
fra? Vi søkte oss litt fram på nettet og kom over en del løsninger, men vi
mente at det ikke var noe bedre løsningen enn den løsningen vi valgte. Når sant
skal nevnes følte vi oss som verdensmestre når vi fant ut løsningen som skulle
være dropshipping gjennom
Oberlo. 

Kort fortalt er dropshipping når en nettbutikk selger varer
fra en produsent, agent eller grossist som sitter med varene på deres egne
lager og dermed tar jobben med å pakke, og sende ut varene som våre kunder
bestiller i vår nettbutikk(estudie.no). Med andre ord har vi en nettbutikk uten
varelager og risikerer dermed ikke for å gå tap for varer vi ikke får solgt.

(Skjermbildet tatt selv av siden til Oberlo)

Gjennom Oberlo finner en alt av varer og produkter en vil
selge. Disse er kategorisert etter hva slags produkter en leter etter. Gruppen
kan finne samme vare til forskjellige priser, da det er forskjellige
leverandører gjennom Oberlo.

Ps: Husk å
installere appen Oberlo i Shopify(gjennom Apps.), for på denne måten for du
knyttet Oberlo opp mot nettbutikken din.

3. Nyttige
funksjoner som må være på plass i Nettbutikken.

Her mener jeg utseende og ikke minst de nødvendige
funksjonene som må være på plass i en nettbutikk.

Utseende og ikke
minst første inntrykk

Gjennom Shopify kan en velge mellom forskjellige design og
temaer som tilbys gratis. Her er det bare å velge, og teste ut teamene som
skulle falle i smak. En enkel huskeregel 
er å gjøre det så stilrent som mulig og ikke minst at nettbutikken skal
være brukervennlig for alle. Du kan lese mer om hvordan du kan endre design og
hvordan det gjøres på denne bloggen
som er skrevet av min medstudent Karoline Thon.

Funksjoner

Domene: Når vi
opprettet nettbutikken vår gjennom Shopify, fikk nettbutikken en egen adresse
fra Shopify. Dette så ikke så veldig profesjonelt ut og vi valgte derfor å
endre dette. Vi kom ikke så mye lenger da vi så hvor dyrt det var å kjøpe et
domene. Vi la fra oss ideen men etter å ha hørt i klassen at det ikke skulle
koste oss mye penger satte vi oss dermed ned med ideen igjen og vi fant fram
til å kjøpe domene vårt på Webhuset.no.
Vi fikk overført vårt domene fra Shopify over til det kjøpte domenet, og vi var
nå i rute. Hvordan du overfører domenet kan du også lese på i innlegget
skrevet av Karoline.

Betalingsløsninger: Andre
funksjoner som burde være på plass i nettbutikken er blant annet
betalingsløsninger. Vi implementerte Stripe gjennom Shipofy, og på den måten
kan våre kunder velge mellom å betale med kort eller andre betalingsløsninger.

Språk: Hva slags
språk skal nettbutikken ha. Det er derfor viktig å endre det slik at
nettbutikken ikke består av to forskjellige språk men at den forholder seg til
kun et språk. Gjennom Shopify kan du dermed endre dette i ”Settings”. Vi
opplevde at dette var svært tungvint da vi måtte oversette hver enste ord
manuelt. 

4.
Markedsføringskanaler

Vi valgte å markedsføre vår nettbutikk gjennom
e-postmarkedsføring og gjennom sosiale medier.

For å kunne drive markedsføring gjennom e-post valgte vi implementere
Mailchimp-appen gjennom Shopify. Dette er en funksjon som sender ut flere mail
samtidig og til alle som vi har lagt inn i vår e-postliste. Vi hadde også et
pop-up vindu som kom ned på siden når kundene var inne på nettbutikken. Her
kunne kundene registrere sin e-post adresse slik at de også fikk mail når vi
først sendte ut noe.

For å kunne markedsføre oss enda lenger og i tillegg knytte
kontakt med våre kunder opprettet vi forskjellige kontoer på Facebook og
Instagram. Her la vi ut forskjellige oppdateringer fram til lanseringsdagen av
Nettbutikken. Målet med dette var å skape en viss spenning for kundene våres, i
tillegg ville vi skape en frekvens av at flere snakket om nettbutikken vår og
som belønning hadde vi en liten overraskelse til våre kunder på
lanseringsdagen.

5. Lansering
av nettbutikken

Så var det kommet til lanseringsdagen av nettbutikken. Her
er det viktig å finpusse og ha alt på stell, for når en lanserer nettbutikken
skal det være et sluttresultatet av sitt eget mesterverket.

Det er kanskje umulig å ha alt på stell og at alt skal være
perfekt når en lanserer sin første nettbutikk. Vi gjorde en del små justeringer
underveis og etter lanseringsdagen, men disse var ikke betydelige og kundene
ville dermed ikke legge merke til dem.

Her kan du se vårt sluttresultat: https://velvaerenettbutikk.com/

Nå som du har lest mitt lange blogginnlegg, tenker jeg at du
er på god vei til å opprette og lage vellykket nettbutikk. Jeg ønsker deg
dermed lykke til og husk å ha litt is i magen! – Får du vil klare det til
slutt, det viktigste er å være tålmodig og ha en innstilling på at du skal
gjennomføre det.

Tilbake til sitatet
til KP  ”Velg en retning og implementer som et helvete” ble til slutt ikke
bare viktig for KP men for MEG også. For hele denne læringsprosessen med
å opprette Nettbutikk gikk ut på dette sitat og ble en slags drivkraft på hva
jeg gjorde og lærte.