Bassetl January 26, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Tidligere denne uken var jeg så heldig, sammen med en gjeng
fra klassen i emnet digital markedsføring, å få muligheten til å være med på en
tur til Dublin. Formålet med klasseturen til den irske hovedstaden, var å få
besøke Google og Facebook på deres kontorer der. Vi landet tidlig på en grå og
kald tirsdags ettermiddag i Irland. Etter litt klarte vi å komme oss på en buss
fra flyplassen retning sentrum, hvor vi skulle bo. Da bagasjen var plassert i
leiligheten og etter en kopp kaffe fra caféen i nabobygget, var det tid for
turens første besøk, nemlig hos Google.

Dag 1: Besøk hos Google

Hos Google møtte vi Anastasia, Thomas og Elvira. Faktisk var
Anastasia en tidligere foreleser i emnet digital markedsføring ved Høyskolen
Kristiania, men jobber i dag i Google. Her ble vi delt inn i to grupper, og
vist rundt i lokalene deres. Her fikk vi se på nært hold hvor og hvordan de
jobber. Det var spennende å se hvordan ansatte hos en så stor organisasjon som Google
jobber på nært hold.

Etter en omvisning rundt på deres kontor, fikk vi til en Q&A i ett avlukke. Her fikk vi stille spørsmål som vi lurte på. Her fikk vi, blant annet, større forståelse og få vite hvordan de selv tok i bruk OKR (Objective & Key Results) i deres jobbhverdag. Som var veldig interessant og ikke minst relevant.

Dag 2: Besøk hos Facebook

Onsdag morgen var det tid for besøk hos Facebook. Her ble vi
tatt godt i mot av Axel. Han er svensk og hadde jobbet i Facebook i over ett og
et halvt år. Vi fikk en omvisning gjennom lokalene deres, hvor det er over hundre
nasjonaliteter som jobber sammen. Etter omvisningen holdt Axel en presentasjon.
Først fortalte han litt om seg selv, hvordan rolle han har hos Facebook og
hvordan en typisk arbeidsdag for han utspiller seg.

Ett veldig interessant tema Axel tok opp i presentasjonen
sin var Facebook blueprint. Facebook Blueprint
er et globalt opplærings- og sertifiseringsprogram om markedsføring på Facebook
og Instagram. Det var veldig spennende å høre hvor viktig og stor rolle annonsering
gjennom Facebook har fått. Det jeg kanskje gleder meg mest til i emnet Digital
markedsføring er å gjennomføre en slik Facebook Blueprint sertifisering. Det å
inneha en slik sertifisering vil jeg tro vil være svært nyttig, og ikke minst relevant
for meg fremover.

Alt i alt, en veldig spennende, lærerik og givende tur.
Anbefaler fremtidige studenter i dette emnet å bli med på en slik tur, hvis det
er mulig.

Kilde

https://www.facebook.com/business/help/408880929309046